Ciklider.se

Författare Ämne:  Flytt till Lake Nyasa/Malawi  (läst 1813 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jasiri

• Registrerad
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Flytt till Lake Nyasa/Malawi
« skrivet: 31 dec 2013, 14:26 »
Nu så flyttar familjen och jag ner till Tanzania Mbamba Bay vi har köpt lite mark där och bygger en camp vid stranden för fiske, relax, snorkling mm. Jag har ett brinnande akvarieintresse och har alltid haft minst ett kar igång de senaste 20 åren, mest sydamerikanskt dock.

Pratar Swahili som är det lokala språket och erfarenhet av att driva företag i Tanzania i flera år bland annat exporterat reptiler och driva olika camper, lodger, kanske är fiskar något att fundera på?

I vilket fall så kommer jag finnas i Mbamba bay från April 2014.

Ideer!?

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
SV: Flytt till Lake Nyasa/Malawi
« Svar #1 skrivet: 31 dec 2013, 17:04 »
Grattis till vad som låter som ett riktigt superäventyr! :)
Skulle själv gärna besöka någon av riftlaksen måste bara ta dykcert först, kanske något som kan bli ett nyårslöfte 2015, 2014 är tyvärr redan uppbokat.

Utloggad jasiri

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 31 dec 2013, 17:14 »
Hej Jodo.

Bara komma ner, varför inte ta dykcert på plats billigt o bra ca 2500 kr.

Snorkla utan tuber kommer man dock långt med flera av de vackraste fiskarna går grunt o solens strålar gör dem otroligt vackra.

Funderar på att erbjuda gäster att ta med egenfångade fiskar hem, är lite osäker på export o import regler när de gäller fisk dock. Jag måste plugga på.

Utloggad flygrc

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 01 jan 2014, 03:04 »
Härligt med människor som förverkligar sina drömmar och visioner.
Kul om du håller tråden uppdaterad, jag tycke det är kul att följa sådana äventyr.
Gott 2014

Utloggad andhoff

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 876
  • "Navigare necesse est, vivere est non necesse..."
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 01 jan 2014, 08:16 »
Lycka till med Dina storslagna planer! Gott Nytt År och god fortsättning under hala 2014!
Håller tummarna för förverkligande av Ditt äventyr! Hoppas att Du uppdaterar oss här på ciklider,tack!
Vänligen,
Andrej.
Diver

Utloggad jjacek

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 761
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 01 jan 2014, 09:57 »
Jag vill också dit ...någon gång!

Utloggad jasiri

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 01 jan 2014, 12:09 »
Storslagna planer väntar jag med :cool: i alla fall om man räknar investeringsmässigt.

Jag fick med anledning av mina goda kontakter och erfarenhet av Tanzania möjlighet att köpa/leasa mark 99 års leasing relativt billigt vid stranden av Lake Malawi eller som den faktiskt heter Lake Nyasa ;)

I Fösta hand så är det en camp/lodge för att njuta av Nyasa sjön med bad, snorkling båtturer i en avslappnad atmosfär. Strandbar blir det såklart.

Jag funderar på och undersöker möjligheten att exportera fisk dels genom min kompis anläggning här i Sverige som får bli mellanstation, dels  möjligheten att gäster får fånga sin egen fisk och sedan ta med den hem.

Syrgas mm finns för att paketera fisken säkert finns redan. Att fånga fisken har jag ingen erfarenhet av iaf inte från Nyasa sjön även om jag fångat fisk i floder o bäckar tidigare. Fångsttekniker i Malawi sjön vet jag inte så mkt om men jag får väl lära mig.

Jag vet ju heller inte vilka arter som är mest attraktiva och som genererar bäst pris så lite input o ideer från er som läser detta vore toppen.

Jag ska hålla tråden levande o lägga in lite filmer o bilder så snart jag kan.

Utloggad jasiri

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 01 jan 2014, 12:33 »
Priser på vildfångat är såklart av intresse att veta samt intresse av olika arter, kan några vara lönsamma att exportera?

Utloggad Ekelöf

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 1656
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 01 jan 2014, 21:27 »
Låter som ett härligt projekt/liv du har framför dig:)
Ska följa din tråd med stort intresse! Hoppas även på att kunna komma på ett besök i framtiden;)

Lycka till!!