Ciklider.se

Författare Ämne:  Alger på bakgrunden!  (läst 2372 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dellefish

• Medlem
  • Antal inlägg: 29
  • 240 liter Malawi, 54 liter Firefish
    • Visa profil
Alger på bakgrunden!
« skrivet: 21 apr 2013, 23:02 »
Hejsan!

Jag undrar hur mycket alger ni får i era kar?

Det är såhär att jag har en BTN slimline i mitt 180 liters kar och hela bakgrunden är grön och brun
Undrar nu hur ni gör för att hålla den ren? När man tittar på bilder på kar så ser bakgrunderna nästa nya ut.

Jag byter 50% vatten i veckan och har en normal ljusmängd.

Mvh Anders

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
SV: Alger på bakgrunden!
« Svar #1 skrivet: 22 apr 2013, 06:51 »
Vad har du för typ av alger och får anta att du inte har algbetande fiskar i din uppsättning, kanske värt prova skaffa? Labeotropheus trewavasae eller Fulleborni är utmärkta betare enligt mig, dom försökte t.o.m. beta toffsalger från mina moduler med blandad framgång.

Annars tycker jag det kan vara rätt snyggt och naturligt med alger så länge de håller sig borta från framrutan faktiskt.

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 794
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 22 apr 2013, 07:23 »
Man får alger på bakgrunder, så är det bara. Personligen tycker jag det är apfult, jag hade en heltäckande BTN förut. Det finns dock en ganska radikal lösning. Kan du tömma burken på fisk, inredning och sand och därefter fylla den med en klorin lösning och låt den stå i en vecka, så kommer bakgrunden se ut som ny.

Annars är det många som borstar med diskborste och håller på. Det brukar inte funka, då algerna sitter som berget.

Undantaget är om du söker på en tråd "Diversa Dag och Natt" Här är en länk för övrigt:

http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=3417.405

Han kör med kraftig UV-lampa på hela 48 watt. Det verkar hjälpa. Sen är min personliga reflektion att för mkt ljus är katastrof. T5-rör utan dimmer går bort, helst T8 och folierade.
Titta den simmar!

Utloggad Bhansen

• Registrerad
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 22 apr 2013, 10:32 »
minska belysningstiden/intervallet och stoppa ner 3-4 stycken rimligt små ancistrus som kommer rensa bakgrunden!

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 22 apr 2013, 10:38 »
Är karet nystartat ?  Brukar alltid komma en smäll efter 3 till 4 v innan fått balans i karet. Jag har kört med diskborste just vid vattenbyte och det har funkat klockrent då det ej suttit länge på modulerna sen när balansen går till sig i karet brukar man inte få just några  alger  :)

Utloggad Koby

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 135
    • Visa profil
    • www.koby.se
« Svar #5 skrivet: 23 apr 2013, 08:14 »
Jag har märkt att det inte växer några alger på min bakgrund där jag kör med luftbubblor. Därför har jag en lång sten som jag flyttar lite då och då.
Återfallsakvarist med Malawi som största last.

Utloggad dalton63

• Medlem
  • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 23 apr 2013, 19:53 »
Har märkt att när jag lägger i salt efter vattenbyte brukar jag lägga det på en sten som alltid blir ren. Så jag testade och löste upp salt i en duschflaska med varmt vatten som jag duschade på bakgrunden som hamnade över vattnet efter tre dar syns det stor skillnad och vattnet skulle ändå saltas efter vattenbytet :surprised:

Utloggad Dellefish

• Medlem
  • Antal inlägg: 29
  • 240 liter Malawi, 54 liter Firefish
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 24 apr 2013, 00:55 »
Okej många intressanta svar, jag får fundera på hur jag ska åtgärda detta.

Tack för svaren :)

Utloggad Pabbe

• Registrerad
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 24 apr 2013, 05:52 »
Saltmetoden är bra. Prova att lägga en näve grovt salt i ett nät, myggnät, nylonstrumpa, eller något. Rulla ihop till en boll. Pressa och skrapa och håll mot bakgrunden där du vill få rent. Det är som att bränna visset gräs. Man får fram en fräsch, ljusgrön yta. Behöver inte ens tömma karet. Funkar nog bättre med vatten i.