Ciklider.se

Författare Ämne:  Mina Afrikanska Ciklider  (läst 103528 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lars

• Medlem
  • Antal inlägg: 1120
    • Visa profil
    • Malawi
SV: Mina Afrikanska Ciklider
« Svar #510 skrivet: 22 okt 2013, 14:50 »
Dumt o dra ner när det går så bra :-) fast o andra sidan så ska man ge sig när man ä på topp ;-) . Fast frågar du mig så svarar jag nog att du ska fortsätta

Ja, det ser inte så bra ut med nerdragningen. Visserligen ligger försäljningen i botten just nu, men det kan svänga. Har ju en hel del på gång nu :)

Vad som gör det svårt är att Geertsi levererade och Albus leker och tuggar. Spot sani har levererat ett 80 tal yngel och kandeense levererar om  igen. White lips kom med en skvätt för någon vecka sedan, så ni hör, de blir bara värre eller kanske bättre. Dessutom såg jag idag att P.jalo reef tuggar igen. Frågan som jag väntar svar på är lyckas C.trewavasae lupingu ed sin uppvaktning i gropen,,,de började surra igår ;)

Utloggad Lars

• Medlem
    • Visa profil
    • Malawi
« Svar #511 skrivet: 30 nov 2013, 10:12 »
För några dagar sedan släppte Lethrinops albus-Kande Island honan sina yngel. räknade dem till ca 20st, samtidigt som en ny hona ser ut att ha munnen full.
Idag släppte Copadichromis Parvus sin andra skörd av yngel. Denna gång betydligt mindre än förra gången, men det gör inte så mycket, Parvus är ju ändå Parvus.
Ja så går det hos mig, ibland är det tyst och lugnt och ibland smäller det till.

Det negativa är väl att Copadichromis trewavasae, Lupingu inte ser ut att trivas hos mig. Först i mitt 720, men där fick dom inte vara i fred, sedan i 500 och då kom lite lek, men inget resultat, nu har jag bara 1+1 kvar utav 5st och vad som hänt dem är en gåta. Jag har ju en hel del arter och att en enda skulle ha problem att trivas i mina baljor låter skumt. Men så är det kanske, jag ser ingen lösning på problemet idag, så vi får se vad som händer i framtiden

Utloggad Lars

• Medlem
    • Visa profil
    • Malawi
« Svar #512 skrivet: 10 feb 2014, 14:36 »
Fortfarande mest visade tråden under "Akvariet och inredning" fast att jag inte uppdaterar den längre  ;)
Nu blir det antagligen sista inlägget dessutom. Allt är till salu från och med idag.

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
« Svar #513 skrivet: 10 feb 2014, 17:37 »
Tråkig om du lägger av :-(
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad Lars

• Medlem
    • Visa profil
    • Malawi
« Svar #514 skrivet: 01 apr 2014, 14:48 »
Så kan man tycka om det.  ;)
Men jag satsade och testade på om det skulle gå att göra något vettigt av det. Svaret blev nej. Inte ens malawi freaks är intresserade av odlad fisk till bra pris. Butikerna har sina kanaler reda, så det är tufft att slå sig in. Satsar man dessutom på VF föräldrar för att erbjuda F1 avkommor, så säger både butik och hobbyister att det är för  dyra fiskar  :sad:. Kvalité kommer i andra hand och priset i första tydligen. Så nu har jag sålt ut i stort sett allt eller i det närmaste 75% av fiskbeståndet. Akvariumen kommer ju ut på marknaden när de är tomma.

En sak har jag i alla fall lärt mig. Malawi är fantastisk vackra och de vackraste och mest intressanta arterna behåller jag i ett eller två akvarium. Att odla rariteter får bli min grej istället. :laugh:  :tongue:

Utloggad Madeiraciklid

• Medlem
  • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
« Svar #515 skrivet: 01 apr 2014, 15:56 »
Och vilka blir kvar? Vad kommer du att spara?

Utloggad trakorio

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
« Svar #516 skrivet: 01 apr 2014, 17:52 »
Tråkigt att höra Lars!

Tyvärr är det svagt intresse för rariteter med har jag märkt  :(

Utloggad Lars

• Medlem
    • Visa profil
    • Malawi
« Svar #517 skrivet: 02 apr 2014, 10:21 »
Och vilka blir kvar? Vad kommer du att spara?

Rariteter kanske var fel ord. Favoriter kanske är bättre.

Aulonocara kandeense "Kande Island"
Aulonocara Usisya
Copadichromis Cyaneus Zimbawe Rocks
Copadichromis parvus Metangula Mozambique
Lethrinops Albus "kande island"

Sedan kommer jakten på Copadichromis melas "midnight mloto" aldrig att ta slut ;)

Utloggad Lars

• Medlem
    • Visa profil
    • Malawi
« Svar #518 skrivet: 02 apr 2014, 10:23 »
Tråkigt att höra Lars!

Tyvärr är det svagt intresse för rariteter med har jag märkt  :(

Skillnaden är att man inte behöver jaga köpare. Den som är intresserad och seriös så det räcker, kommer själv. Om man dessutom enbart har 2 eller 3 akvarium, så är det ju ingen belastning, jämfört med 20st :P

Utloggad trakorio

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 192
    • Visa profil
« Svar #519 skrivet: 02 apr 2014, 23:13 »
Skillnaden är att man inte behöver jaga köpare. Den som är intresserad och seriös så det räcker, kommer själv. Om man dessutom enbart har 2 eller 3 akvarium, så är det ju ingen belastning, jämfört med 20st :P

Det är sant