Ciklider.se

Författare Ämne:  Palettciklid lagt rom?  (läst 2222 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anne Gisela

• Registrerad
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Palettciklid lagt rom?
« skrivet: 27 dec 2012, 15:53 »
Hej,

Ny på detta forum, och har ett nystartat kar sedan mitten av oktober. I det bor sedan en vecka ett palettciklidpar. De har en trasig lerkruka som de bor i, och de har under några dagar lekt vad det verkar som, hanen har varit väldigt revirskyddande och honan har mest varit inne i krukan. Tills idag - nu är hon plötsligt ute mkt mer och de är överhuvudtaget något lugnare tycker jag. Undrar om det kan innebära att rommen är lagd?

Jag hade tänkt möblera om i karet och flytta krukan till ett lugnare hörn (nu står den mitt i!) och lägga en rot framför så att de får ett lugnare revir att skydda - men kan jag göra det nu om rommen är lagd? Eller förstör jag något då? Jag har för mig att jag läst att de lägger rommen i taket av en grotta eller kruka i detta fallet då, stämmer det?

Vad tycker ni?
« Senast ändrad: 27 dec 2012, 16:36 av Anne Gisela »

Utloggad sluggo

• Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
SV: Nange-ciklid lagt rom?
« Svar #1 skrivet: 27 dec 2012, 16:11 »
Vad har paletterna för sällskap? Dom brukar kunna jaga bort det mesta från sina revir:) Är du rädd om den ev rommen så ska du nog vänta med att flytta krukan tills dom har tagit ut ynglen därifrån.

Utloggad Anne Gisela

• Registrerad
    • Visa profil
SV: Palettciklid lagt rom?
« Svar #2 skrivet: 27 dec 2012, 16:39 »
Ändrade, det är inte nange utan ngn vanligare palettciklid, Pelvicachromis pulcher tror jag att den heter.

De bor med fredliga arter: dvärgguramis, sorgmanteltetror, ancistrus, guppy, svärdbärare, eldstjärt, kuhlii - och massor med växter och grottor av olika slag. Det är väl mga olika arter just nu, kommer gå bort från guppy och svärdbärare och har tre st kvar men de får vara så länge de lever.

Ok, men delvattenbyte kanske jag kan göra? Och sänka ned roten?

Utloggad sluggo

• Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 27 dec 2012, 16:43 »
Ja det ska nog gå bra det.

Utloggad Jerka1

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 178
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 28 dec 2012, 00:12 »
Tror inte det är några problem att flytta den. Jag ville få mitt palettciklid par att sluta föröka sig hela tiden så då flyttade jag på grottan där det låg rom i taket men det spelade ingen roll....blev en kull på ca 50st ändå...
Livet är en åkomma orsakat av sex och denna åkomma leder alltid till döden....

Utloggad Anne Gisela

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 28 dec 2012, 01:18 »
Vi gjorde delvattenbytet, flyttade krukan och la ned roten. På gamla krukplatsen ställde vi en ihålig prydnadsgrej. Paret hittar krukan (hanen attackerade häverten hårt innan) och såg ut att flytta in igen. Men en stund senare fann vi att honan var i grejen som stod på gamla platsen medan hanen rensade och städade runtomkring, tog grus i munnen och simmade iväg och la på annan plats. Så vi flyttade grejen till ett annat hörn och lägger några snäckor och stenar på gamla boplatsen. Då finner vi paret grävandes blan snäckorna, och hanen vaktar sitt gamla revir med stor frenesi. Fast där ju inte ens finns en grotta kvar... Honan beger sig till krukan emellanåt och är i den korta stunder.

Fy jag har urdåligt samvete... Stackarna. Maken säger att det är fiskar bara, de har kort minne... Men jag vet inte jag... :-(

Utloggad Anne Gisela

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 28 dec 2012, 22:51 »
Hoho - de leker igen!!!