Ciklider.se

Författare Ämne:  720 liter Tropheus  (läst 9101 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Doktor-T

• Registrerad
  • Antal inlägg: 489
    • Visa profil
720 liter Tropheus
« skrivet: 25 maj 2012, 09:51 »
Ja då var det dags för mitt bidrag i denna del av forumet.

Startade upp ett 720 i förra veckan och på lördag är det tänkt att dom första invånarna ska släppas i.  :)

Spec på karet följer nedan.

Akvarium: 720 Liter med aluram (Aquastabil?) 200x60x60cm + hemmagjord möbel.

Teknik: 2 st Fluval 404 ytterfilter (1300l/h) samt ett innerfilter, Powerhead (1514l/h) pump med blå filtermatta på.
1st Jäger 300w värmare som styrs med timer ifall att termostaten havererar.

Inredning: Julas blästersand ca 62kg. BTN moduler.

Foto kommer så snart jag fått fatt på några lysrör :-)

« Senast ändrad: 11 mar 2013, 20:26 av Doktor-T »
720   Rovmalawikar med viss avvikelse :-)
375   Yngel
112   Yngel
70     Yngel

Utloggad Doktor-T

• Registrerad
    • Visa profil
SV: 720 liter Tropheus
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2012, 20:02 »
Nu har äntligen de första invånarna fått flytta in. Efter mycket beslutsångest så föll valet på en grupp Bärnsten Kasakalawe. Valet stod mellan dessa och Kasanga Red Rainbow men dom Kasakalwe vi hittade kändes som ett mkt bra val så dom fick följa med hem.  

« Senast ändrad: 27 maj 2012, 20:50 av Doktor-T »
375   Yngel
112   Yngel
70     Yngel

Utloggad Doktor-T

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2012, 20:48 »
Foto på karet..

och foto på fiskarna som hittils flyttat in..

Tanken är att ytterligare en eller kanske två grupper ska flytta in men det ligger lite fram i tiden. Först och främst ska jag låta vatten osv stabilsera sig och under 2-3 veckors tid ska jag koppa ihop mitt 720 med mitt 375 liter kar så fiskar ska vänja sig vid de olika bakteriekulturerna.

Nästa gäng med fisk som flyttar in är min 32 fiskar starka Tropheus Körsbär Bulu Point grupp som nu går i 375:an.

För att snabbt få lite fason på vattenvärden och bakteriekultur så tog jag runt 100 liter vatten från mitt 375 liters kar samt en änvänd filterpatron från samma kar. Jag håller nu vattenvärdet under regelbunden kontroll för att undvika att nitritet skenar iväg. Just nu ligger det iaf på noll.
375   Yngel
112   Yngel
70     Yngel

Utloggad esset69

• Medlem
  • Antal inlägg: 472
  • Mina favoriter :)
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2012, 21:32 »
Ser bra ut doktorn dom va stora hur stora ? riktigt nice kar lycka till med dina nya toffar mina är bara ungdjur än ovanliga vet jag inte men svåra och hitta i skåne  :)
540l  Tropheus sp. "black" Pemba / Eretmodus cyanostictus "Kasanga"/leleupi samt Calvus black
325 l Golden och Ps.demasoni.
2x 60 L Yngel
1x 120 L Små fisk

Utloggad doohan

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 329
  • Tropheus
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2012, 01:07 »
Snyggt akvarium och Kasakalawe är grymt vackra. Blir tjusigt med Bärnstenar å Körsbär i det akvariet.

Du får ta det väldigt försiktigt med matningen i början då akvariet varit igång så kort tid.

Lycka till å fortsätt tråden så vi får se fler bilder när allt är klart så att säga.

Utloggad Doktor-T

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2012, 08:37 »
Jo kasakalawe har varit relativt okänd för mig så jag blev såld på dom när jag såg dom första bilderna av arten. Det ska bli roligt att blanda dom med körsbären sen vilket oclså är en av mina favoriter. Kasakalawena är ca 7-10, kanske några är 11cm. Det är iaf dom största troffar jag haft och jag längtar tills mina körsbär är i den storleken.

Matningen inskränker sig hittils till 1 kryddmått Tropical chiclid granulat om dagen.
375   Yngel
112   Yngel
70     Yngel

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2012, 09:35 »
snygt kar och fisk. Det vart bra det där och kul med fisk med lite storlek på  ;D

Utloggad Doktor-T

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 28 maj 2012, 16:14 »
Tackar Laestander.

Tror ni jag ligger på lagom matning med mitt kryddmått om dagen? Just nu i det intitiella skedet.

Fiskarna verkar stortrivas, det är full leklust i burken så det är mkt trevligt  :)
375   Yngel
112   Yngel
70     Yngel

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 28 maj 2012, 21:19 »
snyggt jaret fint inte dålig reslut för Doktorn.. gillar den mkt..
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 28 maj 2012, 22:27 »
det blir nog bra jag matade mina lite mer faktiskt även vid nystart men bättre och ta det lungt

Utloggad Doktor-T

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 29 maj 2012, 18:07 »
Tack Classe, kul att du gillar det.

Jag tog och ökade på maten lite idag så nu blir det två kryddmått om dagen.
375   Yngel
112   Yngel
70     Yngel

Utloggad Doktor-T

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 29 maj 2012, 18:36 »
Jag har börjat fundera över vad jag ska ha för sten i karet, vill ha något som går väl ihop med BTN-modulerna, några förslag?

Sen ett litet foto över ena änden av mitt vardagsrum  :) Frugan har inte klagat så farligt utan jag har förklarat att 375:an kommer stå där några veckor till tills jag "koppat" ihop karen ordentligt. Idag började jag med att skifta en hink vatten mellan karen.

Eftersom jag har dålig kamera så blir inte bilderna så värst bra men ett foto på mina körsbärs föräldrar får också ta plats här. Denna har jag dock inte tagit.

375   Yngel
112   Yngel
70     Yngel

Utloggad deelay

• Medlem
  • Antal inlägg: 1431
    • Visa profil
    • http://www.aquariumstockholm.se/
« Svar #12 skrivet: 29 maj 2012, 20:42 »
Det är ju snyggt som det är, fler stenar i din burk tycker jag inte det ska vara.
Elegant räcker långt =)

Utloggad Doktor-T

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 29 maj 2012, 22:10 »
Det är ju snyggt som det är, fler stenar i din burk tycker jag inte det ska vara.
Elegant räcker långt =)

Jag har faktiskt inte en enda sten i burken, äkta iaf :-) Allt är BTN-fejk. Växterna var frugans påfund och kan nog vara bra skydd för tuggande honor. Problemet är att mina Troffar gör shish-kebab av växterna. Kan det hjälpa om jag börjar mata med spirulinaflingor som komplement så dom blir nöjda på grönfoder?

Frugans bror menade på att om jag har mer sten i burken skulle det bli lättare att få lek, ligger det nån sanning i det måntro?
375   Yngel
112   Yngel
70     Yngel

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 30 maj 2012, 11:35 »
bra med fler ställen att ta revir om och gå undan för stressade fiskar men allt är smaksak. jag har rätt mycket sten i mina burkar och kör bergskross som är mycket röd och ljus i sig  som efter ett tag i akvariet ser man inte skillnaden nästan på btn modulerna och stenarna.