Ciklider.se

Författare Ämne:  Yngelkar/nät från kina, billiga  (läst 4184 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stew

• Medlem
  • Antal inlägg: 151
    • Visa profil
Yngelkar/nät från kina, billiga
« skrivet: 28 mar 2013, 11:34 »
Hallo,

Letade efter något billigt sätt att separara mina tuggande honor. Blir så bökigt att ha alla i separata kar.
Hittade dessa.

http://www.ebay.co.uk/itm/Aquarium-Fish-Tank-White-Meshy-Fry-Hatchery-Net-Green-Plastic-Breeder-/190764413827?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

Fördelen är att de går att sätta fast med sugproppar, så man kan sätta fast dem var som helst, utan att behöva tänka på att täcklocket ligger på snett eller så.

Köpte tre, för samma pris som man kanske får en för här. Kvailten? Nja. Billig skit, men de kommer hålla i flera år i alla fall.
La ner lite gamla rörkopplingar jag hade gömslen för fiskarna. De gillar ju att hålla sig undan när de ruvar.

Utloggad Stew

• Medlem
    • Visa profil
SV: Yngelkar/nät från kina, billiga
« Svar #1 skrivet: 28 mar 2013, 16:36 »
Fast nu visar det sig att ena honan jag plockade över inte alls var en hona som tuggade :P Så går det när man jagar tuggande honor i mörkret med en ficklampa.

Utloggad Tulle89

• Medlem
  • Antal inlägg: 655
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 28 mar 2013, 20:37 »
Hur tät är maskningen? Haft problem att cikliderna sugit ut ynglen genom springorna, och då framförallt på plastboxarna.
Med Vänliga Hälsningar Tulle! :D

Projekt -> 310 liter malawi

Utloggad Stew

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 28 mar 2013, 22:24 »
Oj, det var en bra fråga. Jag tror inte att ynglena kan ta sig igenom, men det beror ju på vilken sort mamma fisk är. Jag kommer plocka över ynglen till ett större kar ganska direkt så jag hoppas inte de hinner bli utsatta för mordförsök.

Jag tror inte att normalstora malawi-yngel kan sugas ut genom nätet.

Mvh

Stefan

Utloggad anderss

• Medlem
  • Antal inlägg: 216
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 29 mar 2013, 08:39 »
Dom ser bra ut dom där.

Utloggad Marcus1979

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 30 mar 2013, 07:17 »
Hade några för tidigt plockade yngel i en håv i stora karet. Dessa var borta på ett dygn då mina invånare gjort ett hål i håven och sedan haft kalas. Så nätets hållbarhet är ganska viktig.
Mvh/Marcus
960L Malawi

Utloggad metalslyna

• Medlem
  • Antal inlägg: 277
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 30 mar 2013, 09:11 »
Köpte likadan förra veckan, tömde min hona och satte i ynglena (med gulesäck) med dem vuxna fiskarna bet ihjäl ynglena direkt genom nätet, värdelöst!

Utloggad Stew

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 30 mar 2013, 10:26 »
ok. Då gör jag så att jag sätter nätboxarna i yngelkaret istället. Finns det ingen möjlighet för attacker :)

Utloggad Stew

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 30 mar 2013, 18:18 »
Nu sitter de små yngel näten i ett 180 liters yngelkar istället. Stackars mammor, blivit utsatta för mycket stress under denna förlossningen. Blir så första gången. Blir smidigare nästa gång.

Nu har jag beställt en massa nytt NLS foder, Grow, och vanligt. Det tar slut snabbt :)

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 07 apr 2013, 13:47 »
Snyggt karet kul se där ..
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 09 apr 2013, 02:07 »
Ynglen blir ihjälbitna direkt i en sån yngelbox. Flytta till ett mindre kar el använd dubbla nät är mitt tips

Utloggad Stew

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 09 apr 2013, 18:13 »
Snyggt karet kul se där ..

Tack! När jag byggde det för 6-7 år sedan så var det väldigt ovanlgit med btn-moduler. Nu har ju var och varannan dem :) Men jag gillar det fortfarande.
Graniten är hämtad från landstället uppe i bohuslän. Rödare och vackrare går inte att hitta :)

Utloggad Stew

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 09 apr 2013, 18:15 »
Ynglen blir ihjälbitna direkt i en sån yngelbox. Flytta till ett mindre kar el använd dubbla nät är mitt tips

Japp, tror det också. Jag gör så att jag har dessa i yngelkaret istället. Så honan får gå i samma kar som de andra små ynglena, fast i en bur då, tills hon spottar.
Hade burarna i stora karet ett tag, och intresset av de stora cikliderna var stort. Så jag tror du har rätt om att ynglena kommer bli attackerade.

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 09 apr 2013, 19:42 »
vacker den callionos gruppen där så du kan kul där flera där den fin blåå färg fiskar... är den rätt??
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad Stew

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 09 apr 2013, 22:10 »
vacker den callionos gruppen där så du kan kul där flera där den fin blåå färg fiskar... är den rätt??

Ja, precis
Metriaclima callainos. De är riktigt fina till färgen, Hade turen att hitta dem i en vanlig zoo-affär i alingsås. Ingen köper fisk där. Och jag kom in vid rätt tillfälle och fick ett helt stim, med stora individer, för typ 50.- styck! Mycket nöjd.
Har nu 100-140 yngel på dessa som jag håller på att driva upp.

Mvh

Stefan