Ciklider.se

Författare Ämne:  Funkar dessa fiskar ihop?  (läst 1487 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SonjaM

• Registrerad
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Funkar dessa fiskar ihop?
« skrivet: 20 aug 2015, 17:20 »
Är i färd med att starta mitt första Malawi-kar och skulle behöva lite tips på fisk som kan gå ihop. Tänker mig max fyra arter, det är bra lite svårt att hitta rätt fisk som kan fungera ihop.

Är lite inne på aulonocaror men tänker att korsningsrisken kanske inte är så kul och så står man där med en massa ungdjur att behöva sälja i tid och otid.

Så en ny kombination jag tänker är A. stuartgranti, Metriaclima zebra maisoni reef och trewavasae chilumba eller Labeotropheus trewavasae, Thumbi West. Kan man kanske ha bägge två utan att de korsar sig?

Vad tror ni, kan dessa fiskar gå ihop i ett 375 l kar?

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
SV: Funkar dessa fiskar ihop?
« Svar #1 skrivet: 08 sep 2015, 19:01 »
Jag själv hade nog inte kört den kombon då maisonizebror o trewavasae ä riktiga tuffingar o aulonocaran ä betydligt vekare. Med 2 olika trewavasae varianter i samma burk så finns det stor risk för korsningar
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad SonjaM

• Registrerad
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Funkar dessa fiskar ihop?
« Svar #2 skrivet: 09 sep 2015, 11:33 »
Tack för svar. Jag har sedan jag skrev det förra inlägget tagit reda på väldigt mycket mer om dessa fiskar och Malawi-ciklider generellt och insett att denna mix inte är optimal.  Inväntar nu mina mbunas, 3 sorter som förhoppningsvis kommer passa bra ihop. .