Ciklider.se

Författare Ämne: Stockholms län NLS ULTRA RED  (läst 13622 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jhes

• Medlem
  • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Stockholms län SV: NLS ULTRA RED
« Svar #15 skrivet: 21 sep 2013, 21:20 »
Recension efter 3 matningar (1 dag): Hälften av fiskarna älskar det, resten tycker det är för smått för o va mat!!
Märker att mat som hamnar på lysramp, golv mm. är mycket mer röd/rödbrunare i färgen när den löses upp.
« Senast ändrad: 22 sep 2013, 09:22 av jhes »

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
SV: NLS ULTRA RED
« Svar #16 skrivet: 21 sep 2013, 23:32 »
Herregud ULTRA red då måste det ju vara grejer!  :surprised: :surprised:

Nä fan, jag har inte provat NLS så jag ska inte säga att priset är motiverat, men har kört med
Aquaristics discus red foder nu i 2 år, 10L kostar 400kr, nuförtiden har mina ciklider börjat bli så pass stora att jag har börjat blanda i Tropicals Omnivore mediumpellets som flyter då det blir för mkt smått som far ner på botten annars. Ungefär varrannan dag får de räkor också detta främst för att pilnäbben behöver handmatas och det är omöjligt om inte de andra får smaka också.
Aldrig haft problem med buken eller liknande sen jag bytte för läääänge sen från AN.
Skulle gärna se att någon gjorde ett riktigt test dock, 2 akvarium bredvid varrandra, gemensamma vattenbyten, samma filtrering ljus osv, enda skillnaden är maten.

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 22 sep 2013, 00:51 »
Kommer nog fortsätta med räkmix även om Nls ultra red ä ett kanon foder så kommer det inte i närheten av räkmix i pris o så länge rämixen funkar så kommer jag nog fortsätta med den.  Helt enkelt ett suveränt  foder till en skrämmande låg kostnad
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 805
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 22 sep 2013, 07:18 »
Kommer nog fortsätta med räkmix även om Nls ultra red ä ett kanon foder så kommer det inte i närheten av räkmix i pris o så länge rämixen funkar så kommer jag nog fortsätta med den.  Helt enkelt ett suveränt  foder till en skrämmande låg kostnad
Jag har själv förespråkat räkmix genom åren,  kommer återigen göra räkmix den dan jag köper VF-troffar typ.
Till slut så bestämde jag mig för att verkligen prova med annat foder än räkmix. Under ganska lång tid körde jag med en giva av var. Först räkmix och senare på kvällen lite NLS. Det tog tid att få alla att börja äta köpfodret men då jag redan då fick klarare färger på troffarna och helt enkelt piggare fiskar så slutade jag helt med räkmix för en 7-8 månader sedan. Ännu har jag inte ångrat mig.
Jag påstår även:
Räkmixen blir ett dyrare foder än NLS om du köper dina räkor o ärtor på coop.
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.

Utloggad Maz

• Registrerad
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 23 sep 2013, 21:05 »
Det är bra att vara försiktig när det blir tal om att byta foder. Funkar fodret så finns det ingen större anledning att byta men ...

har man tillgång till ca 250 akvarier med allt från guppy till saltvattensfisk och yngel till vuxen fisk som man tidigare matat med en uppsjö av artspecifika foder så vinner man en hel del på att mata med NLS;

- enkelhet, samma foder till alla fiskar oavsett herbivore eller carnivore. Du behöver bara tänka på fodrets storlek
- man kan mata mindre mängd
- mindre smuts i burkarna
- klarare vatten
- ungdjur färgar snabbare med NLS
- bättre form och fenor med NLS
- mindre sjukdomar med NLS. Idag snurrar ca 250 burkar på NLS utan medicin/ sjukdomsbehandling.
- forumsanvändare runt om i världen lovordar NLS
- särskilt blå och gula fiskar färgar bättre med NLS mm

Enda nackdelen har varit att man inte har kunnat färgförstärka röda fiskar tidigare, Ultra red är förhoppningsvis svaret på det.

Mats

Utloggad jigsaw

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 198
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 24 sep 2013, 18:15 »
Väldigt trevligt att så många har skrivit sina erfarenheter och fakta :) Hur lång tid tar det innan  man kan se någon färg skillnad på fiskarna. Ungefär.
MvH Jimmie

Utloggad deelay

• Medlem
  • Antal inlägg: 1431
    • Visa profil
    • http://www.aquariumstockholm.se/
« Svar #21 skrivet: 24 sep 2013, 20:04 »
Väldigt trevligt att så många har skrivit sina erfarenheter och fakta :) Hur lång tid tar det innan  man kan se någon färg skillnad på fiskarna. Ungefär.

Fodret är ju helt nytt så tiden får visa. Vi började mata för en vecka sedan så vi återkommer med resultat.

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 805
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 24 sep 2013, 22:22 »
Kanske man ska investera i några röda fiskar o prova fodret.....
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.

Utloggad deelay

• Medlem
  • Antal inlägg: 1431
    • Visa profil
    • http://www.aquariumstockholm.se/
« Svar #23 skrivet: 24 sep 2013, 22:47 »
Kanske man ska investera i några röda fiskar o prova fodret.....

Eller några bleka o se om dom blir röda =)

Utloggad jigsaw

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 25 sep 2013, 20:23 »
Behöver man komplettera med annat foder eller kan man bara mata med Ultra red?
MvH Jimmie

Utloggad esset69

• Medlem
  • Antal inlägg: 472
  • Mina favoriter :)
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 28 sep 2013, 20:37 »
Är red dyrare eller samma pris som vanliga NLS? har akvarium stockholm börjat skicka foder till hela landet ?
540l  Tropheus sp. "black" Pemba / Eretmodus cyanostictus "Kasanga"/leleupi samt Calvus black
325 l Golden och Ps.demasoni.
2x 60 L Yngel
1x 120 L Små fisk

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 29 sep 2013, 14:15 »
Ja mycket eftersom det bara finns burkar på 125 g och inga hinkar på 2270g men det lär väll komma antar jag  :huh:

Utloggad jigsaw

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 29 sep 2013, 14:32 »
Kostar en burk 125g 215 kr eller?
MvH Jimmie

Utloggad Therapyman

• Medlem
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 30 sep 2013, 20:32 »
Någon som vet vad burkar med Ultra Red kostar?

Utloggad m-cat

• Registrerad
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 30 sep 2013, 20:51 »
ja 215 kr