Ciklider.se

Författare Ämne:  Ny ciklid/akvarieist  (läst 2878 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cabron021

• Medlem
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
Ny ciklid/akvarieist
« skrivet: 06 jan 2013, 17:55 »
Hej allt folk.  :) Då var man registrerad här efter ca 1månads läsande härinne.

Kenth heter jag, 25år bor i Västerås med sambo 1barn + 1bonus.

Haft ett akvarium tidigare då var jag 12-13 år och karet bestod av sköldpaddor.
Hur jag hamna här är faktiskt en liten historia i sig. 

Det började med för ca 1månad sen att sambon sa att jag inte bidrar så mycket med inredningstips  :huh:,  och då tänkte jag nu jävlar ska jag hitta på något. Då slog det mig, ett "stort" fint akvarium.
Började läsa på som bara den här inne och frågade en barndoms kompis till mig som odlar malawi ciklider från höger till vänster om lite hjälp. Enber heter han härinne förresten.

Så i onsdags tog jag tag i saken kl 07.00 och åkte till byggmax och köpte lecablock, sen vidare till ikea och köpte laminat-valnöts bänkskiva, sen jula och köpte deras blästersand.

Sen åkte jag och köpte ett begagnat 320 liter akvarium 125*50*50 med tillhörande ställning (ALU) och tillbehören:
Elite 150w doppvärmare
Liten syreapparat (slang med sten på slutet)
Fluval 305 Ytterfilter
Btn Moduler osv osv.

Jag bestämde mig för malawi ciklider pga av deras hettsiga temprament samt färgerna. "Har nu även fastnat för troffar"  :rolleyes:

Åkte hem med allting och började måla lecablocken och kapa till bänkskivan. Byggde ihop allting väldigt snabbt då jag ville få i ancistrusen snarast. 4 lecablock högt med 3 "stolpar". Valde att bygga på det sättet då jag verkligen gillar lecablocks modellen. Passar Inredningen här hemma. Valnötsbänkskivan blev det för vi har mycket vitt och brunt i inredningen här hemma. Kunde dock bara få med mig en bänkskiva men det ska dit en till bänkskiva mellan lecablocken också som blir förvaring, samt för lite stabilare. Sen tog färgen slut så ska måla på lecablocken ordentligt någon dag framöver.

Det blev ett 13timmars projekt i onsdags.

I fredags tog mig Enber till Aquatropic i Sala och det slutade med 1 ancistrusmal plus 5 st Ps.elongatus Mpanga. Blev endast 5st pga att jag inte hade mer pengar med mig. Hoppas jag skrev rätt artbeteckning nu annars får ni rätta mig ;)
När vi väl var där så fastnade jag direkt för troffar också, älskade att dom var i stim och väldigt färgglada.
På onsdag blir det en resa till aquatropic igen och handla lite mer fiskar.  :)

I övrigt är sambon väldigt nöjd och vill att vi ska ha ett större akvarium redan med massor av fiskar haha  :laugh:

Skulle gärna vilja visa er en bild men hittar ingen knapp med "bifoga bild".

Tack för mig!
Mvh

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
SV: Ny ciklid/akvarieist
« Svar #1 skrivet: 06 jan 2013, 19:07 »
Hej och välkommen till forumet!
Skicka ditt för- och efternamn till mig så fixar jag så att du kan bifoga foton.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad deelay

• Medlem
  • Antal inlägg: 1431
    • Visa profil
    • http://www.aquariumstockholm.se/
« Svar #2 skrivet: 06 jan 2013, 19:36 »
Välkommen. Det låter ju som du fått en bra start med bra förutsättningar, att ha frun med sig hjälper långt.

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 06 jan 2013, 19:51 »
Här kommer lite bilder.  :)
Jag ville gärna ha fiskar så snabbt som möjligt så det är inte halvklart än ens skulle jag säga  :tongue:

Lecablocken ska målas så dom blir helt vita, ska bort med skeppen och dit med mer vanlig sten som det är på höger sida i akvariet.
Mattan ska skäras ut så det endast är matta under lecablocken.
Blå bakgrund ska dit och ny belysning ska inhandlas. 
En till bänkskiva som jag ska placera 2 lecablock upp som ska fungera som ett hyllplan där ytterfilter ska stå bl.a.
Hål i modul ska även fixas så jag kan gömma alla slangar osv.
Sen ska självklart mer fisk ner i akvariumet.  ;D

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 06 jan 2013, 19:53 »
Välkommen till ciklider.se.... fin firre du har din karet den så¨bra ser den snyggt karet..
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 06 jan 2013, 19:57 »
Deelay; Ja absolut, har man frugan med sig på något så brukar det gå väldigt lätt. Vi snokar redan på ett 720kar för det skulle sitta perfekt på den väggen där. Tänkte om man skulle byta inom en framtid. Men jag börjar såhär så jag får lite kött på benen först och främst.

Tack Classe; kul att du gillar det. Både karet och fisken.

Utloggad Enber

• Medlem
  • Antal inlägg: 86
  • Hongi
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 06 jan 2013, 23:32 »
Tjena kentha! Det ser riktigt bra ut. Och Mpanga hanen har verkligen färgat på bra sen jag såg han efter transporten, riktig don juan.

Jag tycker att du ska skaffa ett till innefilter så det blir bättre cirkulation/filtrering inom sinom tid.

Nästa vecka drar jag med dig ut och letar sten till inredning, dom du har hittat passar inte als in till bakgrunden tycker jag. fast kan vara bilden som lurar ögat.

Det kommer bli riktigt fint när du är klar!
bra jobbat

Fredrik
www.aquatropic.se
--------------------------
www.styling4u.se
--------------------------
"Before you start pointing fingers, make sure your hands are clean"- Bob marley

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
Sv: Ny ciklid/akvarieist
« Svar #7 skrivet: 07 jan 2013, 07:24 »
Ja visst har han Fredrik. :) han är vacker. Jag kom på det såfort jag lagt ner stenarna. Jag behöver mycket större stenar. Det där blev väldigt lite.
Men det ordnar vi till, gäller bara att hitta något.