Ciklider.se

Författare Ämne:  540 liters projekt för malawi  (läst 21123 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nasse_3

• Medlem
  • Antal inlägg: 161
  • Utan drömmar kan man inte leva
    • Visa profil
    • Min 2:a stora hobby ;)
540 liters projekt för malawi
« skrivet: 14 feb 2011, 20:44 »
Hej !
Har inskaffat mig ett 540 liters kar till då jag redan har ett igång. Är dock inte nöjd med det efter att man sett alla snygga kar här. Kan också tillägga att karet är 11 år gammalt så de kanske är dags att limma om det. Har i det gamla karet en juwel slim line bakgrund som hållt riktigt bra med tanken på alla olika malar som gått där i.
Tyvärr så fattade man inte bättre på den tiden utan innerfilter o doppvärmarn är fullt synligt "inte så snyggt".
Så med det nya karet vill jag göra ett riktigt snyggt bygge men de kommer att ta lite tid eftersom man är ensamstående pappa med en 4 åring. Sen vill jag inte göra något som man kommer att ångra efterått.
Har lite funderingar på att använda moduler o slimline bakgrunder men funderar även på att bygga en egen bakgrund.
Sen funderar jag på detta med filter ....
Idag kör jag med 2 st Hydor M20 med blå filter matta L: 350 Br: 100 Tj: 100.
Dom gör jag rent varannan månad. Har dock nyligen fått tag i ett Eheim 2260 ytterfilter som jag monterat provesoriskt. Det jag undra är om man gör en filterkammare hur stor behöver den vara ? Eller räcker det med 2260 ytterfiltret för rengöring o cirkulation för karet ?

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
SV: 540 liters projekt för malawi
« Svar #1 skrivet: 14 feb 2011, 21:34 »
Ett 2260 är enligt mitt tycke ganska lagomt att köra till ett 540. Visst kan du komplettera med ett extra pumphuvud men det är absolut inte nödvändigt med ett så stort filter. Förfiltret behöver inte alls vara stort. Ju mindre desto bättre då du redan har volymen i filterbehållaren. Läs mickes artikel om montering av moduler i 375L här på sidan får du ett hum om hur det kan se ut om du ska jobba med moduler

Utloggad nasse_3

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 14 feb 2011, 22:09 »
De jag har märkt med akvariet är att skiten inte kommer till ytterfiltret utan blir kvar i karet. Hur ska man placera utslangen i förhållande till inblås röret ?
Ska utslangen gå ända ner till botten  ? För som det är nu så gör den det inte.
De är säkert jätte dumma fråger jag ställer nu. Har dock läst runt lite o de verkar som fler än jag har fått damsuga botten vid vatten bytte. Trodde att jag skulle slippa det med 2260 men har fått göra det i alla fall men inte lika ofta.

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 15 feb 2011, 06:35 »
Ja jag har mitt insug längst ner vid botten och har inga problem med synlig skit. Har också grov sand i mitt kar. Det förhindrar att skiten lägger sig uppepå och syns inte lika väl

Utloggad nasse_3

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 15 feb 2011, 19:41 »
Då har man suttit o räknat lite på olika moduler  :( Har tyvärr fastnat för puzzel rock modulerna men är man ensam stående pappa så är det bara o glömma bort  :cry: Så de får bli att fixa ihopp en egen bakgrund i frigolit för att spara pengar o få en erfarenhet till. Har suttit o kollat runt lite på riktigt snygga byggen. Kommer att stjäla lite ideer här o där o kombinera dom med egna ideer också. Har redan allt klart ihuvudet hur det ska se...Gäller ju bara o få ner det på ett papper också  :huh:. De blir kvällens jobb när grabben somnat.
Har dock lite funderingar som jag skulle vilja få hjälp med.
# Vad har man för lim o lima ihopp frigoliten med ?
# Tänkte bygga filterkammare för cirkulations pumpen Hur stor behöver den vara ?
# Har ett Eheim 2260 som jag tänker använda. Hur gör man vatten utblåset tillbaka i burken med tanken på mängden vatten som kommer ? Ska man låta stril röret vara kvar eller gör man på något annat sätt ? Vill ju inte vissa någon teknik i burken.

Utloggad pred

• Medlem
  • Antal inlägg: 299
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 15 feb 2011, 21:02 »
jag använder mig av sikasil-e när jag limmar ihop frigoliten..
men använd transparant silikon.. dom andra är antimögelbehandlad..
http://www.spangajarn.se/kemtekniskt/fogmassor/sika_glassilikon_sikasil_e_klar_70_ml.
storleken kan du själv bestämma.. kanske 3-5liter..

när du gör filtermodulen.. gör ett litet hål o sätt fast en skarvmuff som används till vp-rör vid el-installation. (om slangen är16mm).
sätt skarvmuffen ett par centimeter under den tänkta vattenytan och rikta skarvmuffen lite uppåt så kommer det bli fart på ytan..

mvh pred..

Utloggad nasse_3

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 15 feb 2011, 21:17 »
Pred: Tackar för råden. Hade inte tänkt på det med skarvmuffen  :rolleyes:

Utloggad nasse_3

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 16 feb 2011, 20:03 »
I dag var en pensionerad glasmästare o tittade på karet. Han tyckte att jag inte behövde limma om karet för någon hade redan gjort det för inte så länge sedan.
De känndes skönt o veta.
Idag har jag införskaffat frigolit o silikon så nu är det bara o vänta på att grabben ska somna o sen ner i källaren o får inte glömma bort "barnvakten" om han skulle vakna.
Har även blu printen klar på papper hur det ska se ut... Återstår dock att se vid färdigt resultat. Ska försöka lägga upp bilder ikväll också.

Utloggad nasse_3

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 17 feb 2011, 00:24 »
Längtar redan till imorgon kväll så man får fortsätta med projektet.
Har idag ritat upp akvariet i skala 1:1 så jag ser bättre hur botten kommer att se ut. Upptäckte då att de kom lite för nära framrutan så då fick allt krumpas 100 mm.
Har grov sågat frigoliten o limat ihopp den som den ska vara innan skulpterandet kan börja. Var lite orolig för hur mycket silikon man skulle ha så de vart säkert mer än vad som behövdes. Har dock en bit till jag måste lima men får göra det imorgon bitti innan jobbet.
Upptäckte också hur skitet de blir av frigolit...De är tur man har garaget i källaren o vara i så ingen behöver se hur det ser ut  :rolleyes:
Ska lägga upp bilder imorgon när man är på jobbet. Går lite fortare med uppladdningen av korten.

Utloggad Richter

• Medlem
  • Antal inlägg: 514
  • troffar is da shit,,,
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 17 feb 2011, 11:32 »
ska bli kul att se dom bilderna,,

Utloggad nasse_3

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 17 feb 2011, 17:26 »
 :cry: Bilderna är för stora för att lägga upp. Har inget program heller för att göra dom mindre  :sad: Någon som har förslag på hur man gör dom mindre ?

Utloggad aaddie

• Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 17 feb 2011, 18:09 »
T.ex. XnView är ett freeware program där det går att göra mycket. http://www.xnview.com/

Utloggad Ola

• Medlem
  • Antal inlägg: 286
    • Visa profil
    • Top-Formula
« Svar #12 skrivet: 17 feb 2011, 22:13 »
Ibland när jag inte orkar ändra storlek skickar jag upp dom på min Facebooksida då ändras storleken automatiskt.
Eller på tex http://www.tinypic.com eller nån annan liknande sida.

Vill man ändra storlek mm själv kan man ladda ner http://www.gimp.org
Eller online på http://pixlr.com/

Finns många att välja på köpa, gratis o online
http://alternativeto.net//software/paintnet/?ref=plugin

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 17 feb 2011, 22:31 »
du kan också högerklicka på bilden och ta skicka till epostmotagare om du har win installerat sen så väljer du storlek där och på så sätt kan du kopiera bilderna och klistra in dom med rätt storlek nån stans på dator  :)

Utloggad nasse_3

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 18 feb 2011, 13:18 »
T.ex. XnView är ett freeware program där det går att göra mycket. http://www.xnview.com/

Tackar får kolla upp det.