Ciklider.se

Författare Ämne:  Funderingar om filterhörn i slimline för innefilter/pump jag byggt  (läst 1213 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martin1984

• Medlem
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Hej  !

Har för första gången byggt ett " filterhörn" av slimline, för ett innerfilter, och har lite tankar och funderingar.

För insug av vatten i "hörnet" har jag 2 st raster + en "sil" i ovankant.
Filterhörnet är något större än filtersvampen.

Genom filtersvampen har jag ett elrör, som jag borrat många hål i och täppt till i botten,
ovanpå röret sitter ett pumphuvud på 1200 liter

Skulle vilja ha lite feedback hur ni tror det kommer fungera ?, fick tips i välkänd akvarieaffär
att jag kunde göra på detta viset.
Eftersom filterhörnet är större än svampen, ca  drygt 2 cm mellanrum åt var håll, så skall vattnet trycka på / sugas in tillräcklig i filterhörnan , för att sedan passera ( någorlunda ) jämnt genom hela svampen.  ( Är alltså en passage för vatten runt hela filtersvampen )

Akvariet är på 222 liter, inrett och klart men ännu ingen fisk i. Har kört filtret ca en vecka,
och det har satt sig lite "småskit" i  längs hela svampen så det verkar ju fungera.

Men har kanske för mycket / för stora hål i elröret ? Kanske färre skulle skapa mer sug,
för en snabbare vatten-passage igenom svampen? ( Det hade inte heller gjort något om jag fick ner cirkulationen något i själva karet, men de löser sig nog själv när svampen blir lite igensatt )

Kanske skulle man ha färre hål i ovankant av röret ( suget från pumpen e ju kraftigast här )
och fler hål längre ner för att skapa jämnare sug/passage ??

Vet med mig att svampen inte har samma mått / är fyrkantig ( ovanifrån sett )
men det skulle enl. tidigare expertis inte göra så mycket, snarare gynna eftersom svampen blir större såhär.

Tacksam för tips och förslag om det här :)

Utloggad andhoff

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 872
  • "Navigare necesse est, vivere est non necesse..."
    • Visa profil
Det var länge sedan Du har lagt in den frågan...så jag svarar "lite" sent. Personligen så tycker jag att Du har löst det på ett föredömlig sätt! I nuläget så vet Du att det fungerar alldeles utmärkt, eller hur? Lycka till med Ditt akvarie!
Vänligen,
Andrej.
Diver