Ciklider.se

Författare Ämne:  Någon elektriker som kan hjälpa mig med mitt huvudbry?!  (läst 1868 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
Jo det är så att mitt ena ytterfilter har gett upp, jag köpte 2st likadana, APS skickade ut ersättningsfilter direkt så det är ingen fara men nyfiken som jag var så tänkte jag att jag måste testa flytta "toppen" av filtret där pumpen sitter till den andra enheten för att se om pumpen fortfarande fungerade. Det gick hur fint som helst, kung tänkte jag,  då behöver jag bara mäta strömmen in till pumpen och köpa en adapter så får jag ett extrafilter.

Jag mäter alltså från fungerande enheten och ut 24.2v DC och ca 50mA
Pumpen vet jag har en stegvis effekt på 4-30W, justeras genom att klicka på panel, denna fungerar när "toppen" är inkopplad mot den fungerande enheten.

Jag köper en adapter på clas ohlson
Denna: http://www.clasohlson.com/se/Batterieliminator-30-W/36-4400
30W effekt
Max belastning 1 A vid 24 V

Mäter när jag kommer hem
24.2v ut och ca 50mA

Yes!

Kopplar in till pumpen

Den startar en annan pump, avluftningspumpen, den går ryckvis, som om strömstyrkan är för låg, jag ställer ner den till 9v bara för att testa, nu går avluftningspumpen nonstop som en klocka, kontrollpanelen med dioder osv är fortfarande död.

Vad kan ha gått fel?

väldigt tacksam för svar.

Lånar bilder också så det blir lättare förstå.

Bild på kontrollpanelen

Bild på inkommande kontakten till "toppen" med pumpen.

Det är alltså den blå kontakten här jag har mätt strömmen i och fått 24.2v DC och den jag försökt ersätta genom att rakkoppla in en adapter på samma plats.
« Senast ändrad: 26 okt 2013, 18:33 av Jodo »

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
SV: Någon elektriker som kan hjälpa mig med mitt huvudbry?!
« Svar #1 skrivet: 26 okt 2013, 19:00 »
Gogglar på pumpen DGN-520 som det verkar vara du har på bild och det verkar som det är inbyggt uv ljus på 4 w samt inbyggd värmare på 150 w förutom dom där 4-30 w pumpen drar antar att du köpt för klen adapter ändå och du behöver inte vara rädd att köpa för kraftig adapter utan filtret kommer bara ta det den behöver. Alltså du kan aldrig ha för många Ampere på adaptern. Testa med en som är på  ca 3-6 A med 24 V.

Utloggad Jodo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 26 okt 2013, 19:06 »
Jo det är rätt, men dessa två enheter, UV och värmare sitter steget före pumpen. Det är någon av dessa som pajat i den trasiga enheten och sen kortslutit gissningsvis. Så dessa borde man kunna borträkna utan det jag kopplar in mot är bara för att driva pumpen. Även om det är för svag ström så tycker jag att kontrollpanelen borde fungera, den borde ju kräva minst ström?
Jag ska dock byta adapter som du säger å prova med en starkare men kostnaden går upp rätt fort om jag ska ha 3-6A, då kan jag nästan köpa ett nytt filter istället tyvärr :/

Utloggad Jodo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 02 nov 2013, 15:29 »
Det löste sig när jag köpte fetaste eliminatorn jag hitta, nu kör filtret för fullt igen!
Jäkligt skummt att inte min multimeter kunde mäta strömmen dock...

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 805
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 02 nov 2013, 16:51 »
Det löste sig när jag köpte fetaste eliminatorn jag hitta, nu kör filtret för fullt igen!
Jäkligt skummt att inte min multimeter kunde mäta strömmen dock...

Finns A (ampere) så kan den mäta ström, men du måste koppla in den rätt, (kanske självklart men...)
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.

Utloggad Jodo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 02 nov 2013, 21:21 »
Jag pratade med min vän elektriken och han förklarade att det måste vara seriekopplat för att kunna mäta amperestyrkan, det funkar iaf klockrent nu, man ska inte slänga grejer bara för dom slutar fungera, 499kr för ett helt fungerande ytterfilter är inte fel!

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 04 nov 2013, 07:05 »
Kul att det löste sig förstod att det var för klen eliminator som var problemet  ;D