Ciklider.se

Författare Ämne:  Bild kritik  (läst 5603 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias

• Medlem
  • Antal inlägg: 2078
    • Visa profil
SV: Bild kritik
« Svar #15 skrivet: 20 jan 2009, 22:53 »
Tar Du bilderna i RAW ?

Inte vad jag vet..... Men det har hänt att programmet säger att när jag kopierat bilden så säger det nåt om att det finns raw information som inte kommer synas eller vad det nu är. Jag har inte ställt in nåt vad jag vet.

Utloggad tommys

• Medlem
  • Antal inlägg: 568
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 20 jan 2009, 22:56 »
Om Du tar bilderna i RAW har Du större möjligheter att redigera i PS, nackdelen med RAW är bara att det tar så himla mycker plats på minneskortet, varje bild ligger runt 10 MB. Men jag föredrar att arbeta i RAW och efter redigering konvertera över till jPEG.
Mvh Tommy

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 20 jan 2009, 23:01 »
Då har jag nog inte andvänt det. Men medans man jobbar med bilden så kan det stå att bilden är på 28 meg eller nåt sånt.

Utloggad tommys

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 20 jan 2009, 23:07 »
Oj, det låter mycket...ett tips ! men Du kanske redan har den.
Scott Kelby:s bok " Adobe Photoshop CS3 för digitalfotgrafer ". Finns hos fpgroup
www.fpgroup.se/shop
pris 245 kr
Mycket användbar bok på svenska
Mvh Tommy

Utloggad tommys

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 20 jan 2009, 23:08 »
Oj, det låter mycket...ett tips ! men Du kanske redan har den.
Scott Kelby:s bok " Adobe Photoshop CS3 för digitalfotgrafer ". Finns hos fpgroup
www.fpgroup.se/shop
pris 245 kr
Mycket användbar bok på svenska
den är dessutom prissänkt till 229 kr
Mvh Tommy

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 20 jan 2009, 23:09 »
Tack för tippset Tommy. den ska jag nog köpa ;)

Utloggad tommys

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 20 jan 2009, 23:12 »
Tack för tippset Tommy. den ska jag nog köpa ;)
Om Du gillar att fota annat också så är det en toppenbok, nästan 500 sidor med tips.
Mvh Tommy

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Antal inlägg: 1416
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #22 skrivet: 20 jan 2009, 23:16 »
Det var en fin demasoni Mattias. Bilden är också riktigt bra men om du vill använda dig av typ smart blur så gör det bara på bakgrunden och inte själva fisken. 
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 20 jan 2009, 23:24 »

Det var en fin demasoni Mattias. Bilden är också riktigt bra men om du vill använda dig av typ smart blur så gör det bara på bakgrunden och inte själva fisken. 

Det skulle jag vilja lära mig..... Är det komplicerat? Jag lär mig på grottmänniskovis än så länge ;)

Utloggad tommys

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 20 jan 2009, 23:29 »
Patrick, jag tar också gärna dela av det Du beskriver. Har själv försökt fixa till bakgrunder men har inte riktigt kommit på hur man gör...tålamod skall man visst ha eller ??
Det är säkert inte så svårt när man lärt sig det.
Men som sagt, återkom gärna med tips.
Mvh Tommy

Utloggad Patrick

• Medlem
  • Antal inlägg: 1416
  • Patrick Eriksson
    • Visa profil
    • Gills N Fins
« Svar #25 skrivet: 20 jan 2009, 23:47 »
Nu vet jag inte de svenska ord som används i photoshop och inte photoshop heller för den delen, men jag ska försöka.

Zooma in bilden till 200-300% och lägg en mask runt fisken, skapa ett nytt lager. Nu kan ni jobba med fisken separat från bakgrunden, och till exempel lägga skärpa på fisken men inte bakgrunden. Själv tycker jag nog inte att blur är någe vidare att använda, då hade jag hellre använt brusreducering. Blur vill gärna "sprida" sig litet och då kommer du att få en "aura" runt fisken.

Det kan också vara nödvändigt att använda "feather" på lagret med fisken för att undvika synliga kanter i slutresultatet.

Det kan ta ett tag att lära sig att göra på det här sättet. I början kan resultatet bli väldigt onaturligt.
Patrick

Diagnosed Victoriaholic

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
« Svar #26 skrivet: 21 jan 2009, 09:09 »
Det skulle jag vilja lära mig..... Är det komplicerat? Jag lär mig på grottmänniskovis än så länge ;)
I denna tråden beskrivs ett sätt att arbeta med lagermasker:
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=982.0

Det kan användas på samma sätt för alla justeringslager, filter och andra effekter.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Johan

• Medlem
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 21 jan 2009, 10:01 »
Det vet inte jag heller. Jag har canon och jag har även en blixt jag aldrig andvänt. Deelay skulle ge mig en lektion i detta men det har inte blivigt av än.

Är rädd att min blixt e lite omordern. det är en  420EX? Annars skaffar jag en bättre när ekonomin kommit igång igen =)

Mattias med anledning av blixten som du har idag. Jag vet inte vad det är för skillnad på 420EX och 420EZ som jag har, men helt klart så "duger" en blixt från 90-talet till mig. Jag föredrar manuella inställningar på både kamera och blixt, tycker att det är mycket roligare och försöka förstå och prova sig fram.
Det är möjligt att mina bilder skulle bli ännu bättre vid användandet av en "modern" blixt vid fiskfotografering.

Hälsningar

Johan

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 21 jan 2009, 11:04 »
Mattias med anledning av blixten som du har idag. Jag vet inte vad det är för skillnad på 420EX och 420EZ som jag har, men helt klart så "duger" en blixt från 90-talet till mig. Jag föredrar manuella inställningar på både kamera och blixt, tycker att det är mycket roligare och försöka förstå och prova sig fram.
Det är möjligt att mina bilder skulle bli ännu bättre vid användandet av en "modern" blixt vid fiskfotografering.

Hälsningar

Johan

Skulle jag få några bilder i din klass Johan, ja då skulle jag vara mer än nöjd ;)

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 21 jan 2009, 11:08 »
I denna tråden beskrivs ett sätt att arbeta med lagermasker:
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=982.0

Det kan användas på samma sätt för alla justeringslager, filter och andra effekter.

Tack Micke! Ibland känner man så här typ: Det där är för komplicerat att lära sig men det är ju för man aldrig gjort det. Sen har jag PS CS 3 på engelska =(