Ciklider.se

Författare Ämne:  Jack Dempsey Electric Blue  (läst 3551 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dense

• Medlem
  • Antal inlägg: 148
    • Visa profil
Jack Dempsey Electric Blue
« skrivet: 06 maj 2013, 08:54 »
Hej, funderar på Jack Dempsey ELectric Blue (den snällare varianten) och undrar om ngn här har erfarenhet från den fisken?
Hur många bör / kan man ha i ett 450l Juwel?
Är dom lättskötta eller känsliga?
Vilken typ av mat.
Vilka andra fiskar fungerar dom ihop med...går det med tex Rödciklid och har ni förslag på ngn gul variant som kan passa ihop med deras krav på vattenmiljö och temperament.
Tack för svar

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
SV: Jack Dempsey Electric Blue
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2013, 11:08 »
Relativt snälla för sin storlek dock är det indivuduellt och dom är tuffa vid lek, dock bör du veta att de är i princip sterila, ynglen är extremt känsliga om du har turen att få två fertila fiskar. Ingen vet riktigt varför men kan ha att göra med att electric blue kommer ur en väldigt liten genpool och att inaveln är för hög.
Dom funkar med andra robusta CA/NA ciklider typ lugnare Paraneetroplus (kräver dock större än 450 som fullvuxna), cichlasoma, torachtys etc.

Utloggad dense

• Medlem
  • Antal inlägg: 148
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2013, 14:29 »
Oki thnx för svar, vad äter dom, rämix, flingor, pellets?

Utloggad Morabeton

• Registrerad
  • Antal inlägg: 53
  • 660 liter
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 17 jan 2014, 01:31 »
Hej jag har fyra st EB jd med tre vanliga jd i mitt 720 kar. Tycker dem är rät lugna just nu men mina är inte så stora än. Du kan ha ett par i dit 450 liter eller tre st beroende på hur många göm ställen dem får. Och för att få electric Blue avkomma är det enliten pprocess det går men du måste ha en vanlig jd hona du kan para med. Sedan bär avkomman av dem den blå genen sedan parar du en utav avkomman med pappan igen så blir det 50-50 på den kullen.

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 17 jan 2014, 02:23 »
Hur går det för dig får du dina att para ut då?

Jag har läst att det är ofta som JD hannen kan ha ihjäl JDEB honan just för att hon är lite vekare.

Utloggad Morabeton

• Registrerad
  • Antal inlägg: 53
  • 660 liter
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 01 jun 2014, 21:45 »
Ja äntligen har jag fått lek på min Ebjd med en fin jd hona nu väntar jag på att äggen ska kläckas. Sedan blir det yngel kar för dem