Ciklider.se

Författare Ämne:  Bild kritik  (läst 5508 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias

• Medlem
  • Antal inlägg: 2078
    • Visa profil
Bild kritik
« skrivet: 20 jan 2009, 15:06 »
Hej, nu får ni klaga lite på min bild. Vanlig art bild fotat utan blixt på en polit hane.

En sak som jag saknar är att få fisken upplyst typ som deelay, Patrik, Göran, Stiffe, Johan och Micke får. Man kanske måste ha blixt till att få det så? Har provar allt möjligt men dit kommer jag inte. Det blir liksom lite dovt allting....
« Senast ändrad: 20 jan 2009, 16:08 av Mattias »

Utloggad tommys

• Medlem
  • Antal inlägg: 568
    • Visa profil
SV: Bild kritik
« Svar #1 skrivet: 20 jan 2009, 17:53 »
Mattias, Du får införskaffa en extern blixt sedan pröva dig fram. Lovar dig att resultaten blir klart bättre.  ;)
Mvh Tommy

Utloggad Wicke

• Medlem
  • Antal inlägg: 303
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 20 jan 2009, 17:55 »
Mmm, det problemet har jag oxå. Att det blir liksom dovt altså. Fin bild annars tycker jag även om huvudet och buken "försvinner" mot den mörka bakgrunden. Jag antar att det är en fråga om ljus förstås men där får våra fotofantomer förklara hur dom bär sig åt. Jag lyssnar gärna på hur det går till jag oxå :laugh:
mvh/Anders

Utloggad deelay

• Medlem
  • Antal inlägg: 1431
    • Visa profil
    • http://www.aquariumstockholm.se/
« Svar #3 skrivet: 20 jan 2009, 18:08 »
2 bilder utan blixt, en lummig och en ljusare, jag tycker det fungerar ganska bra även utan blixt, man får trixa med settings tills det blir som man tänkt sig. Allt ni ser någon annan gjort kan ni göra själva... svårare än så är det inte. Tid och felsökningsmetodik är är det som gäller.

Jag satte mig en natt med en apelsin och ett pappar i köket och började gå igenom alla variabler, efter några hundra bilder så kollade jag hur dom blivit, jag kollade vilka settings som gällde för de bilder som blivit bäst, så hade jag lärt mig att fota en apelsin under glödlampa =) Lite annorlunda kanske men alla sätt är bra om dom leder till ett bättre resultat.

Ps,. bilderna ligger inte här för kritik utan bara för att visa hur det kan bli utan blixt.

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
« Svar #4 skrivet: 20 jan 2009, 18:50 »
Snyggt fångat när fisken visar upp sina bästa färger med helt uppsträckta fenor. Stor bländaröppning ger kort skärpedjup som suddar ut bakgrunden snyggt och lyfter fram fisken.

Ljuset har inte riktigt räckt för en tillräckligt kort slutartid vilket resulterat i lite rörelseoskärpa. Ett parti på ryggen är väldigt ljust på gränsen till utfrätt.

Ljusa fiskar är luriga att få bra exponerade, men här skulle man kunna exponera efter det ljusaste på fisken och låta bakgrunden bli mörkare. En blixt snett framifrån skulle också kunnat lätta upp fiskens huvud utan att den ljusa ryggen överexponeras.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 20 jan 2009, 21:34 »
Tack för all feedback vänner :)))) Deelay dom där var fina bilder utan blixt. Den här är nog den bästa bilden utan blixt som jag tagit men ljuset i den burken är mkt bra. Det sitter powerglow i den. Deelays favorit vet jag och jag börjar förstå varför  :)

Bra kritik Micke, mitt i prick ;)

Utloggad tommys

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 20 jan 2009, 22:16 »
Riktigt snygg bild Mattias, gillar när man kan få fram bilderna utan blixt men ibland blir man tvungen. Nackdelen blir ju att höja upp ISO:n och då träder ju kornigheten fram. Bilder på fiskarna vill man ju ha så klara som möjligt. Ett tips om plånboken tillåter, skaffa en ordentlig blixt. Gjorde det själv och ångrar det inte. Det finns så mycket varianter att leka med så du anar inte. Framför allt exponeringskompensationen, både på bixt och i kameran  ;)
Mvh Tommy

Utloggad tommys

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 20 jan 2009, 22:19 »
Dessutom finns ju möjligheten med en bra blixt att köra remote, vet inte hur det förhåller sig på Canon ( för Du har väl det ) men själv fotar jag med Nikon och där finns den möjligheten.
Mvh Tommy

Utloggad deelay

• Medlem
  • Antal inlägg: 1431
    • Visa profil
    • http://www.aquariumstockholm.se/
« Svar #8 skrivet: 20 jan 2009, 22:22 »
Jag tycker det ser ut som att du kör med nån form av brusreducering, skinnet blir nästan som plast på vissa bilder... jag kan ha fel men jag tycker det ser ut så.

Utloggad tommys

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 20 jan 2009, 22:25 »
Var det mig Du menade ?
Mvh Tommy

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 20 jan 2009, 22:26 »
Det vet inte jag heller. Jag har canon och jag har även en blixt jag aldrig andvänt. Deelay skulle ge mig en lektion i detta men det har inte blivigt av än.

Är rädd att min blixt e lite omordern. det är en  420EX? Annars skaffar jag en bättre när ekonomin kommit igång igen =)
« Senast ändrad: 20 jan 2009, 22:32 av Mattias »

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 20 jan 2009, 22:28 »
Jag tycker det ser ut som att du kör med nån form av brusreducering, skinnet blir nästan som plast på vissa bilder... jag kan ha fel men jag tycker det ser ut så.
  Tycker du demasonin ser plastig ut?

Jag andvänder smart blur för att få en behagligare bokhe. Är det det du ser kanske. Försöker lära mig och det blir ju en del fel ibörjan....

Utloggad tommys

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 20 jan 2009, 22:36 »
Mattias, vad har Du för redigeringsprogram ?
Mvh Tommy

Utloggad Mattias

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 20 jan 2009, 22:38 »
Mattias, vad har Du för redigeringsprogram ?

PS CS 3

Utloggad tommys

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 20 jan 2009, 22:47 »
Tar Du bilderna i RAW ?
Mvh Tommy