Ciklider.se

Författare Ämne:  180 liters fluval första malawi akvariet  (läst 4346 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
SV: 180 liters fluval första malawi akvariet
« Svar #15 skrivet: 06 jul 2013, 22:33 »
Jag har införskaffat mig 3+3 afra jalo reef och 3+3 salosi. Var i Nol om någon kanske känner till det ok hade med en lista på små mbunas och han sa att dessa 2 funkar samt ett par andra och vad jag har förståt så kan han väldigt mycket om just malawi.

Han sa även att jag kan ha nästan 30 fiskar i den storleken i mitt kar med det undrar jag. kanske lika många till men 30 verkar lite för mycket
tror inte filteration är för lite för 30 men tror det blir knappt någon sim yta för fiskarna.

Tror inte jag vågar lägga upp en tråd där vet inte ens om det var smart att säga vilka fiskar jag skaffa och hur många av varje, sist jag gjorde något sådant fick jag så mycket skit för det.
kör bara! Är du nöjd och tycker karet är fint så räcker det. Folk som har negativt att säga kan väl skriva det i nån annan tråd.
Att han tycker du ska ha mkt fisk i är för att revirstrider minskar då. Mer fisk mer snurrigt för dom samt att om man har en hane som är dominant så fördelas mobbingen på alla och blir då inte så märkbar. Har du för lite fisk plockar han dom en efter en.
1 fisk per 10 liter brukar va riktmärke, ang filtrering så släng på ditt stora ytterfilter så blir det nog bra! Finns 2 skolor i filter. En del förespråkar stora filter (sällan behövs rengöring, men går det åt helvete så går det åt helvete rejält)
Små filter (mera jobb, men funkar lika bra)
Välkommen till hobbyn!

Utloggad Nailroth

• Registrerad
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 06 jul 2013, 22:55 »
Den stora pumpen är i dock så har den inte 1740 liter/h som det ska vara då den är för hög så det är en liten loop men verkar som det är bra flyt på det ändå.
Fiskarna flyger runt imellanåt när dom inte kommer ihåg att det är strömt just vid utblåset.
Jag vet att man ska ha flera fiskar i malawi (och i min erfarenhet även scalarer) men jag har läst att ungefär 12-15 är max för 180 liters men han sa dock att 24-30 är inga problem sålänge det är dessa små arter. Men jag vet inte om det kan bli för mycket fisk i detta kar.
Fick även veta att man ska antigen ha 1 eller 3 hanar av en art för att minska döds fallen då den en har 2 att hacka på och inte en.

Får ta och göra en sådan tråd i morgon när jag kan ta några foton om nu min kabel från telefonen till datorn vill funka.

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 06 jul 2013, 23:05 »
Kanon!