Ciklider.se

Författare Ämne:  Identifiera dessa fiskar  (läst 11596 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Broman

• Medlem
  • Antal inlägg: 214
    • Visa profil
SV: Identifiera dessa fiskar
« Svar #30 skrivet: 30 nov 2012, 10:22 »
Ett inspel i goldendiskussionerna. Bromma Zoomarknad säljer Golden som ser ganska exakt ut som de på bilderna. Svaga sömmar, märklig form bleka färger. Min ovetenskapliga teori är att de fått en dålig stam som de odlar vidare på hårt.

Jag tycker att en golden ska vara långsmal och ha kraftiga svarta sömmar på fenorna. But that's just me. Typ så här:

Ja så där ska en golden se ut.
Har aldrig själv sett golden som har tappat det svarta på fenor och istället har fått ränder på kroppen. Jag håller fortfarande fast vid att det är nåt fel på dom.

Utloggad esset69

• Medlem
  • Antal inlägg: 472
  • Mina favoriter :)
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 30 nov 2012, 19:48 »
Håller med så ser MIna ut har 10 st f1 se film 1280 l Afrika
540l  Tropheus sp. "black" Pemba / Eretmodus cyanostictus "Kasanga"/leleupi samt Calvus black
325 l Golden och Ps.demasoni.
2x 60 L Yngel
1x 120 L Små fisk

Utloggad Rekan

• Medlem
  • Antal inlägg: 274
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 02 dec 2012, 14:59 »
Ett svar till pierre din tönt. Jag var tvungen att göra mig av med hela min hobby pga en separation och Nenno som var och hämtade allt tog också med sig fiskarna annars hade dom gått rätt torrt om man säger så. Egentligen så hade jag inte velat sprida ett skit men omständigheter är omständigheter. Sen vill jag säga en sak till, vad jag du eller någon annan tycker är fult och inte önskvärt kan vara det finaste som finns i någon annans ögon så passa er käft med vad ni säger alla är inte ute efter er odlings
Perfektion.
Med sunt förnuft kommer man långt.

Utloggad Pierre_N

• Medlem
  • Antal inlägg: 507
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 02 dec 2012, 15:36 »
Det är sant, bara för att inte jag gillar det så säger inte det att andra kan gilla det. Min fråga var ju varför du sparade dem när du själv sa att de inte var så bra. Min åsikt är att om man ska föda upp fiskar så måste man också vara beredd på att avliva fiskar, det spelar ingen roll om det rör sig om att föda upp en kull eller om man är professionell odlare. Något som jag tror görs för sällan och just därför så ser man allt för ofta dålig fisk ute i handeln. Min fråga var alltså varför du sprider dem. Hade du tyckt det var den snyggaste fisken någonsin så får du avla på den hur mycket du vill, så länge fisken inte far illa tycker jag att det är helt ok.
« Senast ändrad: 02 dec 2012, 15:41 av Pierre_N »

Utloggad Rekan

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: 02 dec 2012, 15:51 »
Jag odlar på vilken fisk jag vill..... Hade dessutom inga planer på att sprida dom som jag skrev innan.

Utloggad Rekan

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 02 dec 2012, 15:53 »
Måste kanske förklara ytterligare så ni FÖRSTÅR. Dom golden jag sparade sparade jag för att min föredetta sambos dotter (7år) tyckte dom va fina!!!!!

Utloggad thobiastt

• Medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Passion för afrikanska ciklider
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 02 dec 2012, 18:33 »
???
varför denna ton rekan?
Kan tycka det är fel med personliga påhopp då vederbörande bara svarade med sin egen åsikt på frågan som den här tråden handlar om...
Och det är väl det som denna sida och alla andra forum är till för, att få sin åsikt hörd eller höra andras vad andra anser. Frågor och svar.
Tycker oxå denna golden ser skum ut.. ser definitivt ut som en hyrid.
Och jag hoppas inte jag blir påhoppad med slagord bara för att jag säger det...
Många liter med Tropheus.

Hellre fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

www.aquatropic.se
www.akvariumkungen.se

Utloggad Rekan

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 02 dec 2012, 18:53 »
Han ställer frågan på ett sätt som  anspela på att jag var korkad eftersom jag ändå visste att fiskarna hade dålig kvalite men lät dom gå vidare....

Utloggad racegto

• Registrerad
  • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: 03 dec 2012, 11:43 »
tyvär har jag fått tag i liknande golden :( nåra var alldeles för oranga och avsaknande svarta sömmen på fenorna :(   

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 04 dec 2012, 21:32 »
tyvär har jag fått tag i liknande golden :( nåra var alldeles för oranga och avsaknande svarta sömmen på fenorna :(   

nej din är riktig den golden den är en hona köns och inte hybird!!!
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad deelay

• Medlem
  • Antal inlägg: 1431
    • Visa profil
    • http://www.aquariumstockholm.se/
« Svar #40 skrivet: 05 dec 2012, 00:18 »
Vad ni håller på =) Dom ser lite skumma ut för att vara golden men dock är dom inte fula. Som rekan sa så ville ena barnet ha dom kvar, varför inte? Sedan att en kille kommer och hämtar allt efter att killen precis haft en separation... jag tror inte dom första tankarna va, oj... jag sprider golden som kan ha andra gener i sig. Man har ganska fullt upp med annat att tänka på vid en separation.

Det finns som golden som kommer från singapore odlingar som ser ut precis sådär.

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 794
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: 05 dec 2012, 07:33 »
Sorry rekan om du tog illa vid dig. Håller med om att alla har de fiskar som de själva vill. Hur eller varför har ingen annan med att göra.

Sen om man inte gillar dem, finns ju nya i butiken. :cool:
Titta den simmar!

Utloggad Nenno

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: 07 dec 2012, 21:31 »
Alla fiskar mår bra och jag kommer att låta de leva så länge de själva vill.
Men jag kommer inte avla på de. Har andra golden som jag ska försöka avla på.