Ciklider.se

Författare Ämne:  Eheim ytterfilter  (läst 1374 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mazinga

• Registrerad
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Eheim ytterfilter
« skrivet: 11 apr 2015, 18:42 »
Ska köpa nytt ytterfilter och funderar på antigen ett Eheim 2078e eller en 2080.
Elektonic serien har ju sina intressanta funktioner men bara upp till 700L medans 2080 klarar upp till 1200L
Vårat kar är på 450Liter med två vattensköldpaddor och 4 malawi.
 :huh:

Utloggad jetor_88

• Registrerad
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Eheim ytterfilter
« Svar #1 skrivet: 17 nov 2015, 16:21 »
Hej har du vattensköldpaddor skulle jag rekomendera så stort du har råd med...
Ju mer filtermassa ju bättre..
Då dessa polare är bra på att skräpa ner...
Ett tips är att köpa från tyskland vet inte vad som räknas som anonsering så vågar inte länka..

Har liknande setup som dig 540l? 150*50*70Högt 2 st rödörade och kör med  2st 2080 med Eheims egna filtermedia kitt, har Köpt mina pumpar för 3000kr/st+1000kr/pump för filtermedia från tyskland

Har också Eheims största uv filter 800 +omvänt bottenfilter kopplat på en av pumparna..
Och okrossbar värmare från AQUAEL tror den heter Easy-Heater då det går villt till i bland när invånarna får för sig att möblera om  ;D

Går det att få för mycket filtrering???? :eek:
Mvh Jens

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 783
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 17 nov 2015, 19:07 »
Obs att 2080 är ett väldigt STORT filter. Det rymmer 25 liter och är allmänt bökigt att få plats med. Dock oslagbar rengöringsförmåga! Jag hade ett 2080 och ett 2075 till ett 530 liters akvastabil. 2080 fyllde upp en hel skåpenhet. Filtreringen med dessa två var dock väldigt god.

Angående 2078 så är jag fundersam till all elektronik. Fungerar det i verkligheten?
Titta den simmar!

Utloggad jetor_88

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 17 nov 2015, 21:32 »
Haha stora men inte så stora att jag har problem att få plats med dom se och lär  :evil: skulle inte skohyllan stå till vänster så skulle jag få plats med sump också....
2st 2080 under akvariet...!

Utloggad tobbe77s

• Medlem
  • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 17 nov 2015, 23:30 »
Vet inte om man behöver så mycket filter, kanske om man har sköldpaddor, jag hade 2st btn filtermoduler packade med blå filtermatta som jag klippt i kuber samt ett fluval fx5, tog bort ytterfiltret och tog ur all filtermatta i en modul, då det va så tråkigt o göra rent skiten.
Märkte ingen försämring av vatten kvaliten eller leken på fiskarna.
Sanden i karet fylls ju av bakterier också, så det borde inte behövas så mycket filter material, viktigare med bra rörelse i vattnet så inte det blir stilla stående nånstans samt vattenbyten.
Altolamprologus calvus
Altolamprologus compressiceps Goldhead
Lamprologus stappersi

Utloggad jetor_88

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 18 nov 2015, 04:47 »
En sjöldpadda  kan väga lätt 2kg (hona) hane lite lättare) och äter som hästar..

Min hona gluppsar i sig 3-4 störningar vid utfodring och är en fruktansvärd bajs maskin.. Inte många fisk ägare som fodrar på det sättet?
Med vänlig hälsning, Jens