Ciklider.se

Författare Ämne:  Inredning  (läst 7177 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Madeiraciklid

• Medlem
  • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Inredning
« skrivet: 29 nov 2013, 18:57 »
Spelar ingen roll hur mycket jag läser på nätet och olika boker så tycker jag att det ar svårt hur man ska ha i akvarium. Ska man ha bara sand och inget mer? Ska man ha stenar och grottor eller gömställe? Tycker att det är så svårt att veta vilken sorters inredning man ska ha. Just nu har endast aulonocarar och vill inte att ska blir för mycket bråk men samtidigt vill jag att dem ska ha yngel . Hur har ni i ert akvarier? Har ni bilder så uppskatta jag om ni vill dela här.

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
SV: Inredning
« Svar #1 skrivet: 29 nov 2013, 19:27 »
Jag har en stor hålsten. För och nackdlar med allt. Fördel med lite inredning, lättare att håva ur fisk, rengöra sand. Nackdel, yngel blir nog mat, men du kan ju å andra sidan håva tuggande honor lätt. Ang revir så bi,dar dom inte så mkt revir om det inte finns så mkt att bilda runt säger dom.
Till sist skall du enl mig fundera över varför du har akvariet? Vi har vårat som en fin möbel och inredning, därför har vi inrett i vad vi tycker är stilrent. Sparade yngel för några år sen för detva kul, nu köper jag istället nya fiskar när det behövs.
Tycker man det är fint med massa sten och växter och tycker det är kul att pyssla och möblera och dona i karet så kör på det.

Utloggad Madeiraciklid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 30 nov 2013, 13:33 »
Men hur blir om man ha typp 3 eller 4 sorter i samma akvarium hur blir med revir om man har väldigt lite inredning. Blir det bråk? Man vill kunna se fiskarna också samtidigt att man vill se lek och få yngel. Jag har inte riktigt hittat rätt balans mellan antal hanar och inredning och revir.Tycker att det ar svårt . :huh:

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 30 nov 2013, 14:18 »
hur stora har du karet?? den själv?? om har375 liter lagom med 3-4 arter..
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad Madeiraciklid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 30 nov 2013, 14:26 »
240 L men bara aulonocarar men 3 olika sorter i varje 3 akvarier

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 30 nov 2013, 15:19 »
240 L men bara aulonocarar men 3 olika sorter i varje 3 akvarier
lagom med tre arter den..
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad Fredde@vtr

• Medlem
  • Antal inlägg: 541
  • 400L Malawi & Tanganyika med LED, och 160L
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 30 nov 2013, 17:30 »
Men hur blir om man ha typp 3 eller 4 sorter i samma akvarium hur blir med revir om man har väldigt lite inredning. Blir det bråk? Man vill kunna se fiskarna också samtidigt att man vill se lek och få yngel. Jag har inte riktigt hittat rätt balans mellan antal hanar och inredning och revir.Tycker att det ar svårt . :huh:

Jag vill ha ett "rev" att titta på och har valt att ha många arter säkert 15 olika men mindre antal av varje, vissa är endast en hanne. Mycket fisk ger inte direkt några revir heller. Och visst ynglar dom ändå, menjag prioriterar inte det utan de som ev klarar sig gör det. Vilket några gjort. Jag har mest mbunas och några aul. Jag väljer inte de vekaste fiskarna för mbunas är tuffa, särskilt Metriaclimas.
Som Slarvid säger: vad vill du akvariet till? Odling eller show skiljer hur du ska göra o inreda o befolka. Lycka till.

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 225
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 01 dec 2013, 17:37 »
Det är bara du som skall se på burken och njuta så bygg det som du vill. Så länge fiskarna trivs och mår bra är det väl inga problem.

Utloggad Madeiraciklid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 01 dec 2013, 17:52 »
Tackar för alla kommentarer ska fixa lite mer och då har jag han fråga kan man använda vanliga stenar som man hittar i naturen eller funkar dem inte. Och om jag hittar ett sten i skogen behöver jag tvätta dem med något speciellt medel eller räcker det med vatten

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 01 dec 2013, 17:59 »
Bara skura dom noga med en rotborste och skölj utav h-e. plocka minst 5 gånger mer än du tror du behöver och bygg revet på golvet istället för i akvariet när du testar. Sedan hade jag silikonat ihop dom i akvariet med ett tunt liggunderlägg under innan jag fyllde i sand och vatten. Åtminstone det första lagret skall vara silikonat så att stenarna inte kan flyttas av att fisken gräver. Sedan kan du bygga uppe på dom och ändra allt efter eget huvud. Tänk på att plocka stenar med samma färg och eventuell struktur så ser det mer naturligt ut. Jag tycker att fiskarna verkar trivas bättre med mörkare sten i stil men det är ju inte säkert.

Utloggad Madeiraciklid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 01 dec 2013, 18:40 »
Det låter väldigt intressant har nån bild man kan titta på dina akvarier. Finns på forum redan kanske

Utloggad Lars

• Medlem
  • Antal inlägg: 1120
    • Visa profil
    • Malawi
« Svar #11 skrivet: 01 dec 2013, 18:50 »
Jag har väl inte direkt några kar med stora rev, men jag har många med sten i ;)
Kika här om du vill http://malawiciklider.weebly.com/akvarium.html

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 01 dec 2013, 18:56 »
Inte jag heller längre. Men att lägga ut dom på golvet kommer att ge dig en betydligt bättre känsla för hur det kommer att se ut. Du kan ju också bestämma hur stors ingångar det skall vara i revet. För yngel kommer det nog att bli förr eller senare och då kan det vara bra med mycket gömställen för dom och även för jagad fisk. Tank dock på ayy du förr eller senare skall plocka upp fisk också. Det är inte kul om du ger dom för många möjligheter att komma undan. Så det är bara att välja mellan pest och kolera.

Utloggad Madeiraciklid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 01 dec 2013, 19:10 »
Grymt Lars skulle vilja ha vilka som helst av dem. :) vet inte riktig hur jag ska göra men ska hitta på not som är bättre än det jag har.

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 01 dec 2013, 19:44 »
Ett tips jag kan ge om du nu ska ha en jävla massa sten i. Ta all sten på samma ställe, eller åk till en sån där betongbutik där stenen är sorterad. Då får du sten av samma stenart. Sen försöker du att sten och sand är samma färg helst. Det blir naturligt och stilrent och fint tycker jag, istället för att blandamassa hålsten, skiffer och annat. Sen är ett tips till att fixa genomskinlig plastskiva och lägga underst i karet, sen stenen på. Gräver fisken så blir det inte vit ful frigolit eller svart fult underlägg. Vad gäller beredning av sten har jag bara kört med diskborste, ibland hällt kokande vatten över stenen i slasken, men tror inte det gjort varken av eller till