Ciklider.se

Författare Ämne:  Nytt kar (6 veckor) - fiskarna simmar snabbt på sidan ibland mot sten (normalt?)  (läst 687 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Julian

• Registrerad
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Hej,

Är helt ny på det här med ciklider men har fått en hel del hjälp av lokala djuraffären att komma igång med mitt ciklidkar. Har en del olika arter men det är frid och fröjd i akvariet och inga som mobbar varandra (min aratus hanne var lite elak till en början men efter ett dygn i "fängelse" lugnade han ner sig betydligt). Har lagt märke till att flera av fiskarna ibland (sitter man och tittar på dem så kanske en gång per 20 minuter eller något sådant) simmar rakt och sen snabbt lägger över sig på sidan och stryker snabbt mot kalkstenen eller gruset på botten. Simmar sedan vidare som vanligt utan att de ser ansträngda eller stressade. Värdena i vattnet är bra och alla ser riktigt friska ut i övrigt. Någon som har någon aning om vad det kan handla om? Fiskarna ser fina ut och inga svullna bukar eller så.

Har även 2 ancistrusmalar i mitt kar (en hona och en hane) och de senaste dagarna har hanen grävt ner sig under en sten så man knappt kan se honom och ligger och trycker där flera timmar om dagen (i stort sett hela tiden). Honan däremot är aktiv och runt i hela karet...kan det redan handla om rom/yngel?

Tack på förhand
//Julian

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
Visst händer det att fiskar kliar sig utan att du behöver få panik, börjar de hända oftare så kan det antingen bero på att du har bakterier som angriper slemskiktet, det löser du oftast genom att salta. Det andra kan vara att du har höga klorhalter i vattnet oftast pga kloramin, är det kloramin måste du använda kolfilter, annars går det att lufta vattnet som du ska göra vattenbyten med, lite bökigt men du slipper ha fisk som kliar sig.