Ciklider.se

Författare Ämne:  350-375l Tanganyika, möjliga firrar  (läst 2316 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Toyya

• Registrerad
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
350-375l Tanganyika, möjliga firrar
« skrivet: 17 feb 2012, 23:08 »
Ny på forumet, har gått i akvarietankar ett längre tid och funderat på huruvida jag ska köra Malawi eller Tanga, börjar luta över åt det senare men undrar om det är möjligt att kombinera följande för maximal färg och fläkt i en typ 350l balja och hur fördelningen ska se ut i sådana fall och vilka snäckisar och troffar skulle funka bäst?

Snäckskalslekare
Altolamprologus compressiceps,
Hästnosar
Troffar

Ni verkar hårda när det gäller antalet arter, men som glad amatör vill jag ju få lite valuta för pengarna, samt att frugan ska bli inspirerad och köpa egen balja ;). Skulle också vilja ha någon växt för färg och finess har ni någon att rekommendera?

Bilder på projektet kommer att komma så fort jag hittat ett lämpligt akvarium och börjat bygga. Grymt taggad!
« Senast ändrad: 17 feb 2012, 23:22 av Toyya »

Utloggad Auratusen

• Medlem
  • Antal inlägg: 1339
    • Visa profil
SV: 350-375l Tanganyika, möjliga firrar
« Svar #1 skrivet: 17 feb 2012, 23:26 »
Tror inte det skulle bli några problem att köra dom fiskarna.

Som snäcklekare skulle köpa mig en grupp Lamprologus multifasciatus på 2+4 eller något sådant.

När det kommer till troffar skullle jag välja Tropheus duboisi.
En av de fredligare troffarna.
C. frontosa, J. regani, A. stuartgranti "Chinuni", Placidochromis sp."phenochilus tanzania"

Utloggad Toyya

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 17 feb 2012, 23:44 »
Tack för tipsen! Härligt :D

Ännu mer sugen, jagar begagnat för fullt, men hörde också att DM skulle komma ut med något erbjudande, men lär väl knappast röra sig om baljor över 300l

Utloggad johho

• Medlem
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 18 feb 2012, 22:57 »
Toyya, jag är en av dem som förespråkar färre arter i ett akvarie. Jag gillar max 4 stycken. Men däremot är jag inte hård mot att ha fler, det är ju upp till varje person. Men jag tycker att varje arts beteende kommer fram bättre om man kan fokusera på färre arter. I en så kallad "fisksoppa" tycker jag bara att det är fiskar överallt och jag får svårt att se varje arts unika beteende.

Men den blandningen du skrivit tycker jag låter bra.
försök att få 20-30 troffar, oavsett vilken art du bestämmer dig för. Sen en lite grupp snäcklekare, 2+4 (dessa kan säkert föröka sig och bli fler)
Compreciceps hade jag bara kört 1+1 ¨på, det funkar med 2+2 också men jag upplever det i den storleken på akvariet som du har att ett par blir utknött. Se bara till att du har snäckor som passar honom, det krävs ganska stora.
Hästnosar har jag aldrig haft, men funkar säkert att slänga in 3+3 där.

Lycka till och ska bli kul att följa projektet!
400 liter tanganyika

Utloggad Toyya

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 19 feb 2012, 10:45 »
Tack för feedbacken johho!

Vilka snäckskal är av lämplig storlek för Compreciceps? Känns som vinbärssnäckskal blir alldeles för små och några krukor känns inte aktuellt, känns för mig som att stoppa en Coca-Cola burk i baljan.

Utloggad hac

• Registrerad
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 19 feb 2012, 10:50 »
Jo jag kan hålla med dig om colaburken jag gömmer mina krukor bakom stena så d inte syns när man titta in i fiskarnas värld .
Vi syns även på
www.tanganyika.se
Forumet för tanganyika

Utloggad Rakazzak

• Medlem
  • Antal inlägg: 199
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 19 feb 2012, 11:16 »
jag tycker du ska satsa på mört istället ;)

kul o se dig här inne min gode vän! =)

Utloggad Toyya

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 19 feb 2012, 11:49 »
Haha Lufv, jag undrade om du skulle finna min tråd  :)

Utloggad Toyya

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 19 feb 2012, 12:35 »
Hac,

Gäller att gömma dem väl då, använder ngt silicon för att hålla stenar på plats runt krukorna eller har du någon annan bra strategi? :)

Utloggad johho

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 19 feb 2012, 21:39 »
Det finns större snäckor att köpa. De behöver bara vara större :)
400 liter tanganyika

Utloggad Toyya

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 19 feb 2012, 23:11 »
Tack! Då verkar det fixa sig med snäckor iaf.

Nu är min största oro troffarna som jag efter många timmars läsande på nätet blivit osäker på om de funkar i en 350-375 liters balja. Infon jag funnit menar att de växer ur ett sådant akvarium och att det hela skiter sig rätt rejält när de blivit fullvuxna. Någon som har erfarenhet av lyckade troffebestånd i ett relativt litet kar?

Sedan har jag även läst att hästnosar kräver mycket turbulent vatten, är det något som försvårar livet för troffar, snäckisar och apelsiner?

Utloggad Glasse

• Registrerad
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 20 feb 2012, 00:26 »
Spännande att följa ditt projekt! Förarbetet är för mig halva nöjet:)
Har du plats/ekonomi, köp större!  För mig är proportioner viktiga. En grupp fullvuxna Tropheus i ett 375 liters upplevs "trångbott". Men det är min högst personliga åsikt:)

Har själv hästnosar tillsammans med mina Tropheus, vilket funkar kanon. Bryr sig inte om varandra överhuvudtaget. Angående turbulensen i vattnet, så tror jag troffarna uppskattar mer flås än hästnosarna. Framförallt för att de är betydligt bättre simmare.
Uppskattar verkligen hästnosarna, då de balanserar upp troffarnas "stökiga' beteende med sitt lugn. Helheten blir kanon!

Lycka till!
720 l Tropheus

Utloggad doohan

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 328
  • Tropheus
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 20 feb 2012, 11:38 »
Många håller troffarna trångt då det håller aggressionen nere, Så 20-30st är inga problem i ditt akvarium, bara du sköter dina vattenbyten. Snäckisar kommer säkert att fungera bra i det akvariet. har ingen erfarenhet av altlamprologus, men dom blir stora och är väldigt lugna jämfört med troffar. Men :) Det ,mesta är lugnt jämfört med troffar. Ska själv skaffa hästnosar till mitt 720 tanganyika mix, å då är det första gången jag har hästnosar. Gemensamt för troffar å hästnosar är att dom kräver bra vattenkvallitet, iof gör alla firrar det, men resultatet av dåligt vatten varierar, för troffarna å hästnosar trillar av pinn om man inte sköter om dom med regelbundna vattenbyten, andra arter klarar sig längre med oregelbundna vattenbyten. Jag byter minst 50% 1 till 2 gånger i veckan. Men 1 gång i veckan räcker också bra om man matar normalt och inte har 100st vuxna firrar i akvariet :)

Utloggad johho

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 20 feb 2012, 12:49 »
Det jag märker med mina Calvusar är att när de har gått med Troffar så blir de själva snabbare vid matdags. Det tar några veckor innan de fattar att om de ska få nån mat så får de fan skynda upp till utan och hämta maten :)
Nu går de med Frontosa istället men har hållig kvar sitt beteende att äta ganska snabbt.

Men som övriga säger 20-30 troffar i ditt akvarie är INGA problem. 375:or är väl som gjorde för just troffar :)
400 liter tanganyika

Utloggad hac

• Registrerad
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 20 feb 2012, 15:21 »
Det finns större snäckor att köpa. De behöver bara vara större :)
Snäckor köper man på ICA med vitlöksmak bara att koka om man inte tycker om å äta sniglarna förstås kostar en femtilapp för 12st .....>)))'>
Vi syns även på
www.tanganyika.se
Forumet för tanganyika