Ciklider.se

Författare Ämne:  Nytt 375 malawi!  (läst 6965 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mpe71

• Medlem
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
Nytt 375 malawi!
« skrivet: 24 jul 2012, 10:39 »
Efter att i ca ett års tid tillfälligt kört malawi i ett gammalt slitet 250liters i väntan på tid att ta tag i saker och ting och försöka få ihop ett kar som jag faktiskt vill ha det har jag nu gjort slag i saken och köpt ett 375liters som kommer att presenteras här.

Det gamla 250liters finns presenterat i denna tråd, http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=8689.0, och jag hade tänkt bygga vidare på detta genom att använda modulerna och fiskarna, men då lägga till någon modul och utöka fiskgrupperna.

Ett nytt 375liters aluramskar och två nya btn-moduler inhandlades och en benställning byggdes av träreglar och målades vit. Nästa steg blev att skära loss de gamla modulerna ur 250-karet och sätta i dem och de nya i det nya karet. Sedan var det bara att flytta över sand, filtermatrial, pumpar och till sist fiskarna.

I karet går nu:
-Golden 4+4...+ 4 yngel som jag provade att slänga i nu i samband med byte av kar.
-Aulonocara eureka 1+2
-Protomelas sp. steveni taiwan, taiwan reef 1+1...+ 8 yngel som åkte i nu i det nya karet...hoppas på att få ut en grupp på 3+3 i slutänden.
-Copadichromis azureus 3+4...tror jag...tycker ofta det kan vara svårt att se om det är en hanne som inte färgat ut eller en hona. Två stycken är utfärgade, vuxna hannar och den tredje vuxna kan mycket väl vara en hanne den också som inte riktigt börjat färga ut ännu. De fyra andra är ungfiskar som jag fick av en kille från Malmö som jag skänkte mitt gamla slitna 250literskar till. Även här hoppas jag få ut en grupp på 3+3.

Det enda jag saknar i fiskväg nu är lite fler Eurekor så att jag även där får en grupp på 3+3. Målet är alltså att få ihop grupper på 3+3 bland haplisarna och ca 10 fina golden.

Hur det ser ut nu ser ni på bilden nedan!
/Mårten

Utloggad mpe71

• Medlem
    • Visa profil
SV: Nytt 375 malawi!
« Svar #1 skrivet: 24 jul 2012, 10:48 »
Några bilder till:

Utloggad carliz

• Medlem
  • Antal inlägg: 241
  • ae
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 24 jul 2012, 13:15 »
Blev riktigt snyggt, Lycka till med karet :)
I don't need easy.. I just need possible.

Utloggad HåE

• Medlem
  • Antal inlägg: 1113
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 24 jul 2012, 15:51 »
Kanon snyggt! :)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 793
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 24 jul 2012, 16:50 »
Supersnyggt!
Titta den simmar!

Utloggad Pontuss

• Medlem
  • Antal inlägg: 583
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 24 jul 2012, 17:33 »
Riktigt snyggt :)

Utloggad mpe71

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 24 jul 2012, 17:35 »
Tack för alla snälla kommentarer...alltid trevligt med lite uppmuntran.

Utloggad Lars

• Medlem
  • Antal inlägg: 1120
    • Visa profil
    • Malawi
« Svar #7 skrivet: 24 jul 2012, 17:47 »
Hoppsan. Här dök det visst upp ett riktigt vacker akvarium igen  ;) Snyggt jobbat och lycka till med dit fina kar

Mvh
Lars

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8181
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
« Svar #8 skrivet: 24 jul 2012, 18:31 »
Kanonsnyggt!
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 24 jul 2012, 18:38 »
Snyggast karet bra jobbar du gjort den...
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad mpe71

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 24 jul 2012, 19:38 »
Tack för uppmuntrande kommentarer...kul att ni gillar karet! Nästa steg för mig blir att klura någon bra lösning kring belysningen. Som det är nu har jag en T8-ramp från akvastabil med ett aquastar och ett gro-lux, men jag har för det mesta gro-lux-röret släckt.

Det jag skulle vilja uppnå med belysningen är ett lite dunkelt ljus med bra "skimmer" och skuggspel, som dessutom minskar den gulbruna ton karet har idag. Ett sätt att bli av med den gulbruna tonen skulle kunna vara att få till en rejäl, mörk algpåväxt på moduler och stenar. Detta, antar jag, kräver rejäl belysning, vilket rimmar illa med där lite dunklare belysningen jag suktar efter...eller räcker det helt enkelt med att öka på antalet timmar belysningen är tänd per dygn?

Samtidigt tänker jag att det kanske räcker med någon annan typ av belysning för att bli av med den gulbruna tonen. Eftersom jag är ute efter den där lite skimrande effekten har jag sneglat lite på olika LED-belysningar, som då kanske drar lite mer åt det kallvita hållet (med något litet inslag av blått) än min nuvarande belysning.

Utloggad dampe

• Registrerad
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 25 jul 2012, 00:19 »
Snyggt.
även fått en enkel egen-byggd bänk så stilren.

Utloggad Ekelöf

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 1656
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 25 jul 2012, 09:52 »
Grymt snyggt kar:)

Utloggad Peckers

• Medlem
  • Antal inlägg: 1387
  • Rovmalawi is the shit
    • Visa profil
    • Akvarieprofilen
« Svar #13 skrivet: 25 jul 2012, 10:28 »
ser bra ut men personligen skulle jag vänt på det , vänd bilden uppochner så blir det ännu bättre :) Nu känns det lite som att modulerna svävar! Annars toppen snyggt :)
Malawi is the shit

Utloggad mpe71

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 25 jul 2012, 12:20 »
ser bra ut men personligen skulle jag vänt på det , vänd bilden uppochner så blir det ännu bättre :) Nu känns det lite som att modulerna svävar! Annars toppen snyggt :)
Jag vet att många har lite svårt för "svävande" moduler, men jag själv gillar det rätt mycket. Jag tycker det skapar en mer grottliknande inredning och ger en del trevliga skuggspel från belysningen som jag också gillar...men, men...smaken är som baken! Kul att du ändå uppskattar karet och trevligt att du vågar komma med lite "kritik". Ibland blir man lite hemmablind och då kan det vara väldigt värdefullt med lite avvikande input.
/Mårten