Ciklider.se

Författare Ämne:  Hjälp till nytt akvarium  (läst 1792 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Soffirop

• Registrerad
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Hjälp till nytt akvarium
« skrivet: 04 mar 2016, 08:44 »
Hej!
Jag har blivit mer och mer sugen att köpa ett akvarium men undrar lite vad man behöver, storlek på tanken och sådant? Vill inte ha ett allt för stort akvarium men ett litet och behändigt :)
Uppskattar all hjälp jag kan få
Vi lever bara en gång

Utloggad Trafter

• Registrerad
  • Antal inlägg: 51
  • 525l Malawi
    • Visa profil
SV: Hjälp till nytt akvarium
« Svar #1 skrivet: 04 mar 2016, 21:17 »
Hej och välkommen!

Jag tar och vänder på frågan och undrar istället vad för fiskar du vill ha och vad de har för behov?  :) Det är ett bra sätt att börja tänkandet, alternativt bestämma sig för vilka mått man vill ha och sedan bestämma fiskar. Klarar man inte de mått fiskarna kräver får man antingen byta typ av fisk eller omvärdera sina egna preferenser.

Vad är litet och behändigt för dig? 54 liter är ett litet kar, men alternativen är ganska få. Finns då plats för tex. Lamprologus multifasciatus. Närmar du dig 200 liter får du mer spelrum.

Din fråga blir lite "hur stort är ett moln?"  ;D

mvh Robert
« Senast ändrad: 04 mar 2016, 21:21 av Trafter »

Utloggad Soffirop

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 07 mar 2016, 03:17 »
Hej och välkommen!

Jag tar och vänder på frågan och undrar istället vad för fiskar du vill ha och vad de har för behov?  :) Det är ett bra sätt att börja tänkandet, alternativt bestämma sig för vilka mått man vill ha och sedan bestämma fiskar. Klarar man inte de mått fiskarna kräver får man antingen byta typ av fisk eller omvärdera sina egna preferenser.

Vad är litet och behändigt för dig? 54 liter är ett litet kar, men alternativen är ganska få. Finns då plats för tex. Lamprologus multifasciatus. Närmar du dig 200 liter får du mer spelrum.

Din fråga blir lite "hur stort är ett moln?"  ;D

mvh Robert

Med tanke på vad du har sagt Robert om storlek på akvarium så valde jag att sikta in mig på ett 100 liters kar. När det kommer till fiskar vet jag faktiskt inte, kan inte så mycket. Skulle vilja ha lite "färgglada fiskar" haha  :laugh:
Vi lever bara en gång

Utloggad Soffirop

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 09 mar 2016, 07:10 »
Har kollat runt lite bland fiskar så tänkte köra på svärdbärare. Skaffa 6 stycken till en början för att sedan utöka. Ska gå till en återförsäljare senare idag och prata lite med dom och ser vad dom har. Blev rekommenderad av en kollega som har ett akvarium som skaffa det genom dom.
Vi lever bara en gång