Ciklider.se

Författare Ämne:  350 trigon tanganyika tropheus  (läst 3011 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Majjo86

• Registrerad
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
350 trigon tanganyika tropheus
« skrivet: 27 mar 2013, 12:12 »
Nygammalt kar med lite nya invånare och med ny teknik

350 liter jewel trigon

korallsand 25kg
svart sprängsten ifrån närområdet ca 50kg

Fisk
24st Vf Tropheus Moliro Moori
mal

Filterkammare i btn ljus limestone "b" med grov filtermatta inuti
pumpar: New-jet 1200L/h x2
Doppvärmare 300w

belysning
två 80 rör aquaglow 30w som dagbelysning på timer
ledlist som kvälls/morgon-belysning på timer. är på 2 timmar innan/efter dagbelysningen för att simulera skymning

i vanlig ordning har jag problem med bilderna, men de kommer strax hoppas jag
350 T.Moliro vf
253 Tanganyika
253 Malawi
56 tomt
56 tomt

Utloggad johho

• Medlem
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: 350 trigon tanganyika tropheus
« Svar #1 skrivet: 27 mar 2013, 13:32 »
Låter fint, kul med en VF grupp i ett artakvarium så.
400 liter tanganyika

Utloggad Majjo86

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 28 mar 2013, 12:34 »

« Senast ändrad: 28 mar 2013, 12:51 av Majjo86 »
350 T.Moliro vf
253 Tanganyika
253 Malawi
56 tomt
56 tomt

Utloggad Nikke

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 28 mar 2013, 14:37 »
Synd att man ser rakt in i modulen till vänster. Sen saknas det sand i högra hörnet? Tycker de att det ska vara tomt där kanske :)

Jävligt fin fisk däremot!
1000L Tanganyika
300L Saltvatten

Utloggad Majjo86

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 29 mar 2013, 12:26 »
det är en spillbit btn som jag borrat upp och gjort en grotta utav. ser lite trist ut nu, men jag tänker ställa sten i den emot glaset så att man inte ser in lika bra. jag ville ha insyn för att möljigen kunna fota ev lek, men vi får se hur länge jag står ut med att ha den där..

sanden är ett problem dock. trekantiga kar är svåra att få en bra vattenström i eftersom hörnen utåt är mindre än 90graders vinken på. vattnet stannar av väldigt mycke vilket gör att jag har fått sätta in dubbla 1200l/h för att få cirkulation i hela karet.

den nya pumpens hål är riktat lite för mycke neråt så den blåser bort sanden tyvärr, men detta kommer åtgärdas vid nästa vattenbyte. får vinkla utblåset mer uppåt bara :) vill inte stressa dem i onödan nu i början så det får vara så några dagar till somsagt

men VÄLDIGT fin fisk! :) supernöjd!
350 T.Moliro vf
253 Tanganyika
253 Malawi
56 tomt
56 tomt

Utloggad Majjo86

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 30 apr 2013, 18:15 »
så har jag äntligen fått bevittna lek i denna gruppen :D
det har varit en del strul vill jag lova...

sedan förra uppdateringen har jag bytt pump så att inte sanden blåser bort, bytt sten eftersom de blev helt kolsvarta och färgade knappt alls. troligtvis för att inredningen var för mörk. bytte till ljus kalksten istället som nu börjat få lite grönaktig färg av alger och passar riktigt bra med btn-modulen. har även tagit bort spillbiten btn som syns på bilderna. kul tanke men såg förjävligt ut, så den rök vid första vattenbytet.
sedan var det dags för ett strömavbrott.......!
jordfelsbrytaren hade slagit ifrån av oklar anledning en dag när jag var borta över natten, så i värsta fall stod karet utan pump i 36h.. två honor låg och flöt stendöda och hela gänget var på vippen att gå förlorade. en till dog under natten (även det en hona!) fick igång allt igen, bytte vatten osv osv osv. panik! mitt i natten. Frugan ojade sig över kylskåpet och frysen och jag över fisken ;)

de andra 2 karen var helt oskadda. alla mådde prima, men jag gissar att det beror på syremunstyckena som sitter i de karen. det blev verkligen ett kvitto på att syrestenar och luftpumpar osv verkligen fungerar. har läst om folk om hävdar att syret bara avdunstar direkt och inte ger något i karet. men så är inte fallet, det går jag nu i god för.

har efter detta installerat en sådan i troffekaret med, men den väsnas så, så den är bara på i ett par timmar om dagen

nu äntligen, 2 veckor efter strömmen dog börjar allt se bra ut igen. tyckte alla var i riktigt dåligt skick till en början och dessutom svullna, så jag trodde jag fått soten eller nått, men det har gått tillbaka.

Men igårkväll fick jag somsagt äntligen se dem leka! honan tuggar och hanen e stursk som fan idag..
lättad och sjukt nöjd!
350 T.Moliro vf
253 Tanganyika
253 Malawi
56 tomt
56 tomt

Utloggad anderss

• Medlem
  • Antal inlägg: 216
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 01 maj 2013, 10:15 »
Varför har du kyl och frys på jfb. Jag är elektriker och lägger alltid kyl och frys utanför eller på egen jfb. Är ju värdelöst om det blir jf i en armatur och all mat blir förstörd.

Utloggad Majjo86

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 01 maj 2013, 12:32 »
Hade jag varit elektriker hade jag kunnat svara... Har inte en aning om varför allt går på samma, men värdelöst håller jag med om
350 T.Moliro vf
253 Tanganyika
253 Malawi
56 tomt
56 tomt