Ciklider.se

Författare Ämne:  hjälp fluval fx6 filtrering i rio 400  (läst 3752 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad glyrion

• Registrerad
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
hjälp fluval fx6 filtrering i rio 400
« skrivet: 28 feb 2015, 23:26 »
hej har ett 450 l akvarium med ett gäng livingstonii och två golden nugget malar och en gibbis mal.

jag har en fx6 som filtrerar men jag tycker det flyger omkring massa bös hela tiden. vatten är klart för övrigt. alla vattenvärden är bra men jag har hinna på ytan som det fastanar bös i som åker ner. hur får ja bort detta? vatten ytan rör på sig nästan över allt. har även fått dålig lukt typ sump lukt speciellt när lampan varit på ett tag . 
i fx6 har jag biomax samt aktivt kol, clearmax och dom runda blåa och svarta filtervadden.

tror jag fått med all info.

tack på förhand
mvh
« Senast ändrad: 12 mar 2015, 21:13 av glyrion »

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
SV: filtrering i rio 400
« Svar #1 skrivet: 01 mar 2015, 13:13 »
Jag körde enbart med orginalfiltret i mitt. Fast uppgraderade skallen då. Men nu vet jag inte hur du gör med ditt kar men ett tips är att tillföra.mindre Bös

Utloggad glyrion

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 01 mar 2015, 20:04 »
har tagit bort filtret som satt i från början, gav större plats. hur mena du med mindre bös? jag städar akvariet varje vecka. första dagen efter är allt bra men sen så e de små partiklar som far omkring.
har intaget på ena sidan å utblåset på andra. ska ja har annat filtermedia i eller vad tror ni jag gör för fel? har ju sett andra som har större akvarium med samma filter som har det renare vad ja kan se på bil i alla fall
mvh

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 01 mar 2015, 22:16 »
Alltså Bös finns ju inte bara. Det borde väl vara antagligen matrester eller bajs. Vilket hänger ihop.

Utloggad glyrion

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 01 mar 2015, 23:02 »
jo antar det är nått sånt men hur får ja filtret att ta hand om det bättre. har ju ett filter som ska klara av detta. har ja fel media i eller kan det va felplacering av grejorna?

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 02 mar 2015, 08:48 »
Felplacerad skulle de kunna va. Samlas skiten på typ samma ställe hela tiden

Utloggad glyrion

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 02 mar 2015, 09:24 »
Ne de mest åker runt överallt. Har utblåset på vänster å insuget på höger. Har haft både tvärtom å utblåset i mitten. Har haft utblåset riktat mot vatten ytan och även så de blåser neråt. Tänkte testa å ha utblås på samma sida som intaget. Sett endel som har detta

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 02 mar 2015, 11:43 »
Vad matar du med och hur ofta och hur mycket samt hur många Livingstoni har du

Utloggad glyrion

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 02 mar 2015, 12:39 »
8st har ja å matar med pellets tror ja de e små röda. Varje dag utom en dag i veckan.maten försvinner väl ganska fort. Kanske för mycket ca 10 st sånna.

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 783
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 03 mar 2015, 21:39 »
Testa att använda en ytskummare som insug. Det tar bort oljefilm och ev bös på ytan.
Titta den simmar!

Utloggad glyrion

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 03 mar 2015, 22:33 »
beställde en sån igår. hitta denna av ren tur efter lite googlande. verkar va bra.

någon som vet hur vattnet flödar i filtret. vilken korg som vattnet passerar först av dessa?
mvh

Utloggad glyrion

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 12 mar 2015, 20:22 »
hej igen. hur ska jag placera mina filter matrial. det jag har å till gå är fluvals vita polishpad, blåa fine polish, något grövre som följde med ser lite vågiga u,t vet ej va det är. keramiska ringar och biomax. har även en påse filtervadd. hur ska man placera detta bäst. en del säger att vattnet går genom den översta korgen, några säger att de filtreras underifrån å ner å då säger dom att man ska ha grövsta längst ner å finare längre upp. Men läser man om polishpaden å dom blåa ska detta placeras längst ner. Jag börjar bli förvirrad. Har massa små bös som åker omkring.

Har märkt att när pumpen avluftar å när den startar ingen blåser den ut massa bös igen. Blev jätte paff idag när jag så detta. Vad gör jag???

inskaffa en streamer nu så jag kan få bättre cirkulation.

sorry om det är långt skrivet å lite stavfel =)

Utloggad BrigTSD

• Registrerad
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: hjälp fluval fx6 filtrering i rio 400
« Svar #12 skrivet: 13 mar 2015, 11:51 »
Vattnet går ner i botten på filtret, upp genom svamparna som är på utsidan av korgarna, ner genom korgarna i mitten och slutligen upp ut ur filtret.

Jag använder själv inte FX6, men om jag gjorde det så skulle jag behålla svamparna på utsidan av de två nedre korgarna. Byta ut svampen på utsidan av den översta korgen mot filtervadd. Sen skulle jag fylla själva korgarna med biosubstrat. Vilket märke man använder spelar nog ingen större roll.

I en av korgarna kan man byta ut biosubstratet mot aktivt kol, fosfatborttagare eller torvpellets om man nu skulle vara i behov av det.

Med ovanstående konfiguration så sker all mekanisk rening först så att vattnet är kristallklart när det går in i bio/kem-reningen. De grövre svamparna skyddar filtervadden mot den grövre smutsen som då bara behöver stoppa den finpartikulära smutsen. Då tar det längre tid innan filtervadden slår tät. Är vattnet väldigt smutsigt så kommer det ofta att slå tätt i alla fall. Men filtervadden kan man byta ut så ofta man vill. Det påverkar inte bakteriebalansen. Man vill inte ha in smutsen i bio/kem-reningen eftersom det försämrar effektiviteten avsevärt.