Ciklider.se

Författare Ämne:  Fy fan för elavbrott (ursäkta ordspråket  (läst 7098 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
SV: Fy fan för elavbrott (ursäkta ordspråket
« Svar #15 skrivet: 20 okt 2011, 16:32 »
Har du så pass mkt "skräpfisk" så kan du alltid skicka några på bussgods till Umeå, har ett 250L som står tomt sen jag la ner mylochromisprojektet  ;)

Utloggad aaddie

• Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 20 okt 2011, 20:17 »
Ärlig talat, är inte paniken för strömavbrott lite överdreven? Senast jag var i Thailand (i mars) hade jordfelsbrytaren slagit in ca. 5 dagar innan vi kom hem. 2 styck akvarium utan pump i 5 dygn. 2 fiskar strök med, men annars flöt alt bra på efter jag gjorde ett stort vattenbyte. Tror ej jag ens rensade filtret i ena karet efteråt, inga problem... Kanske inte enligt boken, men...

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 20 okt 2011, 21:18 »
5 dygn och dom flesta överlevde? Ja där var ett klockrent exempel på att fisken inte är så känslig som vi kanske tror. Men jag antar att en grupp vf troffar inte hade klarat sig, gissar på att det handlar om Malawi?

Utloggad aaddie

• Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 20 okt 2011, 21:23 »
5 dagar är ju inget jag rekommenderar om någon vill prova ;) Men ja visst, det var malawi enbart, och mestadels mbunas. Dom är kanske lite tåligare. Dom som strök med var något Protomelas och en white lip om jag inte minns fel.

Utloggad _PoLo_

• Medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 20 okt 2011, 21:26 »
sen spelar det väl stor roll om man har innerfilter/filterhörna lr ytterfilter, risken är nog störst med ytterfiltret då det blir helt stillastående o syrefritt, de övriga får ju iaf lite syre/cirkulation av rörelserna i akvariet :)

Utloggad Roger.J

• Medlem
  • Antal inlägg: 1686
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 21 okt 2011, 08:25 »
Fick förklart för mig att desto mer filtervolym du har i burken desstu fortare går det & sedan desstu varmare du har så går det ännu fortare.
Själv så pumpar ju mitt akvarium på rätt så bra har massor med filtervolym i akvariumet & kör rätt så varmt i vattnet så när strömmen går så dör filterbakterierna betydligt fortare och då uppstår syrebrist samt att du får en nitritchock i akvariumet.
Har man bara ytterfilter så tar det längre tid pga att filtret inte släpper ut sina bakterier eftersom det inte ligger i burken.
Så själv vid tillfället var det ca 28g i burken eftersom det var på kvällen hade det varit på morgonen så ligger tempen på ca 26g vilket hade varit bättre.
Sedan har jag ca 30-40l filtermatrial i burken som är helt inkörda med en massa smuts som sipprar ut hela tiden medans pumparna står still.
Så nu funderar jag på att fixa en fx5 till och ta bort allt matrial i burken så har man ju löst lite av problemet.
Sedan syresätter jag ju burken rätt bra med all teknik jag har & det är ju perfekt så länge allt går men det är inte lika bra när allt lägger av.
Mvh
Roger
Roger

Utloggad Kerstin

• Registrerad
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 21 okt 2011, 19:02 »
Nu blir jag lite orolig... här uppe i Värmlansskogen har vi ju strömavbrott titt som tätt!! Har ännu inte startat upp mitt stora akvarie.. kanske ska kolla me fortum om man kan kräva ersättning om det blir längre perioder??? Bor ju ute på vishan rejält!!! När det är strömlöst så är det mellan 1-5 timmar...

Utloggad ducce

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 21 okt 2011, 19:20 »
Så nu funderar jag på att fixa en fx5 till och ta bort allt matrial i burken så har man ju löst lite av problemet.
Mvh
Roger

Tänk bara på att såtta in ett rellä som förhindrar återstart av FX:orna efter strömavbrott, annars är risken stor att du pumpar ut en "gosig" blandning när strömmen kommer tillbaks. Fin försäkring om man är bortrest
/R

Utloggad MIKA

• Medlem
  • Antal inlägg: 1223
  • Tropheus ob
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 21 okt 2011, 20:21 »
Fick förklart för mig att desto mer filtervolym du har i burken desstu fortare går det & sedan desstu varmare du har så går det ännu fortare.
Själv så pumpar ju mitt akvarium på rätt så bra har massor med filtervolym i akvariumet & kör rätt så varmt i vattnet så när strömmen går så dör filterbakterierna betydligt fortare och då uppstår syrebrist samt att du får en nitritchock i akvariumet.
Har man bara ytterfilter så tar det längre tid pga att filtret inte släpper ut sina bakterier eftersom det inte ligger i burken.
Så själv vid tillfället var det ca 28g i burken eftersom det var på kvällen hade det varit på morgonen så ligger tempen på ca 26g vilket hade varit bättre.
Sedan har jag ca 30-40l filtermatrial i burken som är helt inkörda med en massa smuts som sipprar ut hela tiden medans pumparna står still.
Sedan syresätter jag ju burken rätt bra med all teknik jag har & det är ju perfekt så länge allt går men det är inte lika bra när allt lägger av.
Mvh
Roger
Lika bra o börja med salt istället  ;D
Salt

Utloggad Roger.J

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 21 okt 2011, 20:42 »
Lika bra o börja med salt istället  ;D
Ja vem vet men en data styrning lär det bli
Mvh
Roger
Roger

Utloggad MIKA

• Medlem
  • Antal inlägg: 1223
  • Tropheus ob
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 21 okt 2011, 21:41 »
Ja vem vet men en data styrning lär det bli
Mvh
Roger
Jag vet  :laugh:
Salt

Utloggad Roger.J

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 21 okt 2011, 21:50 »
Nej Mika du tror  ;D men vem vet kanske ett 720 tillsalu snart  :rolleyes:
Mvh
Roger
Roger

Utloggad Zeek

• Medlem
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 22 okt 2011, 06:52 »
Lika bra o börja med salt istället  ;D
Saltvatten är ännu känsligare och framför allt dyrare. Tro mig jag vet har varit ett ex antal år i det träsket.
Finns så många andra faror i salt många köper tex sig en anemon för att dom är så snygga.
Sen börjar den vandra och fastnar i en steamer och dödar hela karet.
Det är bara ett exempel.
Och kör man inte batteri backup på det karet till pumparna då dör både fisk och sten fort och hela huset luktar ruttet ägg  :laugh:
« Senast ändrad: 22 okt 2011, 07:03 av Zeek »

Utloggad ducce

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 22 okt 2011, 20:00 »
Ett elverk är kanske inte en sån dum ide iaf- fasen man har ju fisk för +10000 i källarn :)
Har man fisk för de summorna så kan de ju vara en ide att införskaffa en UPS och en liten cirkpump som håller allt igång - inga större pengar i det hela

Utloggad Roger.J

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 22 okt 2011, 20:18 »
Ja en ups löser ju vissa problem men håller på att kolla upp ett elverk som ska auto kopplas vid strömavbrott  ;)
Då har man ju löst alla problem :)
Kan ju säga att butiksvärdet på det som gick åt passerade 14000:-
Så då blir det mästa billigt för att slippa detta igen.
Mvh
Roger
Roger