Ciklider.se

Författare Ämne:  180l Tanganyika - fisksammansättning?  (läst 7876 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
SV: 180l Tanganyika - fisksammansättning?
« Svar #30 skrivet: 20 apr 2013, 15:52 »
Det är inget nybörjarproblem, dom flesta som köper fisk har samma problem. Jag löser det genom att jag köper ungfisk, normalt 6-10st som får växa ihop,sen väljer jag ut dom jag vill behålla, sen till det tråkiga, går det inte o bli av med övriga,så får dom gå till fiskhimlen. Mille
Dieselråttan

Utloggad oegat

• Registrerad
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 22 apr 2013, 22:34 »
Jag förstår. Jag förmodar att de kan blandas ner i eventuella fiskmatsprojekt. Jag får väl försöka hitta en grupp ungfiskar som du säger, för att flytta problemet till framtiden något  :)

Nu har jag i alla fall en kull leleupi-yngel i akvariet! Dock av en annan hona än den jag trodde mig se leka. Det kan vara så att två honor har yngel, i så fall tror jag att det är med samma hane då den dominanta hållit de två andra hanarna mycket kort på sistone. Men jag har ännu bara sett en kull, de är fortfarande inne i sin grotta men de syns vid mynningen. Jag får se om några dagar om den andra honan som gömt sig också har en kull.

Just nu tar som sagt den största leleupi-hanen mycket plats, de två andra är upptryckta i ett hörn. Det hjälpte inte att sätta i mer sten, misstänker att grottsystemet sitter ihop för mycket och uppfattas som ett enda revir. Jag vet inte om det finns någon annan åtgärd än att möblera om, men det får bli efter att ynglen kommit ut ur grottan åtminstone. Jag vet inte om jag bör vänta med att sätta i en till art, eller om jag kan göra det oavsett yngel? Det är ju också frågan om vart ynglen ska ta vägen, och hur mycket fisk karet tål tills jag blivit av med dem. Hur blir ni av med era kullar, blocket, annonser på sajter som denna, eller akvariebutiker?

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 23 apr 2013, 08:11 »
Kul med lite yngel, när dom väl har kommit igång så brukar det komma nya med jämna mellanrum. Är själv en av dom som har dålig erfarenhet av "leleupi" o deras aggresivitet mot sina egna, men har kört med 6st, har hört att dom som har kört dom som "troffar" har fått ner bråken på acceptabla nivåer. Normalt sett brukar dom inte bry sej så mycket om andra fiskar om dom inte kommer för nära yngel, så att frampå få in någon mer sort tror jag inte ska bli för stort problem. Att sälja yngel är nog bäst att börja med på sajter lik denna, tyvär tycker jag (med risk för ogilande från många) att det många gånger säljs för små o många yngel på sajter som denna, mot i affärer, då det oftare följer med yngel som egentligen borde avlivats pga olika defekter, men priset brukar vara bra mycket lägre än i affär. Mille
Dieselråttan

Utloggad oegat

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 01 maj 2013, 20:07 »
Dags för en liten uppdatering. Yngelkullen försvann spårlöst, jag vet inte varför, men en hypotes är att de svalt ihjäl för att det var för lite plankton i vattnet - jag hann aldrig börja odla artemia. Men nu har jag köpt en burk ägg till nästa gång. De kan ju ha blivit uppätna också, men jag vet i så fall inte av vem. Efter att de dog var det mycket lugnare i karet, mindre bråk mellan leleupi-hanarna. Den andra honan som jag tidigare misstänkte vaktar ägg har varit i sin grotta i ett par veckor, har inte sett några tecken på yngel där ännu. Det kan ju vara så att den vaktar obefruktade ägg, jag hoppas att den inte gör det tills den dör i så fall.

Nu har jag fått ganska mycket alger i karet, främst ljusgröna. Det verkar inte vara tofsalger, utan mer som en mossig matta. I samband med inköp av mer fisk så blir det minst en algätande art. Då är följdfrågorna:

1) Hästnosar - duger de som primära algätare, eller är ett par sådana för lite? Jag vet inte om jag skulle våga ha mer än ett par.

2) Siamesisk algätare, är det någon som haft dessa med framgång vid ett pH över 8?

3) Ancistrus ska visst fungera med högt pH, så det är min fallback.

Sedan lutar jag fortfarande åt en grupp pleurospilus. Kanske ett par altosar också.

Sen är frågan hur jag ska uppgradera filtreringen. Jag lutar åt att köpa ett starkare juwelhuvud för enkelhets skull. Räcker 1000l/h om jag ska ha hästnosar också, eller måste jag upp i 1500l/h? Jag tycker redan att det strömmar på rätt bra, multisarna ser ut att få kämpa på vissa ställen (men å andra sidan verkar de gärna stå i strömmen).
« Senast ändrad: 01 maj 2013, 20:16 av oegat »

Utloggad oegat

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: 06 jul 2016, 21:33 »
Får väl ta och uppdatera vad som hände med denna tanken, så här 3 år senare.

Jag köpte pleurospilus (2 hanar + 4 honor) efter tips i denna tråden för att fylla den pelagiska luckan i biotopen, tillsammans med 2 siamesiska algätare. Det funkade sådär, de blev alla av med fenorna (både algätare och pleurospilus) och dog en och en. Jag redde aldrig ut vem som bet dem. Så det blev förmodligen för trångt revirmässigt iom leleupi-kolonin, jag tror också att jag hade för lite sandbotten kvar. Men det var fina fiskar att ha, jag testar kanske igen med en större tank i framtiden.

Därefter skaffade jag en ensam troffe - minns ej vilken variant det var. Det funkade mycket bra - den höll efter tofsalgerna, behövde inte matas, stod sig mot leleupihanarna. Den blev i princip den dominanta fisken i tanken. Leleupi lekte inte efter det, men jag tyckte ändå att dynamiken blev bra. Troffen kunde inte jaga ihjäl någon, utan aggressionerna spred ut sig över de övriga. Tanken gick stabilt så i två år. Multisarna lekte någon fler gång under den tiden med - få yngel överlevde dock. Men troffen var framför allt vacker, och den var den fisk som hade mest personlighet i tanken.

Jag köpte också en ancistrus för att hålla nere de alger som inte är tofsalger. Den blev av med fenorna inom ett par veckor, men överlevde, och lever än. Med denna besättning gick tanken i ca två år.

Tyvärr så rubbades balansen en sommar när jag var borta under tre veckor, och hade lämnat dem med matningsmaskin. Vattenbyte var väl 4 veckor bort när jag kom tillbaka, vilket har funkat förut. Men jag har ju en juweltank med original filterbehållare, som ju tar in vatten till filtret vid ytan - och det var varma sommarveckor. Så när jag kom tillbaka så hade vattnet avdunstat till så låg nivå att pumpen gick torr, fiskarna var såklart skärrade, och troffen låg död i ett hörn :(

Antagligen så klarade den inte syrebristen som uppstod. Detta var början till slutet - jag ville inte köpa mer fisk då jag visste att jag inte skulle bo kvar så många år (doktorandtjänst på väg att ta slut), men jag ville inte heller avveckla direkt. Så nu har invånarna fått trilla av naturligt, och jag är nere på 6 fiskar - 2 leleupi, 3 multisar och ancistrusen. Leleupikolonin decimerades snabbt under våren, jag tror att det var för att en dog, och sen tippade det över så att den dominanta hanen kunde stressa ihjäl de övriga. Så nu är det den dominanta hanen och en hona som är född i akvariet kvar.

Nu kommer en period då jag kommer att vara hemifrån längre perioder, varför jag tänkt att jag ska ta ett uppehåll med akvariet. Jag vet inte hur lätt det är att bli av med fisk, men jag öppnar en annons under bortskänkes ang detta. I framtiden kör jag säkert igång det igen, men just nu passar det inte mig så bra att ha en tank igång. Att jag valde Östafrika denna gång var ffa pga kranvattenvärdena här i Skåne - flyttar jag någonstans med mjukt vatten så är jag mycket sugen på Västafrika. Vi får se när nästa varv blir. Men det var mycket värt att återstarta barndomshobbyn på detta sätt! Jag kommer definitivt att fortsätta när förhållandena tillåter.

Utloggad malavi

• Medlem
  • Antal inlägg: 528
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 09 jul 2016, 16:55 »
Kul att du uppdaterade tråden. Intressant att läsa hur det har gått.
Mvh Daniel

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 10 jul 2016, 10:00 »
Kul när någon blåser liv i en gammal tråd o man får läsa hur det gick o vilka erfarenheter man skaffade sig under tiden. 
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet