Ciklider.se

Författare Ämne:  Ramakvarium på bänk  (läst 4188 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aaddie

• Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
Ramakvarium på bänk
« skrivet: 18 jan 2011, 15:15 »
Hej,

funderar på att byta ut min aluminiumställning med en bänk istället. Följande bänk är aktuell:

http://www.pwss.se/product.php?productid=4618&cat=719&page=2

Akvariet i fråga är en Ocean 150x60x60. Min fråga är; är det något problem att ha ett ramakvarium på en sådan bänk istället för på ställning? Ska man köra med eller utan frigolit i så fall?

Bänken har inte justerbara ben vilket kanske kan ställa till det. Får åka hem och kolla vattenpasset :)

Utloggad ducce

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Ramakvarium på bänk
« Svar #1 skrivet: 18 jan 2011, 15:55 »

Utloggad Laestander

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 768
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 18 jan 2011, 16:47 »
dumt att betala mer för nått som ej är lämpat med fel mått. annars en god ide, Jag tror defenitivt att det skulle gå bra att ha akvariet på den bänken aaddie.om jag skulle köra nått frigolit el dyl så skulle jag ha det bara där glaset är och inte där ramen är om du hittar nått som bygger lika som ramen om du förstår hur jag menar.  :)

Utloggad aaddie

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 18 jan 2011, 18:31 »
Tyvärr visar det sig att jag behöver justerbara ben på mitt golv. Inte plant tyvärr. Jag är då inne på samma bänk som Peckers visar i sin "Nytt akvarium igen" tråd, fast storlek mindre. Den är inte 100% rätt (160x50, medan jag behöver 150x60), men det borde säkert gå att lägga på en riktig köksbänkskiva från Ikea istället. Va tror ni?

Har ni tips på andra bra bänkar tar jag gärna i mot, dock borde det inte vara köksbänkmått, det blir för högt.

Utloggad Pierre_N

• Medlem
  • Antal inlägg: 507
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 18 jan 2011, 18:55 »
Inte så snyggt om det är väldigt snett men annars kan du lägga brickor mellan benen och golvet tills du kommer upp i rätt höjd. Brukar gå rätt smidigt om man klippt till ett gäng 1 och 1.5mm brickor. Men bara 1mm fungerar det med.

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 18 jan 2011, 20:10 »
Kan du inte ta ställbara fötter från t.e.x ett skrotat kylskåp,panna eller kanske från din alu-ställning o borra in dom i fötterna på bänken så att du får ställbara fötter? Mille
Dieselråttan

Utloggad aaddie

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 18 jan 2011, 20:30 »
Kan du inte ta ställbara fötter från t.e.x ett skrotat kylskåp,panna eller kanske från din alu-ställning o borra in dom i fötterna på bänken så att du får ställbara fötter? Mille
Hmmm, du, det var en jäkla god ide. Inte funderat på alls. Hur sitter dom fast på aluställningen? Är det en skruv under som man kan skrua loss? Isåfall är det ju lätt.

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 18 jan 2011, 20:40 »
Foten är ju en skruv men hur mutterdelen sitter på alu-bänken vet jag inte, o har ingen jag kan titta på heller. Men annars så är ju foten bara en skruv o mutter så det kan inte vara så svårt att fixa. Mille
Dieselråttan

Utloggad Roger.J

• Medlem
  • Antal inlägg: 1686
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 18 jan 2011, 21:35 »
Varför inte bygga en själv behöver inte bli dyrt och då får du en bänk som inte liknar någon annan gjorde det själv och vart väldigt nöjd
ps du kan ju titta på min tråd på mitt 720 om du tycker ideen är intressant.
MVH
Roger
Roger

Utloggad aaddie

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 18 jan 2011, 23:27 »
Roger, din bänk är riktig snygg och ger mig helt klart inspiration. Innan hoppades jag på att komma undan utan att bygga, men när jag så din lösning med Ikea skåp så ser man ju en möjlig enkel väg i att bygga själv.

Funderar i så fall på att sätta ihop 3 skåp som du gjort, mdf under och direkt på sidan, sedan en bänkskiva på toppen, kanske med alulist. Eventuellt måttbeställa bänkskivor även till sidorna för att släppa måla :)

Det borde borde väl gå att få in dessa benen på något sätt, eller vet du om någon annan lösning?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80134190

Hittade även dessa, så det borde gå att lösa snyggt:

http://www.smarthem.se/3425/p/stodben/stodben-4061/
« Senast ändrad: 18 jan 2011, 23:45 av aaddie »

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #10 skrivet: 19 jan 2011, 07:16 »
Akvastabils kar är ju som sagt 160x55 skulle du byta skiva kommer ju skivorna som står upp på kantera inte ha nått att skruvas i då de är fästa bara ett par cm in på skivan. Visserligen skulle du kunna bygga om hela bänken o flytta in dessa skivor så underskåpen blir mindre , då får du göra nya hål och då behöver du ju en lack på skåpet med. Du har justerbara ben på Akvastabil.

En annan grej är ju om du satsar på den svarta bänken du visade mig och så kör du med hockey puckar under den som du skruvar fast under. Så får du räkna ut om du behöver mer nånstans lägger du bara på mer.

Sedan vad det gäller ocean kar så är tillverkaren fast beslutet att absolut ingen frigolit får finnas mellan kar och bänk. Eftersom karet är byggt för att hänga lite. Ja skulle dock kolla upp med tillverkare om jag var du , eftersom du kör plan bänk och på akvastabil har man 6mm under själva glaset.
Malawi is the shit

Utloggad t.b

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 226
  • g.loomis rules
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 19 jan 2011, 08:04 »
Om du inte har en kyrk- backes lutning hemma -vilket jag betvivlar så räcker det med möbeltassar och ett par tillkapade masonitbitar.Och hur justerar man dem sen när man börjat fylla i vatten?? Jo-med en kofot och en brädlapp som underlag för att inte skada golvet. Så varför inte bygga en egen bänk-virke är billigt och vill du förstärka bänken med en bänkskiva så rekommenderar jag Rustas 60X180cm ek-skiva,den är prisvärd. M.v.h   t.b

Utloggad Roger.J

• Medlem
  • Antal inlägg: 1686
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 19 jan 2011, 08:13 »
Det du kan göra om du vill att benstativet ska se ut som burken så använd en aluställning men bara underdelen byggd med kryssen från ovan delen.
Då får du ju riktiga ställbara ben och borra fast den i underdelen av skåpen.
Så kommer jag ev att göra nästa gång jag bygger en bänk.
MVH
Roger
Roger

Utloggad MIKA

• Medlem
  • Antal inlägg: 1223
  • Tropheus ob
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 19 jan 2011, 08:15 »
Roger, din bänk är riktig snygg och ger mig helt klart inspiration. Innan hoppades jag på att komma undan utan att bygga, men när jag så din lösning med Ikea skåp så ser man ju en möjlig enkel väg i att bygga själv.

Funderar i så fall på att sätta ihop 3 skåp som du gjort, mdf under och direkt på sidan, sedan en bänkskiva på toppen, kanske med alulist. Eventuellt måttbeställa bänkskivor även till sidorna för att släppa måla :)

Det borde borde väl gå att få in dessa benen på något sätt, eller vet du om någon annan lösning?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80134190

Hittade även dessa, så det borde gå att lösa snyggt:

http://www.smarthem.se/3425/p/stodben/stodben-4061/
[/quote Det är dom ikea bennen både jag och Roger har  :)
Salt