Ciklider.se

Författare Ämne:  120 L paletter........  (läst 3962 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurka

• Registrerad
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
120 L paletter........
« skrivet: 21 maj 2013, 21:25 »
Jag har för tillfället ett par paletter och ett par Thomasi som går i en burk på 120 L. Jag undrar om jag kan ha några fler västafrikanska eller om jag ska låta dessa gå ensamma med några malar. Jag undrar också om jag ska flytta över mina platters yngel till ett kar på 20 L eller om jag ska låta dessa vara kvar i karet. Och den sista frågan är om jag ska köpa Nls foder eller om jag ska göra en egen räkmix.  ;)

MVH: Gurka!  ;)

Ps: Akvariumet är ca 4 veckor gammalt.

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
SV: 120 L paletter........
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2013, 17:56 »
Jag skulle inte sätta i någon mer västafrikaner, spara istället några av ynglen så kommer du fylla upp akvariet rätt snabbt

Utloggad Gurka

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2013, 18:47 »
Okej tack!

Utloggad Gurka

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2013, 16:12 »
Har nu yngel som är fem dagar gammla och min paletter verkar ha tagit hela akvariumet som sitt revir och dem jagar iväg båda min thomasi ciklider. Jag undrar vad jag kan göra för att göra så att de inte har hela akvariumet som sitt revir. Och sen undrar jag hur många yngel jag kan behåll.

Utloggad ThomasP

• Registrerad
  • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2013, 17:03 »
Det ända som jag vet hjälper. Är att ta bort ynglen. Har ett palett par i min malawi burk som gjorde samma sak. men det löste sig när alla var uppätna.  :evil:

Utloggad Gurka

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 27 maj 2013, 20:11 »
Ok men det vill jag helst undvika då jag tycker det är intressant att kolla när föräldrarna tar hand om dem så ungarna. Men det finns ingen som vet hur många paletter jag kan ha i ett 120 L?

Utloggad Jodo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2013, 19:48 »
Har nu yngel som är fem dagar gammla och min paletter verkar ha tagit hela akvariumet som sitt revir och dem jagar iväg båda min thomasi ciklider. Jag undrar vad jag kan göra för att göra så att de inte har hela akvariumet som sitt revir. Och sen undrar jag hur många yngel jag kan behåll.

Det var ju detta som försökte förklaras för dig när du startade din första tråd, yngelvården är inpräglad och de kommer vakta dem tills de vuxit till sig, bästa sättet att hindra att de jagar dina thomasi är att ha så tätt planterat med växter och rötter att de inte ser varandra.

Utloggad Gurka

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 28 maj 2013, 20:11 »
Okej tack!

Utloggad Gurka

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 02 jun 2013, 09:14 »
Mina Thomasi har strukit med under natten och det ser ut som paletterna har slagit hjälp dem en efter en. Så nu undrar jag om jag kan köpa in någon annan sort från västafrika. Så ge mig några förslag är ni snälla.:)

Utloggad Jodo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 02 jun 2013, 14:54 »
Nu har dina paletter redan tagit reviret så allt som flyttar in nu kommer ses som inkräktare, men kongotetror skulle kanske fungera om du fixar en grupp, dom kommer dock äta upp dina palettbebisar direkt dom får chansen.

Utloggad Gurka

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 02 jun 2013, 17:12 »
Jag kan inte flytta om i akvariumet så att det bara finns stenar i hörnen men det kanske inte heller går. Men kan jag köpa sånna tetror i Jönköping tro?

Utloggad Jodo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 02 jun 2013, 18:03 »
Mycket troligt, jag har bara varit på DM i Jkpg en gång men då hade de rätt så bra utbud.

Utloggad Gurka

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 02 jun 2013, 19:04 »
Okej tack!:) har läst på lite och har bestämmer mig det får bli 6 st 3 av varj e kön!

Utloggad PatrikE

• Registrerad
  • Antal inlägg: 37
  • 540l växt 520l Mallisar
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 23 dec 2013, 11:25 »
Ett bra knep när man har Sydamerikanska/Paletter/substratlekare är att bygga sitt akvarium lite annorlunda, istället för att fokusera på hörn och öppna ytor delar man akvariet i mitten som ett V, helst med växter eller sten/rötter så en halva av akvariet inte kan ses från ena sidan substratlekare är av naturen aggressivare än munruvare + att subbare måste flytta runt sina yngel för födans skull. Prova att dela akvariet så blir det nog bra.
Nr 2 är ingen vinnare, hur fan ni än vänder på det..