Ciklider.se

Författare Ämne:  360l blivande malawikar  (läst 1611 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KaOl

• Registrerad
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
360l blivande malawikar
« skrivet: 15 maj 2012, 22:51 »
Hej allihopa,

har ett sällskapsakvarium (i bruk, säljer fiskarna och växterna så småningom) på 360l och planerar på att ändra det till malawi istället. Först tänkte jag hoppa in i saltvattensvärld, men många om och men blir det ett malawikar istället.

Ni får gärna såga mina planer om någonting låter galet. :)

Ytterfilter finns och bra belysning, så den biten är ok.

Mina planer hittills är att behålla sanden som finns i akvariet nu, tror den blir bra i ett malawiakvarium också. Det gör väl ingenting att jag har massor med malaysiska sandsnäckor i?

Jag har tillgång till kalkstenar, är det ok att ha de i akvariet, jag måste ändå på något sätt höja pH och hårdheten? Det snyggaste malawikaret jag sett hade korallsand på botten och kalkstenar om inredning. Det enda jag tänker på är att hur lätt är det att hålla stenarna vita? dvs kommer det lätt alger och missfärgningar i ett akvarium utan växter? (vill inte ha växter, det är en av orsakerna jag byter till malawi :))

Jag vill gärna ha det glest, så jag tänkte att ha 1 ancistrus (om det går?) och 1-2hanar+3-5honor M. johannii eller Pseudotropheus cyaneorhabdos (maingano) och ingenting annat. Tyckte också Melanochromis simulans och Metriaclima livingstonii ser fint ut.

Vilka av de tidigare nämnda arterna går ihop ocm man ska ha två harem? Jag har försökt att hitta svar på olika sajter, men inte lyckats med det.

Många frågor, hoppas någon av er orkar svara till ännu en nykomling. :)

Planerar att ändra mitt sällskapsakvarium på 360l till ett malawiakvarium.

Utloggad KaOl

• Registrerad
    • Visa profil
SV: 360l blivande malawikar
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2012, 19:35 »
Ingen?

Utloggad Mr.Mange

• Medlem
  • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
    • Ciklidodling.se
« Svar #2 skrivet: 18 maj 2012, 07:37 »
Hej allihopa,

har ett sällskapsakvarium (i bruk, säljer fiskarna och växterna så småningom) på 360l och planerar på att ändra det till malawi istället. Först tänkte jag hoppa in i saltvattensvärld, men många om och men blir det ett malawikar istället.

Ni får gärna såga mina planer om någonting låter galet. :)

Ytterfilter finns och bra belysning, så den biten är ok.

Mina planer hittills är att behålla sanden som finns i akvariet nu, tror den blir bra i ett malawiakvarium också. Det gör väl ingenting att jag har massor med malaysiska sandsnäckor i?

Jag har tillgång till kalkstenar, är det ok att ha de i akvariet, jag måste ändå på något sätt höja pH och hårdheten? Det snyggaste malawikaret jag sett hade korallsand på botten och kalkstenar om inredning. Det enda jag tänker på är att hur lätt är det att hålla stenarna vita? dvs kommer det lätt alger och missfärgningar i ett akvarium utan växter? (vill inte ha växter, det är en av orsakerna jag byter till malawi :))

Jag vill gärna ha det glest, så jag tänkte att ha 1 ancistrus (om det går?) och 1-2hanar+3-5honor M. johannii eller Pseudotropheus cyaneorhabdos (maingano) och ingenting annat. Tyckte också Melanochromis simulans och Metriaclima livingstonii ser fint ut.

Vilka av de tidigare nämnda arterna går ihop ocm man ska ha två harem? Jag har försökt att hitta svar på olika sajter, men inte lyckats med det.

Många frågor, hoppas någon av er orkar svara till ännu en nykomling. :)

Välkommen hit

Läste ditt inlägg redan igår, men fann ingen tid att svara  :undecided:

Nu är det tidig morgon så jag försöker ge dig lite vettiga svar på dina frågor  ;)

Växter fungerar inte så bra med malawi ciklider... dom gräver så mycket i sanden så att allt flyter upp till ytan  ;D
Jag tycker faktiskt att det är snyggare utan växter.

Små ancistrus malar håller det mesta rent, så det är inga problem.

Ph ökning av vattnet har jag aldrig behövt att bry mig om, men det beror givetvis på vattnet i din kran.
Bikarbonat höjer värdet, men doseringen per 100liter kan jag inte i huvudet.

Fiskarterna du nämner. Är det några arter du bara har läst om på nätet eller är det arter som du har sett i någon butik?

Av dom fyra arterna som du nämde, så jag jag nog kört:
3+5 Melanochromis simulans
3+5 Metriaclima livingstonii

Men i ett 360 liters hade jag nog velat stoppa i en art till för att få lite balans i grupperna.
Blir nästan för lite fisk med "bara" 16st, men det är en bra början.

Ciklider tycker om att gå trångt och grupperna fungerar bättre då.

Anledningen till att du bör ha 3st hannar är att dom färgar ut lättare då.
Har man 2 hanar så kommer mest troligt bara den ena hanen färga ut ordentligt eftersom det alltid blir en som är mer dominant.
Med 3 hannar så kommer dominansen att bli mer utspridd och alla 3 färgar förhoppningsvis ut.

Om du tar 3 hannar så får du anpassa antalet honor till dom och då förslagsvis 5 honor eller fler.
Mycket akvarievatten blir det :)

Utloggad KaOl

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 18 maj 2012, 20:46 »
Tack så mycket för ditt svar. :)

Jag håller med dig, utan växter ser det snyggast ut och det är en anledning varför jag vill byta till malawi.

Vissa av fiskarterna har jag sett i butiken och vissa läst om bara. Bra att du berättade om att de gillar att gå trångt, det visste jag inte. Eller jo, men inte att så trångt med tanke på deras storlek m.m. ;D

Får nog fundera lite på och kolla vad som finns i butiken att köpa och vad de kan beställa till mig.

Håller på att bygga dem grottor av stenar, silikonar ihop dem för att förminska risken de ramlar på fiskarna sen. :)

Utloggad Pontuss

• Medlem
  • Antal inlägg: 583
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 18 maj 2012, 23:50 »
Håller på att bygga dem grottor av stenar, silikonar ihop dem för att förminska risken de ramlar på fiskarna sen. :)
Tyckte jag lät väldigt onödigt att sillikona ihop stenarna :P Lägg dom bara så stabilt du kan. Med tanke på att du kanske nån gång vill möblera om med stenarna så skulle jag struntat i det.

Utloggad carliz

• Medlem
  • Antal inlägg: 241
  • ae
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 19 maj 2012, 00:03 »
håller med pontuss, även om dom trillar hinner fiskarnaa akta å sig :)
I don't need easy.. I just need possible.