Ciklider.se

Författare Ämne:  Bakterier i filtermatta  (läst 1420 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik Österlund

• Medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
Bakterier i filtermatta
« skrivet: 23 jan 2007, 18:47 »
Hur snabbt "förökar" sig bakterierna från gammal inkörd filtermatta till splitter ny?

Jag har nämligen slängt i ca 50 liter inkörd filtermatta i mitt nystartade 800 tillsammans med 80 liter ny filtermatta. Jag har även hällt i lite "bajsvatten".

Tror ni att det kommer komma någon nitrit och i så fall i vilken omfattning. Jag matar knappt något alls, men kör i lite flingor så att de inte ger sig på ynglena i brist på annat.

De 50 litrarna inkörd matta ska tillbaka till 1225:an när den är helt klar. Det blir förmodligen på torsdag, den har varit i 800 litersburken sen i lördags...

/Erik

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
SV: Bakterier i filtermatta
« Svar #1 skrivet: 23 jan 2007, 19:06 »
Det är omöjligt at ge ett exakt svar, men det är helt klart att nitrifikationsprocessen kommer igång snabbare om man ympar in redan inkört filtermaterial och grus/sand. Man får helt enkelt hålla lite extra koll i början och mata försiktigt precis som du säger.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Erik Österlund

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 23 jan 2007, 19:24 »
Men eftersom den inkörda filtermattan ska flyttas tillbaka på torsdag undrar jag lite hur det kommer bli. Då har den inte varit i 800 l burken en vecka ens, hur snabbt bakterierna förökar sig är väl kanske en gåta men vad tror ni?

Kan det vara så också att effektiviteten i det inkörda materialet blivit nedsatt efter flytten så att det blir knas i 1225:an sen? Tanken var dels att överföra nyttiga bakterier till det ny startade men även att behålla dom tills 1225:an var klar för nypåfyllning efter ombyggnad.

/Erik

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
« Svar #3 skrivet: 23 jan 2007, 19:42 »
Hur snabbt bakteriekulturen fortplantar sig beror på många olika parametrar. Jag har själv gjort likadant vid några tillfällen med inkörda filter i 1-2 veckor tillsammans med grus från andra akvarier. Det har fungerat bra i kombination med liten fiskbelastning och sparsam matning.
Har du haft 1225:an tömt och ny inredning och grus/sand så kan det också vara lite känsligt i början.
« Senast ändrad: 23 jan 2007, 20:58 av Micke »
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Erik Österlund

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 23 jan 2007, 20:47 »