Ciklider.se

Författare Ämne:  Val av grus osv. tilll Malawi.  (läst 1475 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cossy

• Registrerad
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Val av grus osv. tilll Malawi.
« skrivet: 28 nov 2015, 13:38 »
Hej!

Ny här (tackar för insläppet).

För två år sedan sålde jag ett 540-liters, vilket jag bittert ångrat.

Nu har jag kommit över ett litet kar på 140 liter (100x40x35cm).
Är detta för litet för att köra Malawi i (har inte haft Malawi tidigare). Tänker använda karet som möbelkar, inte för odling.

Jag har grus kvar från det gamla karet, dock väldigt grovkornig (4-6 mm). Hade abborre i det karet  :laugh:
Ska jag satsa på mindre grus, så att fiskarna själva kan möblera om som de vill ha det, eller funkar det grova. Vill gärna kunna ha lite växter också...

PS: Ingen som har en ljusramp över (100 cm)?  :rolleyes:

Tacksam för svar/hjälp.

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
SV: Val av grus osv. tilll Malawi.
« Svar #1 skrivet: 28 nov 2015, 19:00 »
Jag tycker att 140l ä för litet,  gruset ä en smaksak.  Nuförtiden kör många med blästersand men ä inte så förskräckligt längesen alla hade engelsk sjösten. Växter brukar va svårt o ha när man kör Malawi då väldigt många äter dom.  Vill du köra Malawi rekommenderar jag att du har skaffar iaf ett 250l
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 792
    • Visa profil
SV: Val av grus osv. tilll Malawi.
« Svar #2 skrivet: 30 nov 2015, 22:01 »
Jag har en 126 liters med 5 rödzebra. Tycker det fungerar helt ok. Jag kör ett eheim 2075 ytterfilter med ytrengörare, vilket ökar den totala vattenvolymen något.

Jag hade också bl.a. ett 530 akvarium, samt litet andra burkar när det var som värst. Har enbart detta lilla möbelakvarium nu, i arbetsrummet.

Nackdelen med Malawi är att de först äter upp eventuella andra fiskar i burken, därefter alla mjuka växter. Anubias är det enda jag fått att överleva med Malawi.
Titta den simmar!