Ciklider.se

Författare Ämne:  Tumbler  (läst 2229 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marcus1979

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Tumbler
« skrivet: 17 nov 2013, 19:44 »
Hej,
Varför kan man inte bara ta ett plaströr, sätta filtermatta längst ner lägga i äggen ett myggnät högst upp å sen bara syrestenen under för att få en "tumbler".
Är inte syftet bara att det ska vara bra med syre och rörelse? Varför alla lösningar med dubbla bottnar och speciallock med syrestenen högst upp?

Frågar i panik pga. För tidigt spottade, högst efterlängtade, ägg i dubbelhåv framför pumputblåset i yngelkaret.

Mvh-Marcus
« Senast ändrad: 17 nov 2013, 21:27 av Marcus1979 »
960L Malawi

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
SV: Tumbler
« Svar #1 skrivet: 17 nov 2013, 20:49 »
Man kan göra enklare tumblers, men det finns flera anledningar till att man gör med dubbla bottnar o sten uppe. Har du filtermaterial i botten med en sten under så kommer bublorna att åka på utsidan o du får minimal rörelse i tumblern, nästa är att du får luft på dina ägg/yngel du vill ha vatten på dom, därför ska stenen vara uppe så att den drar vattnet med sej. Dubbla bottnar har man för att om du vill ha stor överlevnads procent så bör äggen/ynglen vara i samma vatten där dom blev till, alltså i ditt stora kar tillsammans med dina fiskar, utan dubbla bottnar kommer dina fiskar att suga ut ynglen, eller skada dom vid försök att suga ut dom så dom dör. Mille
Dieselråttan

Utloggad repen1

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 17 nov 2013, 20:53 »
Har du riktig panik, så lägg dom i ett högre glas, typ vinglas, sätt myggnät på o ha dom i karet så att en del av ditt pumpade vatten går in i glaset, bara så att du ser så det rör sej där inne, får inte bli för hårt tryck på dom. Mille
Dieselråttan

Utloggad Marcus1979

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 17 nov 2013, 21:21 »
Tack för snabbt och utförligt svar!
960L Malawi

Utloggad maltandis

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 801
  • NCS
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 19 nov 2013, 16:40 »
Jag köpte några för att kolla om de funkar, de är gjorda av en engelsman. Finns det inga butiker som säljer tumblers ?
« Senast ändrad: 19 nov 2013, 18:10 av maltandis »
Jocke
Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.
Haka på, nästan gratis ju.

Utloggad repen1

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 19 nov 2013, 18:43 »
Jag köpte min av en här på forumet,(tyvär glömt vem det var) han hade fått tag på ett gäng någonstans, den har fungerat perfekt. Mille.
Dieselråttan

Utloggad Marcus1979

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 19 nov 2013, 21:36 »
Blev en kombination av olika förslag. Funkar än så länge, dvs. alla yngel/ägg som lades ner i glaset lever och ser friska ut. :)
Dålig mobilbild men man ser principen.
Jag har kikat runt på en del butiker senaste två dagarna å inte ett spår av tumblers ute i handeln.
960L Malawi

Utloggad repen1

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 20 nov 2013, 08:08 »
Det finns nog inte att köpa i affärer,(om det inte är riktigt specialicerad) utan dom flesta bygger sina egna. Men vill du köpa någon så gå in på Ebay o sök på eggtumbler, där finns det ganska många till salu för ca 10-20 Usd, Mille
Dieselråttan

Utloggad 56ovwal

• Medlem
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 25 nov 2013, 14:18 »
Så här ser min Tumbler ut:
http://blogg.ciklidvannerna.se/#post82
Funkar kanon! Och så här ser det ut med rom/yngel i vinglasen:
http://blogg.ciklidvannerna.se/#post87
Bygger ny akvarielokal:
www.ovwali.blogg.se
Senast uppdaterad 2011-12-23

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 25 nov 2013, 14:24 »
Frän setup! :)

Utloggad Perran

• Registrerad
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 09 feb 2015, 16:16 »
Gör ett litet kar typ höjd 20 cm sedan beror det på hur mycket yngel du drar fram alltså längden på karet, djupet räcker 15-20 cm, och sug upp all ev. skit på botten som kan sätta igen Tumblern.
Se till att du kan strypa luften så du inte slår sönder äggen

Kolla
http://www.youtube.com/watch?v=Ny5sUylbBsw

Om du kör tunnare rör behöver du inte så mycket luft, jag kör någon form av akvarie rör som är tunnare och gröna (tror på det där att det inte ska vara för ljust)
Fridens o lycka till
Perran