Ciklider.se

Författare Ämne:  Riktig stenbakgrund?!  (läst 7843 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tina...

• Registrerad
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Riktig stenbakgrund?!
« skrivet: 18 feb 2011, 18:54 »
Nu har jag beställt ett nytt kar som jag bara ska försöka få hem.. Juwel 350 L hörnakvarium.

Såg på YouTube att folk har byggt stenväggar med vit korallsten och blev jättepeppad. Nu har alla BTN men om man bygger en riktig vägg med typ 10 cm stenar så kan ju fiskarna simma in där. Malawis pratar vi om här, kan jag tillägga.  :)

Tyckte mig se på YouTube att de hade lagt avloppsrör och krukor underst i stenväggen i en del kar och tänkte mig att man kanske sågar några grå 7.5 cm avloppsrör för de större firrarna längst ner och ställer bakändan mot glaset.. Man kan ju rent av luta dem lite ner i sanden också.. Hmm.. Tankar emottages tacksamt...

Tyvärr är jag usel på datorer, vet inte hur jag lägger in länken men om ni vill kika heter ett exempel:
The Rent An Aquarium Cichlid Showroom Tank.

Malawi cichlids, setup, feeding, trigon 350 tank (men där tycker jag att det bygger för mkt fram och att krukan är lite osnygg)

Tänkte mig mer liv i sanden mitt i. En liten stenmur av stentypen "akvarieberg" och lite engelsk sjösten strödd uppe på sanden. (Råda 0.33)
En del växter tänkte jag försöka att få ner också.
Jag skulle vilja ha svar en gång för alla om malawis äter växterna lr inte? Jag har hört olika uppgifter från olika människor.
Annars gäller det alltså i huvudsak att förankra växterna?

Sen tänkte jag använda stentypen "Landskape rock" (som den heter på Guldfiskens hemsida) till att bygga bakgrunden och sätta en liten klick silicon för att hålla ihop stenarna. Kanske även en klick silicon här och där i glasväggen för att hindra ras..
Tänker försöka bygga så luftigt som möjligt.

Vad tänker ni? När jag är färdig kanske jag kan få hjälp att lägga in en bild också..  ;)
« Senast ändrad: 18 feb 2011, 19:10 av tina... »

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
SV: Riktig stenbakgrund?!
« Svar #1 skrivet: 18 feb 2011, 19:13 »
Kul projekt  :)  Man ska göra som man själv vill tycker jag för det är ju du som ska titta på akvariet och visst tror jag du kommer få till det. fisken kommer nog trivas och mycket gömställen blir det åt dina malawisar. Enda minus är nog om man ska fånga fisk när stenarna inte går ta ut men det vet du nog redan. inte så lätt om man har mycket moduler heller men jag tror nog mycket yngel kommer klara sig i en tank med så mycket gömställen. Tyvärr är jag dålig på växter så det får andra tipsa om. Lycka till och hoppas du lyckas få ut lite bilder framöver.

Utloggad tina...

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 18 feb 2011, 21:37 »
Kul projekt  :)  Man ska göra som man själv vill tycker jag för det är ju du som ska titta på akvariet och visst tror jag du kommer få till det. fisken kommer nog trivas och mycket gömställen blir det åt dina malawisar. Enda minus är nog om man ska fånga fisk när stenarna inte går ta ut men det vet du nog redan. inte så lätt om man har mycket moduler heller men jag tror nog mycket yngel kommer klara sig i en tank med så mycket gömställen. Tyvärr är jag dålig på växter så det får andra tipsa om. Lycka till och hoppas du lyckas få ut lite bilder framöver.

Tack för svaret.. Ja, jag tänkte på det. Funderade kring att sätta lite stadigare silicon i block på kanske 20x20 och sedan sammafoga dem med endast en klick som är lättåtkomlig att skära bort.

Ja, det går ju inte att hantera hela stenpartiet, speciellt inte ovanför vattnet. Då rasar de väl isär och så har man inget kar sedan, bara en massa vatten på golvet.:eek:

Jag tänkte lägga lite större stenar längst ner, en liten bit ut från akvarieväggen och en rejäl glipa mellan, 5-7 cm kanske och ev lägga ner rörstumpar mellan dem som man lutar ner i sanden. Men jag tänkte även bygga upp med frigolit under stenarna så jag är inte säker på hur jag löser det.. Som sagt, har man små grävmaskiner i karet så är det läge att se till att stenarna står stadigt.
Sen bygga på de större stenarna i botten med allt mindre stenar och mindre glipor, som du säger, bra för ynglen.

Kanske en mellanmörk blå foto-bakgrund med strömmande vatten.
Jag vill ha ett rör med hål vid ytvattnet som strilar ner i karet. Jag såg att ett av karen på YouTube hade invattnet från ytterfiltret på båda baksidorna. Det borde finnas någon T-kopping så att man kan fördela det på 2 kortare rör så det strilar ner i vattnet??
Nice, tycker jag.
Annars vet jag inte hur man fäster ett rör i baksidan på ett hörnakvarium, finns det sugproppar med rörliga fästen?

Akvarielagret i Bromma har en sten som är kon-formad, ca 25 cm hög. Om det finns plats tänkte jag placera en sådan i mitten. Den är grå, har också mjuka linjer men även lite håligheter. Vet inte vad den heter. Vet inte vad den heter.
I ett visningskar hade de placerat 3 st sådan i mitten på ett kar och sedan en stor växt i mitten av stenformationen. Det var snyggt, men det tror jag inte ryms. Vet inte heller hundra hur den grå stenen går med den beiga bakgrunden.
Tog några som var beiga med roststråk i, och några svarta med roststråk i av samma "Landscape rock". Så jag har varierat mig lite färgmässigt, så det kan gå.
« Senast ändrad: 18 feb 2011, 21:55 av tina... »

Utloggad ducce

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 18 feb 2011, 23:43 »
Här är en riktig entuast som byggt en stenbakgrund http://akvaforum.no/text.cfm?id=1971 .

Silikon på sten är inget bra, bättre med detta http://www.novatech.nu/Tec7-1019.aspx sitter som "berg" på glas silicon mm, lite hårdare ån silicon att få bort, men det går.

Annars skulle jag kunna tänka mig att fästa upp stenen med murbruk, det är inga problem när du skall ha Malawi.
/R

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #4 skrivet: 19 feb 2011, 00:09 »
Med Aquaterra Puzzle Rock kan du bygga bra www.akvarieprofilen.se så blir det biotop likt med :)
Malawi is the shit

Utloggad Frisken

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 570
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 19 feb 2011, 06:51 »
Det här med om Malawiciklider äter växter eller inte. Jag tror den enkla anledningen till att man hör/läser olika bud är för att det är olika från fall till fall. Mina Malawisar låter de växter jag valt vara ifred och jag har valt Anubias. http://aquadomik.ru/wp-content/uploads/2009/12/Anubias_barteri_11.jpg

Jag har bl.a. Demasoni, Hongi och Msobo i mitt kar.

Lycka till!
[pokerfisk]

Utloggad tina...

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 19 feb 2011, 11:25 »
Här är en riktig entuast som byggt en stenbakgrund http://akvaforum.no/text.cfm?id=1971 .

Silikon på sten är inget bra, bättre med detta http://www.novatech.nu/Tec7-1019.aspx sitter som "berg" på glas silicon mm, lite hårdare ån silicon att få bort, men det går.

Annars skulle jag kunna tänka mig att fästa upp stenen med murbruk, det är inga problem när du skall ha Malawi.
/R

Nej, fasen vad jag känner mig korkad.. Ha ha.. Givetvis ska man använda murbruk och sedan kan man isf använda lite silicon när man fäster i glaset. Testade att bygga lite mot soffbordet igår och det är nog bra att fästa det i glaset också..

Tack för din klartänkthet.. :)

Utloggad tina...

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 19 feb 2011, 11:34 »
Det här med om Malawiciklider äter växter eller inte. Jag tror den enkla anledningen till att man hör/läser olika bud är för att det är olika från fall till fall. Mina Malawisar låter de växter jag valt vara ifred och jag har valt Anubias. http://aquadomik.ru/wp-content/uploads/2009/12/Anubias_barteri_11.jpg

Jag har bl.a. Demasoni, Hongi och Msobo i mitt kar.

Lycka till!

Ja, det handlar kanske bara om att köpa äcklig, svårtuggad sallad... :)

Jag kan också tänka mig att det gäller att ge dem tillräckligt med grönt foder, att de knaprar mer på växterna om de får i sig för lite..
Ni får gärna berätta vad ni matar med...

Jag skulle velat ha delfiner eftersom de simmar omkring mer än övriga ljusskygga typer men de vill väl hellre ha lite större kar än 350 L..
Äsch, jag bestämmer mig senare ist.
Demasoni är jag lite sugen på iaf. Och Melanochromis johanni har väldigt fina honor. Samma med Fire fish. Zebror känns lite självklart och även Golden.
Msobo var ju jättefin!!! Nej, nu är jag ju uppe i 6 arter och jag hade tänkt att hålla mig till 4 arter så jag kan ju inte ta alla dessa.

Jag vet ju inte så mkt, har hittat en kille som säljer billigt och har mkt. Han får ge mig råd när jag står där ist...
« Senast ändrad: 19 feb 2011, 12:10 av tina... »

Utloggad tina...

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 19 feb 2011, 11:42 »
Med Aquaterra Puzzle Rock kan du bygga bra www.akvarieprofilen.se så blir det biotop likt med :)

Hur lägger du upp länkar sådär? Jag skulle vilja visa stenen jag tänker på..
Jag tycker att de är snyggare, framförallt ljusare..

Möjligen kör man den stenen längst ner, ska kolla hur de matchar varandra. Tänkte lägga ca 10 cm frigolit under stenväggen för att den ska bli riktigt stabil. Inte så bra om firrarna gräver i sanden under väggen tänker jag. Puzzel rock är riktigt plan i botten och det gör det ju lättare att ställa på frigolit..

Tack för tipsen..
Karln är ledig på måndag så då kan vi hämta karet, hoppas jag.. :)

Utloggad aaddie

• Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 19 feb 2011, 12:41 »
Hur lägger du upp länkar sådär? Jag skulle vilja visa stenen jag tänker på..
Copy/paste eller skriva in... inget speciellt alls.

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #10 skrivet: 19 feb 2011, 13:42 »
Med puzzle rock behöver du ingen frigolit då de inte väger något och de limas fast , om du tycker de ser mörka ut så kör t.ex power glo eller något annat liknande så blir dem mycket ljusare.
Malawi is the shit

Utloggad tina...

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 19 feb 2011, 13:56 »
Copy/paste eller skriva in... inget speciellt alls.

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/dekorationssten-landscape-rock-c-49_42_992?osCsid=cf01345db163bb747898ffe30a37569b

Ha ha... Jag trodde inte att det skulle bli någon länk som gick att klicka på...

Här kommer en annan..

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/dekorationssten-gobirock-c-49_42_990?osCsid=cf01345db163bb747898ffe30a37569b

Sen är det en 3:e sort som är svart, lite vassare kanter och med lite rost i. De passar väldigt bra tillsammans, iaf ovan vatten, har inte kollat hur det blir under vatten..

Om man kör puzzel rock ist för frigolit från botten av karet upp till sandnivån så ser man dem ju inte och de kostar betydligt mer pengar. Nej, jag tror att jag kör på frigolit under iaf..
Karln tycker att det väger en del och är inte överdrivet förtjust i att jag tänker trycka ner en massa stenar oxå.. Om jag kör lite frigolit och plaströr under/i bergväggen så lättar jag ju lite på tyngden.  ;)

Jag hade ett kar en gång där killen som sålde det hade byggt en bergvägg med frigolit och husfix.. Det var jättesnyggt.. Han hade haft saltvatten i karet, köpt en jäkla massa firrar och anemoner osv som han hade lyckats att få att överleva. De hade importerat själva också.. Sen fick han syn på en jättesnygg firre som han inte kunde låta bli att köpa, trots att den var jättedyr.
Efter ett tag började den käka upp fiskar för honom men han kunde inte förmå sig att spola ner den iaf.
Till slut var det bara den kvar. Då började den käka upp anemonerna. När den var helt ensam levande i karet så gick den på husfixen på bakgrunden och sedan dog den..
Då gav han karet till mig..  :undecided:  ;D
« Senast ändrad: 19 feb 2011, 14:15 av tina... »

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #12 skrivet: 19 feb 2011, 14:20 »
Tror inte de försvinner i sanden, hur mycket sand har du tänkt att ha i ditt kar då :)
Malawi is the shit

Utloggad Ekelöf

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 1656
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 19 feb 2011, 16:34 »
Tror inte du kan ha för mycke sten i:P
Och är du orolig för vikten så kör moduler som pecker säger:)

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 19 feb 2011, 16:58 »
Jag tycker du ska köra som du själv vill , alla vill inte ha puzzelrock i karen och som du säger så kanske ekonokist sätt så lockar det inte ju inte heller. jag brukar ha plexi glas under stenarna för att minska trycket mot glaset, då jag tycker det är bättre än frigolit i fall fisken gräver ända till botten. och då skulle jag stapla stenen direkt på plexi skivan och sen tillsätta sanden. ( men frigolit går ju det med ).  Och som ekelöf säger ang vikten om du är orolig så kör det märke av moduler som du gillar men då blir det ju en hel del dyrare.