Ciklider.se

Författare Ämne:  Identifiera dessa fiskar  (läst 11597 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dwarfy

• Registrerad
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
SV: Identifiera dessa fiskar
« Svar #15 skrivet: 28 nov 2012, 12:35 »
Det syns att golden är inblandat med den gula färgen på bild 2. Men det syns ju tydligt att det inte är en renrasig golden. En golden har inte dom strecken på kroppen och på huvudet och den svarta randen på ryggfenan saknas. Bild nummer två kan va renrasig av någon sort men jag tycker kroppsformen är konstig på den. Den har ju inte samma kroppsform som fiskarna på dom andra tre bilderna.

Hur är en korrekt kroppsform, bara läst att munnen ska vara rätt så spetsig dem, så dem kan få ut föda mellan stenar och liknande? Men google visar att så är inte fallet, många gånger.
Skulle man då kunna säga; p.g.a. att vi matar djuren i överflöd och dem inte behöver jaga/kämpa för sin mat så har vi avlat bort denna mun vars funktion inte längre är nödvändigt? Har ju trots allt gått minst 100generationer sedan man började avla på denna fisk..

Efter en stunds läsning så framgår även att vissa Golden är/kan vara sotiga alternativt att vissa har ränder som ligger latent bakåt i leden, eller är jag ute på fel spår nu?
Även foder har diskuterats kunna påverka latenta anlags förmåga att färga deras annars så gula jag.
Läste även att undergivna fiskar kan utveckla ränder/sot som ett kvitto för deras låga staus i hierarkin?

Fiskarna som hämtades på 70-80talet(?) sades ju vara blåskimrande därav deras namn och eftersom aveln skapat dessa gulingar så torde det inte vara omöjligt att med korrekt foder, i rätt mängd, under rätt omständigheter och en massa "DNA-tillfälligheter", att fiskarna antar sin forna färg. Men eftersom akvarister avlat efter det gula (massiv inavel?) och det numera är så starkt, så lyckas deras forna blå inte hävda sig tillräckligt och vi ser det som smuts.
« Senast ändrad: 28 nov 2012, 12:52 av Dwarfy »

Utloggad Dwarfy

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 28 nov 2012, 12:51 »
den svarta randen på ryggfenan saknas.

Jag måste ärligt säga att för mina amatörögon så ser det ut som att ryggfenan är riktigt långt neddragen (undergiven?) och att den skiftar i svart-gult vilket i sin tur är rätt så naturligt för dem fäller ju inte in fenan som hel under ryggen heller, eller?  ;D

Utloggad Dwarfy

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 28 nov 2012, 13:06 »
De tre första fiskarna har exakt samma färg bara det att bilderna är tagna med olika ljusstyrka. Alla är ca 10cm utom den sista som är ca 5-7cm och den går i en annan kar just nu.

Var och med vem gick dessa fiskarna tidigare? Tycker nämligen att munnen på 1-3 påminner en hel del om 'hongi', vilket även skulle förklara ränderna. Fast på bild 4 så ser svansen riktigt transperant och skimrande ut samt att ögonen är överdimensionerade så den är kanske en annan art?

Utloggad Pierre_N

• Medlem
  • Antal inlägg: 507
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 28 nov 2012, 13:35 »
Hur är en korrekt kroppsform, bara läst att munnen ska vara rätt så spetsig dem, så dem kan få ut föda mellan stenar och liknande? Men google visar att så är inte fallet, många gånger.
Skulle man då kunna säga; p.g.a. att vi matar djuren i överflöd och dem inte behöver jaga/kämpa för sin mat så har vi avlat bort denna mun vars funktion inte längre är nödvändigt? Har ju trots allt gått minst 100generationer sedan man började avla på denna fisk..

Efter en stunds läsning så framgår även att vissa Golden är/kan vara sotiga alternativt att vissa har ränder som ligger latent bakåt i leden, eller är jag ute på fel spår nu?
Även foder har diskuterats kunna påverka latenta anlags förmåga att färga deras annars så gula jag.
Läste även att undergivna fiskar kan utveckla ränder/sot som ett kvitto för deras låga staus i hierarkin?

Fiskarna som hämtades på 70-80talet(?) sades ju vara blåskimrande därav deras namn och eftersom aveln skapat dessa gulingar så torde det inte vara omöjligt att med korrekt foder, i rätt mängd, under rätt omständigheter och en massa "DNA-tillfälligheter", att fiskarna antar sin forna färg. Men eftersom akvarister avlat efter det gula (massiv inavel?) och det numera är så starkt, så lyckas deras forna blå inte hävda sig tillräckligt och vi ser det som smuts.

För det första så rör det sig inte om speciellt många generationer i fångenskap när det kommer till de flesta malawi, långt ifrån 100 i alla fall. Av de flesta sorter så kommer det kontinuerligt in Vildfångad fisk. Om din teori skulle stämma så skulle ju alla golden se ut sådär vilket de inte gör. Det stämmer att golden kan bli sotiga men det brukar inte att visa sig sådär det är dessutom inte främst färgen jag reagerar på utan formen.

Den har inte spetsigt huvud nog, den har på tok för stora läppar och den har dessutom konstig ryggfena (utdragen och saknar svart rand).
« Senast ändrad: 28 nov 2012, 13:42 av Pierre_N »

Utloggad Nenno

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 28 nov 2012, 19:55 »
Tack för alla svar.
Jag gör ett nytt försök med att lägga upp nya bilder.
Varje post kommer vara mellan 1-4 bilder och varje post är samma fisk.

Någon skrev att jag skulle avliva fisken direkt, jag personligen blir väldigt ledsen när en fisk dör och att ta livet av en oskyldig fisk är inte ett alternativt för mig.
Om de är felkorsade vilket jag tror de är mellan golden och demasoni så flyttar jag de till ett eget akvarium där de får leva :) Liv ska inte tas i onödan. Detta är bara vad jag tycker.

Så nu till bilderna :)

Utloggad Nenno

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 28 nov 2012, 20:09 »
Samma fisk (fisk nr1), olika bilder.

Utloggad Nenno

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 28 nov 2012, 20:12 »
Samma fisk (fisk nr2), olika bilder.

Utloggad Nenno

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 28 nov 2012, 20:15 »
Samma fisk (fisk nr3), olika bilder.

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 28 nov 2012, 20:16 »
Ser ut hybirder fisk.. Var köpt du ifrån??? kanske Metriclima.zebragold???
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad Nenno

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 28 nov 2012, 20:17 »
Jag fick de gratis i samband med ett annat köp.
Sista fisken (fisk nr4) vill fan inte stå still så man kan ta en bra bild.

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 28 nov 2012, 20:27 »
Jag fick de gratis i samband med ett annat köp.
Sista fisken (fisk nr4) vill fan inte stå still så man kan ta en bra bild.

ok slänga den  eller bortskänkes dåå??
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad Rekan

• Medlem
  • Antal inlägg: 274
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 29 nov 2012, 12:56 »
Nu kommer det bli ett jävla liv här men fiskarna är från mig och ja alla är golden jag såg leken och sparade ynglen. En av bilderna är på en av hannarna som när han blev könsmogen fick en krigsmålning i pannan, ingen höjdar kvalite på golden men dom bästa köpte en annan här på forumet. Formen på dom beror nog på lite övermatning från mitt håll och sen har dom gått i ganska tufft sällskap som yngel. Jag kan garantera att det är golden eftersom jag satt och tittade på leken. Jag gillar alla otroliga gissningar dock, mvh Jonas.
Med sunt förnuft kommer man långt.

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 794
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 29 nov 2012, 14:24 »
Ett inspel i goldendiskussionerna. Bromma Zoomarknad säljer Golden som ser ganska exakt ut som de på bilderna. Svaga sömmar, märklig form bleka färger. Min ovetenskapliga teori är att de fått en dålig stam som de odlar vidare på hårt.

Jag tycker att en golden ska vara långsmal och ha kraftiga svarta sömmar på fenorna. But that's just me. Typ så här:

Titta den simmar!

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 29 nov 2012, 18:05 »
Måste jag misstag den Golden vs Permutt men vet aldrig.. ser den ut men lurig...

http://www.ciklider.se/malawi/labidochromis_sp_perlmutt.shtml

http://www.ciklider.se/malawi/labidochromis_caeruleus.shtml
« Senast ändrad: 29 nov 2012, 18:09 av Classe »
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad Pierre_N

• Medlem
  • Antal inlägg: 507
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 29 nov 2012, 20:07 »
Nu kommer det bli ett jävla liv här men fiskarna är från mig och ja alla är golden jag såg leken och sparade ynglen. En av bilderna är på en av hannarna som när han blev könsmogen fick en krigsmålning i pannan, ingen höjdar kvalite på golden men dom bästa köpte en annan här på forumet. Formen på dom beror nog på lite övermatning från mitt håll och sen har dom gått i ganska tufft sällskap som yngel. Jag kan garantera att det är golden eftersom jag satt och tittade på leken. Jag gillar alla otroliga gissningar dock, mvh Jonas.

De andra kan jag gå med på att det är rena golden (även om de inte är speciellt bra golden) nu när de syns på bättre bilder. Men den där hanen ser väldigt märklig ut, något konstigt är det. Vad har jag ingen aning om men frågan är varför du sprider sån där fisk när du själv säger att de är dåliga?
« Senast ändrad: 29 nov 2012, 20:34 av Pierre_N »