Ciklider.se

Författare Ämne:  Odla fiskar som mat  (läst 5649 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Volny

• Registrerad
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
Odla fiskar som mat
« skrivet: 06 jul 2012, 11:48 »
Jag har tänkt att ha gädda/abborre i ett akvarium och mata med små fiskar. Därför har jag tänkt att föda upp lite småfisk i ett annat akvarium.

Är det guppys som är bäst lämpade eller finns det några andra fiskar som ynglar av sig snabbare?

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
SV: Odla fiskar som mat
« Svar #1 skrivet: 06 jul 2012, 12:13 »
Det är inte mycket "mat" på guppys, satsa på lite större tandkarpar typ black molly eller platy.

Utloggad Kardanmannen

• Medlem
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Re: Odla fiskar som mat
« Svar #2 skrivet: 06 jul 2012, 13:21 »
Då får du ha bra fart på dom, det tar juh ett tag och få upp dom i storlek.

Bättre att gå med håv längsmed stranden och fånga småfisk. Blir iof lite klurigt på vintern..
Malawi

Utloggad Auratusen

• Medlem
  • Antal inlägg: 1339
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 06 jul 2012, 13:40 »
Jag skulle istället fånga fisk. På vintern kan man använda sig av mjärde för att fånga småfisk.
C. frontosa, J. regani, A. stuartgranti "Chinuni", Placidochromis sp."phenochilus tanzania"

Utloggad Volny

• Registrerad
  • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 06 jul 2012, 14:56 »
Visst kan man fånga fisk, men då jag inte bor nära någon sjö kommer jag kanske ha tid att fånga fisk till den två gånger per termin, därför jag tänkte odla lite småfisk.

Förökar sig black molly och platty lika snabbt som guppy?

Utloggad Rekan

• Medlem
  • Antal inlägg: 274
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 07 jul 2012, 07:51 »
Du får nog tänka efter också. Det går utmärkt att ha sådan fisk i ett akvarie men gädda växer sig rätt stora på några år och när dom inte längre funkar storleksmässigt i ditt akvarie är det inte ok att släppa ut den i naturen igen.
Med sunt förnuft kommer man långt.

Utloggad carliz

• Medlem
  • Antal inlägg: 241
  • ae
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 07 jul 2012, 13:59 »
http://www.youtube.com/watch?v=czCW64gskpw

cool video på en som matar sin gädda :) 

Du får nog tänka efter också. Det går utmärkt att ha sådan fisk i ett akvarie men gädda växer sig rätt stora på några år och när dom inte längre funkar storleksmässigt i ditt akvarie är det inte ok att släppa ut den i naturen igen.

för europeiska gäddor tar det 3 år att växa ca 30 cm beroende på hur mycket föda man ger, i akvarium skulle det ta minst tio år att växa knappt en halvmeter.

----------------------------------------------------

ska bli kul o se om detta projekt går igenom ;)
I don't need easy.. I just need possible.

Utloggad Rekan

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 07 jul 2012, 14:08 »
Jahopp. Då är ju den gädda som en god vän till mig hade i ett 800 liters undantaget isåfall. Första gången jag såg den var den knappt 15 cm lång efter ca 8 månader när jag såg den igen var den minst 25 cm. Alltså mer än 10 cm på ett år. Elak var den också högg i fingrar. Jag kan tänka mig att det kan bero på kön också. Har du otur och får en gäddmadam så kommer den växa utav helvete. Hannarna blir betydligt mindre. Men lycka till det är alltid rolit med projekt.

Utloggad carliz

• Medlem
  • ae
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 07 jul 2012, 14:13 »
låter kanppt trolig, små gäddor behöver ca 10 kg mat för att gå upp ett 1kg, och det är mycket foder.

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #9 skrivet: 07 jul 2012, 14:37 »
vad säger reglerna om att ha svensk fisk hemma?
Malawi is the shit

Utloggad Pierre_N

• Medlem
  • Antal inlägg: 507
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 07 jul 2012, 15:22 »
carliz: Vart har du fått dina siffror ifrån? De som jag läst om som haft gädda säger att de växer väldigt snabbt. Det lär vara en väldig skillnad på hur snabbt en gädda växer i naturen och i ett akvarium. I ett akvarium är det mycket varmare och dessutom gott om föda.

Utloggad Maz

• Registrerad
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 07 jul 2012, 15:22 »
http://www.youtube.com/watch?v=czCW64gskpw

cool video på en som matar sin gädda :)  

för europeiska gäddor tar det 3 år att växa ca 30 cm beroende på hur mycket föda man ger, i akvarium skulle det ta minst tio år att växa knappt en halvmeter.

----------------------------------------------------

ska bli kul o se om detta projekt går igenom ;)

Teori och praktik är stämmer ofta illa när det gäller akvarisitik. Jag har själv sett en 10 centimeters gädda växa till ca 40 centimeter på mindre än ett år i akvarium.

Utloggad Rekan

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 07 jul 2012, 16:17 »
Reglerna säger att du behöver tillstånd för att ha svensk fisk i akvarie. Men får är ett snällt djur och får får lamm. Jag har fler än sex akvarier och behöver tillstånd från jordbruksverket yeye. Det är bra med lagar och regler men tom polisen ser mellan fingrarna ibland.

Utloggad carliz

• Medlem
  • ae
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 07 jul 2012, 20:53 »
carliz: Vart har du fått dina siffror ifrån? De som jag läst om som haft gädda säger att de växer väldigt snabbt. Det lär vara en väldig skillnad på hur snabbt en gädda växer i naturen och i ett akvarium. I ett akvarium är det mycket varmare och dessutom gott om föda.

Inte ens i närheten av hur mycket mat som bjuds i insjöar.

Utloggad Auratusen

• Medlem
  • Antal inlägg: 1339
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 08 jul 2012, 02:29 »
Har inte hört att det är olagligt att ha svensk fisk akvarium, bara att släppa ut dom igen.
C. frontosa, J. regani, A. stuartgranti "Chinuni", Placidochromis sp."phenochilus tanzania"