Ciklider.se

Författare Ämne:  Lombardoi hanar börjat bråka helt plötsligt  (läst 2525 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pitbull

• Registrerad
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Lombardoi hanar börjat bråka helt plötsligt
« skrivet: 23 mar 2014, 08:32 »
Har ett 450L kar som har varit igång 1-2 månader.
Har ca 35 fiskar i karet där det finns ca 16 Lombardoi där det är 2 hanar.
Alla dessa Lombardoi har simmat ihop i ca 1-1,5 år och nu helt plötsligt så har hanarna börjat bråka rejält något som inte har hänt någon gång förut.
Natten till fredagen kunde man riktigt höra hur den ena av dem blir jagad in i glasen och numer man att han är stressad samt tuggad på fenorna.
Vad kan man gör och vad skall man göra ? Skall man låta det ha sin gång ?
Vill helst inte att någon av dem skall försvinna för dem är så himla ståtliga :)

Hjälp !!

Utloggad Pitbull

• Registrerad
    • Visa profil
SV: Lombardoi hanar börjat bråka helt plötsligt
« Svar #1 skrivet: 25 mar 2014, 10:31 »
Ingen som har tips

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 805
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 26 mar 2014, 05:55 »
I din burk är det nog enklast med endast en hanne. En eller många som tar ut varandra. Stora Nimbochromisar kan ibland ha en lugnande effekt på bråkiga mbuna men då är kanske din burk för liten.
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.

Utloggad Tommy

• Registrerad
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 26 mar 2014, 08:31 »
För att slippa att den ena hanen jagar ihjäl den andra hanen så måste du ha minst 3 hanar, för slår han ihjäl den andra hanen kommer hanen att jaga honorna  det bästa man kan ha är 3+5 alltså hanar + honor. :)

Utloggad Pitbull

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 27 mar 2014, 21:24 »
För som det är idag har jag 2 stora hanar och ca 12 vuxna honor sedan har jag kvar av min yngel / ungfiskar ca 10st och dessa vad jag vet är honor så 2 + 22 typ har jag idag.
Har försökt att sälja av honorna även försöka att ge bort dem men tyvärr inga som nappat :(

Utloggad Tege

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 805
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 28 mar 2014, 08:19 »
Mitt minne säger mig att Lombardoi kan vara lite luriga, det man tror är honor visar sig snabbt vara hannar om den/dom dominanta hannarna plockas bort. Är du helt hundra säker på att alla 22 verkligen är honor. Om inte prova att lyfta ur dina 2 hannar till annan burk en månad eller två......
Som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad, då gäller det att se upp.

Utloggad Pitbull

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 31 mar 2014, 20:35 »
Mitt minne säger mig att Lombardoi kan vara lite luriga, det man tror är honor visar sig snabbt vara hannar om den/dom dominanta hannarna plockas bort. Är du helt hundra säker på att alla 22 verkligen är honor. Om inte prova att lyfta ur dina 2 hannar till annan burk en månad eller två......

ca 15 av dem är ungfiskar och vuxna fiskar så dem är jag säker på men inte de andra för dem är yngel från dem första kullen jag fick.
Jag lyfte ut en hane i ca 1 vecka nu och det lugnare i karet men han jagar alla honor det senaste dygnet ganska rejält !! Provade att lyfta tillbaka en av hanarna igen till "isolering" i ett litet kar på 20L så får han lugna ner sig där lite.

Fråga är alla mbunas lika revir benägna eller är Lombardoi mer än andra ?
Idag har jag Hongi, Lombardoi, Delfins och någon golden är det en fel blandning ?
Vilken sort är lugnare ?

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 12 apr 2014, 11:16 »
bra låter om Lombardoi är en alltid ha boss i karet och inte behöver ha fler hanar där och den är så arga sitt revir och så bra 1-3 med många honor där.. bra med 2 hanar och 12 honor den så ingen problem och kommer bli leker sig bra och ha mycket stenar där gömmer sig... lycka till... :)
« Senast ändrad: 12 apr 2014, 12:41 av Classe »
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad Fredde@vtr

• Medlem
  • Antal inlägg: 541
  • 400L Malawi & Tanganyika med LED, och 160L
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 12 apr 2014, 18:23 »
Fråga är alla mbunas lika revir benägna eller är Lombardoi mer än andra ?
Idag har jag Hongi, Lombardoi, Delfins och någon golden är det en fel blandning ?
Vilken sort är lugnare ?
Jag tror alla mbunas är lika på så sätt, men vissa är tuffare än andra. I din blandning så utifrånmina erfarenheter är Lombardoi den som är klart tuffast, sedan skulle jag tro att Hongi och sen Golden. Defin vet jag inte mycket om, men det lilla jag sett verkar den rel lugn.
Mina Zebra och framförallt min Bright blue hanne är de som är tuffast.
Mina Crabo tror jag egentligen är tuffa men de är stabila och behöver inte hävda sig. En trygg firre i sig själv.

Sen är det så att alla olika system/biotoper är olika och det påverkar självklart även fiskarna. Hade en Aulonocara som var tuff, men fixade inte den omgivningen, men efter lite nystart av akvariet då dom gick i annat kar så la jag i en annan aulonocara, som är vekare, först sen de andra så har det gått hur bra som helst. Märkligt men så kan det vara.

De roliga var att den auolonocara som var tuffi ett kar blev mobbad i ett annat fick komma tillbaka, men då var han inte tuff längre och det har förblivit så. Visserligen höll han på att dö på hoppandet men slutet gott.