Ciklider.se

Författare Ämne:  Sälja fisk på hobbybasis  (läst 1864 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars

• Medlem
  • Antal inlägg: 1120
    • Visa profil
    • Malawi
Sälja fisk på hobbybasis
« skrivet: 29 dec 2013, 13:02 »
Läser lite här och där om akvarister som annonserar och skriver på sina sidor att de säljer fisk och har kunder i en jämn ström. Var går gränsen mellan hobbyförsäljning och affärsverksamhet?

Utloggad flygrc

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: Sälja fisk på hobbybasis
« Svar #1 skrivet: 29 dec 2013, 13:09 »
Läser lite här och där om akvarister som annonserar och skriver på sina sidor att de säljer fisk och har kunder i en jämn ström. Var går gränsen mellan hobbyförsäljning och affärsverksamhet?

Från det att du tjänar pengar på det.
Läggs på toppen av din inkomst.

http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf
http://www.skatteverket.se/download/18.2b543913a42158acf80009570/1352202633199/205123.pdf
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=144991.0

Utloggad Niklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 1111
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 29 dec 2013, 23:57 »
Ingen risk att man behöver deklarera för sin hobby då :-) för än så länge ser jag inget plus resultat snarare tvärt om :$ men kul är det
Att tänka innan man talar är som o torka sig i röven innan man sketet

Utloggad Lars

• Medlem
  • Antal inlägg: 1120
    • Visa profil
    • Malawi
« Svar #3 skrivet: 30 dec 2013, 12:18 »
Den biten klara man säkert :P Men det behövs väl någon form av kurser med intyg också vill jag minnas, om man väljer att gå ut och marknadsföra sig. Registrerar jag firma behövs det iaf massa tillstånd/kurser och jag gissar även F skattesedel. Men hur långt kan man som hobbyist marknadsföra sig och sälja utan att det krävs utbildning/intyg eller en registrerad firma.

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 30 dec 2013, 16:33 »
Det där med vinst kan man glömma om man inte är beredd att gå betydligt längre än den genomsnittlige hobbyisten. Om man iaf fick dra av på förlusten så hade man nog varit nöjd :D

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 793
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 30 dec 2013, 19:52 »
Jag har väldigt svårt att tro att en hobbyodlare kan gå plus. Räknar man sen in resten av familjens förtret ser det ännu mindre lönsamt ut.

Men en trevlig hobby där man kan träffa alla möjliga fiskkompisar som kommer och handlar.

Sen finns det ju alltid spekulanter som bjuder hälften av det du annonserat för och dessutom drar nån snyftvals att bilen har gått sönder och frugan åkt på långresa, kan du inte köra hem fisken till dem på andra sidan stan? Du sa ju i förrgår att du kunde göra det ju, har du ändrat dig nu? osv Högst troligt ingen skillnad mot att sälja begagnad bil på blocket. Man får sålla bland spekulanterna helt enkelt. Är det för små volymer har jag hellre ihjäl fisken direkt och humant än riskerar fulköpare i tamburen.
Titta den simmar!

Utloggad jojon80

• Medlem
  • Antal inlägg: 1274
  • jojon80@spray.se
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 05 jan 2014, 12:50 »