Ciklider.se

Författare Ämne:  Akvastabil 720 / Mini-odling / Troffar-Pettrisar  (läst 27451 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cabron021

• Medlem
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
SV: Inköpt Akvastabil 720 kar
« Svar #15 skrivet: 03 feb 2013, 09:06 »
Mätte precis. Jag får in det precis om jag skulle stoppa in det med "locket" först och sen ställer det normalt. Vill ha det under för har ingen plats på sidorna. Men det löser sig, skönt det. Ett problem mindre :)

Någon som använder sig av vit ciklid sand och vet om den är lite grövre än julas blästersand? Har det nu för mina malawi gillar att sila det i mun på något vis. Men skulle vilja gå upp en storlek till detta kar. Är det möjligt med troffar?

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 03 feb 2013, 09:13 »
Jag tror min sand kallas vit ciklidsand. Den är iaf kritvit, och lite grövre. De gräver fortfarande i den men sila vet jag inte. Kanske finns i flera storlekar?
Är dina moduler vita?

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 03 feb 2013, 09:28 »
Efter att ha tittat på mina moduler så säger jag att dom inte är vita, dina var mycket ljusare. Såhär ser mina ut, bilden visar rätt så verklig färgsättning.

Gruset du har är det jag tänkt använda mig av mest troligt. Tycker det är riktigt snyggt. Vad tippar du på att du har för kort storlek?

Utloggad t.b

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 226
  • g.loomis rules
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 03 feb 2013, 10:10 »
 Snygg burk med stor potenssial! Ett pekfinger bara-många vill bygga upp karen för att passa in div möblering och upptäcker sedan att det blir för högt vid arbete i burkarna.Mvh.t.b

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 03 feb 2013, 10:33 »
Snygg burk med stor potenssial! Ett pekfinger bara-många vill bygga upp karen för att passa in div möblering och upptäcker sedan att det blir för högt vid arbete i burkarna.Mvh.t.b

Tackar så mycket för din feedback. Nu när du säger det så tänkte jag på det faktiskt. Men tanken är väl att det ska bli så lite arbete som möjligt i karet när jag väl startat det. Men jag är rätt så lång och i värsta fall får jag använda mig utav en pall om det skulle vara så. Orginal ställning + 1dm blir nog kanoners. Då slipper man gå och stirra på armaturen och det blir bra även när man sitter.

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 03 feb 2013, 15:30 »
vet inte exakt storlek, skulle tippa på 1-2mm

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 03 feb 2013, 20:24 »
Sweet. Tänkte gå på 1.0-2 mm jag med. Ciklidgrus ej sand. Nu ska jag snart åka till en klasskamrat som har vart och hämtat min "nya" fx5 pump :)

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 03 feb 2013, 20:26 »
Snyggt karet..
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 03 feb 2013, 21:35 »
Snyggt karet..

Tack classe. Ska försöka göra det lite snyggare. Efter mitt tycke iallafall.

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 04 feb 2013, 00:05 »
Då har man handlat ett fx5 från feffe67. Tack för god service.

Öppnade och titta innehållet och fick se detta material. Vad är det för något?

Någon som använder sig av andra "fyllningar" isåfall vad och vad hjälper dom till? Något speciellt för troffar eller är det helt ointressant? Godnatt, men på återseende ^-^

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 04 feb 2013, 06:54 »
Det är keramiska "makaroner" o kulorna ser ut att vara "substrat pro regular" det är biologiska filter( stor yta för nyttiga bakterier att fästa sej vid) Själv kör jag med lavakross, mycket billigare,o så poröst att ytan blir bra mycket större. Mille
Dieselråttan

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 04 feb 2013, 19:02 »
Jaha.. Undrade vad sjutton det var för konstiga saker  :)

Vad är att rekomendera att ha i? Har ju 3 fack. Sett att vissa så kör med en blå liten rund filter matta där i (filterpads), även vit. Men dom flesta brukar blanda en hel del.
Är det för att få vattnet så klart och fint som möjligt? Tänkte isåfall om man skulle ha matta på varje så lär väl trycket på utloppet bli mycket sämre?

Ikväll ska jag fixa lite ställning osv för att få upp det en bit. Släpper någon bild senare.

Utloggad repen1

• Medlem
  • Antal inlägg: 766
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 04 feb 2013, 19:24 »
Vet ju inte vad som finns i dom andra facken, o det ser ut som att det är en aning lite i det översta, men du kan köra som det är. Beroende på hur hårt vatten du har kan du ha (som jag) ciklidgrus i ett fack för att härda vattnet lite. Mille
Dieselråttan

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 04 feb 2013, 19:54 »
Dom andra facken är tomma. Okej vilken storlek kör du på gruset? Bör ju vara rätt så stort så det inte åker runt i hela filtret?