Ciklider.se

Författare Ämne:  180l Tanganyika - fisksammansättning?  (läst 9280 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oegat

• Registrerad
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: 180l Tanganyika - fisksammansättning?
« Svar #15 skrivet: 12 apr 2013, 21:07 »
Nu har det varit igång i en vecka, jag har gett mat 1 gång/dag sedan i tisdags, men ytterst försiktigt. Ännu ingen synlig effekt på nitrit eller nitrat, no2 ~= 0, no3 ~= 10 (stämmer med kommunens angivna värden för kranvattnet). Men jag kan ju bara mäta högre no2 om det går upp till 1, då stickan inte har bättre upplösning än så. Ännu har jag inte bytt vatten, men i morgon är det en vecka sedan jag satte i dem så jag byter nog en 20% i helgen. Dock så har jag fått två sorters alger, som båda växer friskast på de vita kalkstenarna. En alg är grön och den andra brun. Är det normalt?

repen1 har nog rätt i att jag måste öka stenmängden. De första dagarna var det som att alla leleupi hittade gömställen, men nu har de grävt bort en hel del av sanden kring stenarna så nu har de många grottorna blivit till få grottsystem. Den minsta leleupin har grävt en grop i hörnet längst fram till vänster framför snäckpartiet, men har nu nått botten och verkar inte helt lycklig med det hela. Av multisarna har det bildats ett par, de två övriga verkar vara hannar och har inte hittat egna snäckor - det kan dock bero på att flera snäckor ligger med öppningen neråt och en leleupi har skottat över ett par av dem med sand. Om det inte är så att de inte börjar bry sig om revir förrän de har honor. Jag tänker att jag i samband med vattenbyte i helgen dels ska bygga fler grottor av ytterligare stenar, dels sprida ut snäckorna lite mer och lyfta de som är begravda. Jag antar att det är bra att byta vatten samtidigt som jag lägger till sten, eftersom det är kalksten jag ska sätta i?

Sedan ang nästa invånare, sandsillar går nog bort på att jag knappt har någon sandyta kvar, nu efter att snäckorna kommit till. Jag vågar mig nog inte på C. leptosoma om jag ska ha en grupp. Men kanske Paracyprichromis då, eftersom min planering bygger ganska mycket på att någon art ska befolka den övre delen. Jag läste någonstans att Paracyprichromis-hannar vill ha 40cm3 revir, det är ju i alla fall lite mindre än 50-60 cm3. Kanske 2 hanar + 3 honor? Eller 3+3.

En fråga på sikt är om och hur jag ska utöka filtreringen. Ett sätt är som tipset jag fick här att byta till en starkare juwel-pump, ett annat är tipset att lägga till ett filter, förutsatt att det andra filtret inte låter mer. Eheims ecco-pro modeller passar skåpets innermått, och ska såvitt jag förstår vara tysta. Fördelar med det förra är att det är billigare, det senare att jag har viss redundans om ett av filtren går sönder eller fungerar dåligt.

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 12 apr 2013, 21:56 »
När det gäller snäckorna ska du inte sära på dom så att du har en snäcka här o en snäcka där, utan du ska lägga dom i flera olika högar,"multisarna"tycker inte att det är intresant med ensamma snäckor, då det inte går att bilda kolonier/harem.Efter en titt på ditt kar så skulle jag skippa "nigripinis" också, fiskarna kommer säkert att leva o må bra, men med det ljuset o den någorlunda öppna planlösningen i ditt kar, kommer dom se bleka o trista ut, då dom ska vara i dämpad belysning för att deras vackra färger ska komma fram.Algerna är helt normalt, den bruna brukar komma i nyuppsatta kar o brukar försvinna efter en tid, den gröna (om den är ljusgrön)visar att allt är ok o att karet trivs, kommer det för mycket av den gröna, så dämpa belysningen då du inte har någon algätare i karet.Som frisimmare kan du ta dej en titt på "C pleurospilus"då får du fart o fläkt i karet.behöver mindre sandyta till hanen för sin lekgrop. Här ett litet smakprov på en av mina hanar   Mille
« Senast ändrad: 12 apr 2013, 22:10 av repen1 »
Dieselråttan

Utloggad Doktor-T

• Registrerad
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 12 apr 2013, 23:34 »
Den där var snygg! Kanske den skulle funka ihop med O. Ventalisgänget jag har här hemma?
720   Rovmalawikar med viss avvikelse :-)
375   Yngel
112   Yngel
70     Yngel

Utloggad repen1

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 12 apr 2013, 23:49 »
Jodå "doktorn" den går bra att ha till dina "ventralisar" dom behöver bara en liten sandyta för sin lekgrop. Jag har mina med "C furcifer" provade ha den tillsammans med mina "troffar" men det gick inget bra. Mille
Dieselråttan

Utloggad oegat

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 13 apr 2013, 08:21 »
C. pleurospilus, gör den utflykter högre upp i karet eller hänger den mest vid botten? Den verkar trevlig, hur som helst. Just nu har jag ganska gott om fisk vid botten tack vare leleupierna. Det är högre upp som det ser tomt ut. Jag har tänkt på att ljuset kanske är fel för P. nigripinnis eller brieni, och att en möjlighet är att byta lysrör eller hänga upp något som skymmer. Å andra sidan passar leleupierna i lite starkare ljus.

Utloggad oegat

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 13 apr 2013, 17:35 »
Nu är No3 uppe på 25 mg/l, medan No2 är kvar < 1. Det torde betyda att filtreringen fungerar.

Utloggad Fredde@vtr

• Medlem
  • Antal inlägg: 541
  • 400L Malawi & Tanganyika med LED, och 160L
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 13 apr 2013, 17:50 »
C. pleurospilus, gör den utflykter högre upp i karet eller hänger den mest vid botten? Den verkar trevlig, hur som helst. Just nu har jag ganska gott om fisk vid botten tack vare leleupierna. Det är högre upp som det ser tomt ut. Jag har tänkt på att ljuset kanske är fel för P. nigripinnis eller brieni, och att en möjlighet är att byta lysrör eller hänga upp något som skymmer. Å andra sidan passar leleupierna i lite starkare ljus.

Jag har ett par Viktoria "Broken Bar" som nästa jämt är uppe vid ytan. Men det är då Viktoria och inte Tangas.

Utloggad repen1

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 13 apr 2013, 20:16 »
"pleurospilusen"håller sej mest uppe vid ytan (honor) hanarna far runt mellan sin lekgrop o honorna för att locka ner dom,så man kan säga att dom är överallt. Mille
Dieselråttan

Utloggad oegat

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 14 apr 2013, 11:42 »
Fredde: Tack för tipset, jag har faktiskt sneglat lite på några victoria-arter också, tex Yssichromis. Den du föreslår verkar ju också förhållandevis lätt att få tag på.

repen1: det låter ju helt ok för min setup, och snygga är de ju. Hur stort sandområde behöver varje hane? Jag har ganska få fläckar av sand kvar, men åtminstone ett eller två revir ska gå bra.

Utloggad repen1

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 14 apr 2013, 12:42 »
Mina bygger lekgropar på ca 10cm i diameter, så det behövs inte så stor yta, kör du med 2 hanar(eller fler) så se till att sandytorna kommer så långt ifrån varandra som möjligt, gärna med stenparti mellan dom. Mille
Dieselråttan

Utloggad oegat

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 20 apr 2013, 10:03 »
Intressant vändning, det verkar som att jag haft lek på det dominanta leleupi-paret. I alla fall såg jag hanen sprattla under en sten i tisdag så att det såg ut som att han satt fast, men senare var han ute och simmade och honans nos tittade fram då och då från under stenen. Nu har jag knappt sett honan på några dagar. Det slog mig idag att jag kanske måste mata eventuella yngel med något, duger frusen cyclops eller är det för stort?

Två sandytor som du beskriver repen1 är möjligt om jag flyttar några snäckor. Nu verkar den dominanta multi-hanen ha lagt beslag på alla snäckorna så det är nog bra om jag gör så att det blir två mindre snäckpartier. Dock så är det de absolut sista två sandfläckarna, så det vill till att pleurospilus-hanarna dels är nöjda med det de får och dels inte blir bortjagade. Hur står de sig mot en stor leleupi? Den största leleupihanen har ett favoritstråk som passerar över båda de tänkta sandytorna, och den jagar multisarna om de står där när den passerar. Den jagar också andra leleupis och verkar ha lagt beslag på en ansenlig del av karet.

Utloggad repen1

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 20 apr 2013, 11:18 »
Honorna är ganska veka, men dom håller sej undan i dom övre vattenlagren, hanarna är bra tuffa, dom klarar inte av att hävda sej mot "troffar" men en "leleupi" ska inte vara några problem, när dom växer till sej.Cyclops kan nog vara lite i största laget i början(men dom hittar mat som alltid yr runt i karet) Jag brukar köra (snålvarianten) "artemia"kläckning den första veckan till mina romläggare. En glasburk, några dl vatten, lite salt o lite artemia ägg, efter ca 1-2dygn kläcks dom, sen hälla i lite åt gången med ägg o kläckta. Ingen luft,utan låter det bara stå på karet. Mille
Dieselråttan

Utloggad oegat

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 20 apr 2013, 11:43 »
Ok! Då är det ju bra om de kommer till och kan balansera ut aggressionerna i tanken. Jag tänkte egentligen skaffa mer fisk nu i helgen, men nu med eventuell lek så tänkte jag vänta någon vecka till. Men jag testar nog två pleurospilus-hanar med minst två honor.

Artemia-odling på det sättet låter ju enkelt, antar att jag enklast köper äggen i butik. Tack för tipset!

Utloggad repen1

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 20 apr 2013, 12:24 »
Till 2st hanar tycker jag att du bör skaffa 4-5 honor, dom blir hårt uppvaktade o då dom inte simmar ner o gömmer sej utan försöker simma ifrån, så är det lätt att dom blir ihjälstressade. Mille
Dieselråttan

Utloggad oegat

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 20 apr 2013, 12:40 »
Aha, det för in mig på ett annat nybörjarproblem jag har funderat på. Hur pigga är akvariehandlare egentligen på att sälja fler honor än hanar, hanarna måste ju ta vägen någonstans också? Eller gäller Fisher's sex ratio inte för polygama arter, så att det föds fler honor? Jag har funderat på den frågan i relation till många arter, just eftersom många verkar ha den strukturen med hård konkurrens mellan hanar.