Ciklider.se

Författare Ämne:  Frontosa & mal identifikation.  (läst 3646 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cabron021

• Medlem
  • Antal inlägg: 170
    • Visa profil
Frontosa & mal identifikation.
« skrivet: 25 jan 2013, 22:11 »
Hej igen gott folk. Kom precis hem efter att köpt ett akvastabil 720kar med 5-6 Frontosa och 3 riktigt stora "ancistrus" 30-40cm långa är dom.

Någon som kan identifiera dom åt mig? Är ju rätt ny i träsket som ni kanske vet.

Ska hämta fiskarna på onsdag och köra dom till Anders på aqua tropic men tänkte försöka ge honom ett riktigt namn på dom redan imorgon därför jag vänder mig till er som kan ;) både malar och Frontosor då jag fick veta att det finns olika sorter.

Mvh

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
SV: Frontosa & mal identifikation.
« Svar #1 skrivet: 25 jan 2013, 22:13 »
Ber om ursäkt för dåliga bilder, men dom är tagna med mobilen.

Utloggad Nenno

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 25 jan 2013, 22:34 »
Grattis, vad jag vet finns bara 1 frontosa och prinsses art :P eller vad menar du?

Utloggad HighwayStar

• Medlem
  • Antal inlägg: 248
    • Visa profil
    • www.tanganyika.se
« Svar #3 skrivet: 25 jan 2013, 22:35 »
Malar har jag inte en susning om, men frontarna skulle jag vilja säga "burundi" på  =)
Vinner man nåt ?   ;)

Mvh Johan

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 25 jan 2013, 22:41 »
Tack nenno ;).

Det var Burundi jag menade. Det är den vanliga vad jag förstått det som. Men då vet jag det. Malarna skrämmer mig nästan :P Inte riktigt min melodi. Hoppas någon kan identifiera dom, vore lite roligt.

Du vinner ett tack för hjälpen ;)

Utloggad Nenno

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 25 jan 2013, 22:43 »
Förlåt cabron, jag ljög tydligen.

Det finns två kända former, 6-bandad och 7-bandad. C. frontosa förekommer i stora grupper i klippiga och steniga miljöer på djup ner till 60 meter runt om Tanganyikasjön.

Utloggad t.b

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 226
  • g.loomis rules
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 25 jan 2013, 23:03 »
åtminstone en mal är  gibbiceps SA mvh t.b

Utloggad HighwayStar

• Medlem
  • Antal inlägg: 248
    • Visa profil
    • www.tanganyika.se
« Svar #7 skrivet: 25 jan 2013, 23:06 »
Dom 6-bandade som är bland dom vanligaste är ju cyphotilapia frontosa, och av dom så anses burundin vara den vanligaste..
Burundi är ju fångstplatsen, och det finns väldigt många andra också, som Mpimbwe, Zaire, Kigoma o.s.v.
Just burundin har det klassiska strecket genom ögat, som sedan viker av framåt i vinkel.
Den 7-bandade heter Gibberosa och har en något annorlunda kroppsform  =)

Om jag får GISSA på malen, så tippar jag på nån typ av Plecostomus eller gibbiceps =)

Mvh Johan

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 25 jan 2013, 23:08 »
Okej nenno. Vad är då dom där :)

Vilket av korten är en sådan? Den malen som är lodrätt är lite annorlunda i täckningen än dom 2 andra. Den största är den som suger på modulen på vågräta bilden och den 3e som ej syns är en mindre "kopia" på den. Är det en vanlig mal eller? Stora är dom iaf tycker jag.

Utloggad Nenno

• Sponsor
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 25 jan 2013, 23:15 »
Jag är ingen expert så jag vet inte.
En sak är jag säker på och det är att jag hatar malar :P ryser varje gång jag behöver röra de vid flytt eller så.

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 25 jan 2013, 23:22 »
Okej!

Men tror på att det är den vanliga varianten faktiskt. Verkar mest rimligt med omständigheterna hos personen som äger dom just nu ;)

Den där malen rör jag aldrig, kan hålla med dig lite faktiskt. Men dom är fina på sitt egna lilla sätt.

Men då vet jag iallafall, tack för hjälpen gott folk. trevlig helg.

/Kenth

Utloggad t.b

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 226
  • g.loomis rules
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 25 jan 2013, 23:30 »
Malarna- större prickar =Gibbiceps Lite mindre förmodligen Plectostomus också SA dvs sydamerika mvh t.b

Utloggad Pettap

• Registrerad
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 26 jan 2013, 13:26 »
Dom 6-bandade som är bland dom vanligaste är ju cyphotilapia frontosa, och av dom så anses burundin vara den vanligaste..
Burundi är ju fångstplatsen, och det finns väldigt många andra också, som Mpimbwe, Zaire, Kigoma o.s.v.
Just burundin har det klassiska strecket genom ögat, som sedan viker av framåt i vinkel.

Om jag får GISSA på malen, så tippar jag på nån typ av Plecostomus eller gibbiceps =)

Mvh Johan

Mvh Johan

Mvh Johan

Stämmer inte riktigt. Norra Tanganyika Sjön Frontosa med sex band. Den på bilden troligtvis Burundi. Det finns bara en med 7 band den kommer från Kigoma och hör till Frontosa. I Södra Tanganyika sjön finns Gibberosa den har 6 band men har mindre pannpuckel och mycket blått på kroppen. Bandet på Gibberosa slutar vid ögat och går över nosen mellan ögonen. Malarna är plecostomus och Gibbiceps(Stor ryggfena)
//Peter
Kolla in bygget om mitt 4500 liters Tanganyika kar! http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!

Utloggad cabron021

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 27 jan 2013, 01:18 »
Det tackar jag för. :)