Ciklider.se

Författare Ämne:  Nybliven HOBBY akvarist.  (läst 1848 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clarran

• Registrerad
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Nybliven HOBBY akvarist.
« skrivet: 21 sep 2012, 11:34 »
Hej!

Robin Claurentzius heter denna nyblivna akvarietoken som är totalt förälskad i just Malawi ciklider.

Allt började för 10-15 år sedan när min mamma köpte ett akvarium till mig för att jag skulle lugna ner mig (hyperaktiv unge haha) och det funkade förbaskat bra men sen ett eller två år senare så gjorde jag av med det akvariet och intresset dog ut (lite tråkigt att hålla på med fiskar när man bara hade veckopengen att spendera på fiskar haha)......... Fram tills för 2,5-3 månader sedan  :evil:

Min sambo hade varit sugen på att skaffa sig ett litet akvarie, men hon vet att hon tröttnar så fort på allting så hon vågade inte riktigt. Men så sa hon att hon ville ha ett, och där startade hela karusellen. Ett 80-liters blev ett 150-liters, sen köpte vi ett 375-liters & ett 325-liters samt ett litet 54-liters.
Tänk nu på att det är jag, sambon, vår dotter på 2,5 år samt en amstaff hane på lite över året i en TVÅA på 61 kvm. Och alla dessa akvarierna skaffade vi inom 2 veckor.. Känns lite maniskt, haha!

Vi sålde 325-liters akvariet & satte ut vårt 80-liters i förrådet. Så nu har vi vårt 54-liters i hallen som yngelkar, kärringens 150-liters i köket och mitt 375-liters i tvrummet.

Tantens består just nu av 3 Demasoni, 2 vita golden & 3 Fire fish.

I yngelkaret så har vi 3 vita golden yngel på ca 1,5 cm, 17 stycken röda zebror som är 2 veckor gamla, och några zebraciklider som vi inte blivit av med ännu (hoppas på att de andra ska äta upp dem). Och där i har vi även 6 äppelsnäckor som ska ut i de andra akvarierna så fort vi skaffat täckglas.

Mitt akvarie då, ha där finns en Livingstonii hane, honan klarade dessvärre inte resan hem, en flock röda zebror, och en massa andra som jag dessvärre inte kan namnet på  :cry: Så någon hjälpsam själ kanske kan hjälpa mig att sätta namnet på de jag har  :rolleyes:

Vi började med zebraciklider som vi fick av en vänlig själ på blocket, det var ca 20-30 stycken. Vi upptäckte dock ganska så snabbt att det var en rätt så tråkig fisk, det enda den gjorde var att fixa bebisar.
Så när vi hade hämtat hem vårt 375-liters så började vi med att köpa 2 viktioriazebror som endast skulle äta upp deras yngel. Vi upptäckte snabbt att det också var en rätt så tråkig fisk, och sambon satte sig på blocket och hittade lite färgglada fiskar som hon själv sa.
Så vi satte oss i bilen och körde till Kenth i Tyringe som odlar hemma i sin lada. Där föll vi pladask för Malawi.

Sedan dess så har vi  gjort oss av med våra tidigare fiskar, och hämtat hem lite nya från Kenth. Nackdelen med att handla från Kenth är att han har så jäääääääkla många, så iaf jag blir helt i gasen och glömmer var gång att fråga om namnen, och gör jag det så glömmer jag bort dem direkt. Vill även ha med mig typ alla fiskar hem (men det får jag inte för tanten!!)..  :angry:

Nu i månadsskiftet så ska jag hämta hem ett 720-liters som jag ska silikona om, bygga bakgrund till mm så det är klart till vi ska flytta till hus, någon gång. När jag drar igång det så kommer sambon att ta över 375-liters karet som jag har just nu.

När vi väl flyttar tills hus så kommer vi antagligen att dra upp en liten hobbyodling. Både sambon och jag tycker att det är roligt, och dottern tycker det är spännande, fast mest fachinerande enligt henne är dock sniglarna & malarna...  :tongue: Haha!

bilder på karen och fiskarna kommer senare.

Utloggad BadDevil

• Registrerad
  • Antal inlägg: 259
    • Visa profil
    • Fisktorget
SV: Nybliven HOBBY akvarist.
« Svar #1 skrivet: 21 sep 2012, 15:06 »
Välkommen tillbaka, det kan lätt gå överstyr om båda i familjen e med på saken. Som tur e så har jag en tjej som inte är lika galen som jag, hon gillar det vi har och ser till att det skötts (om jag ibland skulle fuska med VB o så), men hon skulle inte tillåta en till stor akvarium, vilket e bra när man tänker efter. Men jag har sagt, flyttar vi till ett hus, ja då ska jag bygga en i källaren på typ 2000l eller ngt :D
█ █ █ █ █ █ █ Fisktorget.se - Köp / Sälj sajt för akvarister █ █ █ █ █ █ █