Ciklider.se

Författare Ämne:  Fina FireFish hannar i skåne?  (läst 3806 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deelay

• Medlem
  • Antal inlägg: 1431
    • Visa profil
    • http://www.aquariumstockholm.se/
SV: Fina FireFish hannar i skåne?
« Svar #15 skrivet: 08 maj 2013, 22:05 »
Vad är det för skillnad på egengjord räkmix och nls egentligen deelay. Nu pratar vi inte fördelar och nackdelar utan mängden med färgförstärkande medel? Håller dina fiskar lika fin färg på dom jag har sett utan nls?

Inte lätt o svara på... Generellt behöver framavlade/linjeavlade röda malawiciklider mer astaxathin än vad NLS innehåller. Det finns stammar av röda odlade malawi som blir otroligt röd utan extra mängd. Det är iof inte fel med den extra mängden astaxanthin eftersom det inte är något dåligt eller farligt.

Jag tycker det flesta malawiciklider får snyggare kroppar av en väl balanserad mängd NLS kontra räkmix, aulonocara tex tycker jag ofta blir ganska dåliga i kroppsformen om man drar upp dom på räkmix.

NLS innehåller inga överdriva mängder astaxanthin utan endast lagom för att fisken ska behålla sin naturliga ton färgmässigt. Det nya NLS Ultra som kommer skall däremot vara extra "häxmixat"... vi får se när det kommer.  Jag tycker NLS fungerar bäst som basfoder så jag matar ungefär enligt följande.

90% NLS
10% häxmix

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 793
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 09 maj 2013, 06:55 »
Alla dom bästa odlarna och butikerna ligger i göteborg bara flytta hit.  ;D ;D ;D ;D ;D
Jag köpte mina firefish av janne och en här på forumet. Hans firefish kommer också ifrån janne. Dom är grymt fina. Men krävs nog räkmix med häxpulver för hålla sig grymma.
Jag som trodde Göteborg mest hade en massa sill. :evil:

Nejdå, men Deelays fire fish är jättefina. Jag har köpt en del därifrån (*host* ganska mkt *host*).
Titta den simmar!

Utloggad anderss

• Medlem
  • Antal inlägg: 216
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 09 maj 2013, 15:31 »
Man tackar för bra svar deelay. Upplever du att nls luktar i karet. Jag har upplevt lukt med andra pelletssorter.

Utloggad deelay

• Medlem
  • Antal inlägg: 1431
    • Visa profil
    • http://www.aquariumstockholm.se/
« Svar #18 skrivet: 09 maj 2013, 18:53 »
Man tackar för bra svar deelay. Upplever du att nls luktar i karet. Jag har upplevt lukt med andra pelletssorter.
Jag har upplevt det i sammband med övermatning ellerför små vattenbyten, vitlök blandat med nån annan doft upplever jag.

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 17 maj 2013, 20:37 »
Jag har upplevt det i sammband med övermatning ellerför små vattenbyten, vitlök blandat med nån annan doft upplever jag.
ja när jag var besök din buktiken den i solna där den nån heter den sista 1.5 år sedan tycker din affär den är fina fiskar den har ni firefish där den... ingen dålig reslut...
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 17 maj 2013, 20:38 »
Jag som trodde Göteborg mest hade en massa sill. :evil:

Nejdå, men Deelays fire fish är jättefina. Jag har köpt en del därifrån (*host* ganska mkt *host*).
ja den finns många gbg och Västergötland är duktigt där den färg fiskar den för röda.. men samma även gula...
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...