Ciklider.se

Författare Ämne:  Göda upp fiskarna, med vad?  (läst 1584 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Doktor-T

• Registrerad
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
Göda upp fiskarna, med vad?
« skrivet: 12 dec 2012, 21:04 »
Vissa fiskar i mitt kar har en tendens att vara väldigt magra och jag tycker ändå jag matar ordentligt. Jag ger mina O. Ventralis en kost huvudsakligen bestående av Tropicals gröna herbivore pellets samt Tropicals 50/50% granulat men framförallt en fisk har insjunken mage och lite “knöligt“ huvud. Fisken tycks äta precis lika bra som dom andra i gänget men är ändå mager.

Jag matar 3 ggr om dagen i samtliga kar och  det är bara just några enstaka  som är lite tunna. Jag ger dom ungefär 2,5 kryddmått per måltid till 10st 10-12cm Ventralis. Är det för lite?

När jag tidigare hade malawi så matade jag lika mkt fast till 26 fiskar som visserligen var  lite mindre i snitt men det fanns ändåå gott om fiskar runt 10-12 cm. Bland dessa var det en som var riktigt mager men dom lekte ofta så dom trivdes sannolikt. Dom fick samma kost som ventralisarna.

Man läser ofta att många får feta fiskar av pellets men det tycks då inte hända hos mig. Vad tror ni, matar jag för lite?
720   Rovmalawikar med viss avvikelse :-)
375   Yngel
112   Yngel
70     Yngel

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
SV: Göda upp fiskarna, med vad?
« Svar #1 skrivet: 12 dec 2012, 22:08 »
Det kan ju vara så att fisken i fråga har inälvsparasiter som äter upp energin för fisken. Prova sätt den i ett eget kar och mata upp, händer inget så kan det vara dags att göra en behandling.

Annars så är laxpellets nog det fetaste du hittar.

Utloggad Doktor-T

• Registrerad
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 13 dec 2012, 12:34 »
Är det vanligt med inälvsparasiter och behandlar man det?
720   Rovmalawikar med viss avvikelse :-)
375   Yngel
112   Yngel
70     Yngel

Utloggad zeta60

• Registrerad
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 14 dec 2012, 20:01 »
körde med laxpellets trots avrådan från tillverkaren som jag mailade med ( han sa du kan mata ihjäl dina fiskar med laxpellets dom är gjorda enbart för lax) men jag sa jag bara ville ha sprutt på tillväxten och skulle mata då och då och så gjorde jag men jag hade alltid en oljig film på ytan så jag slutade innan jag såg nåt resultat så laxpellets är nog gjorda för att användas i kassar i öppet vatten ( min åsikt andra kan ha andra )

Utloggad Perran

• Registrerad
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 21 jun 2013, 07:09 »
Ja kör med laxpellets, det gör jag rills fisken blir 6-8 cm.
Hitta bara en pellets som inte ör för kraftig och för mycket olja i, men gjärna mycket Astaxantin.
Jag körde stenhårt med för kraftig Laxpellets på Pearl mutten när dom var nya,
Och åt gjorde dom så att magarna sprack, så läs på förpackningen, protein, olja och hur kraftig den är.
Sedan kan du ju köra hårdare på rovfisk, men håll dih till storlek 00 eller 01.
Annars kan du göra en kraftig räkmix med tex musslor,lax eller någon annan fet fisk.
När dom kommer upp i storlek sö mata inte med så kraftigt foder, förutom tex Ahli och annan fisk som lätt magrar av efter ett par leka :angry:r

Fridens Liljor och en trevlig Midsommar

Perran