Ciklider.se

Författare Ämne:  Ingen lek av mina Tropheus  (läst 1669 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christian H

• Registrerad
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Ingen lek av mina Tropheus
« skrivet: 02 sep 2014, 14:33 »
Hej!

Jag är en återfallsakvarist som efter 17 år(!) återupptagit passionen för ciklider - och upptäckt det är minst lika kul som sist!

Jag har ett kar på 375 l (standardmått) med 4 st J. Transcriptus, N: Brichardi, fyra N. Occellatus och 3 st T. Moorii Ikola.

Fiskarna lever i synlig harmoni och välmåga, men ingen lek. De matas med räkmix en gång om dagen, och har vackra färger och ser friska ut.

Tropheusarna var ursprungligen en större grupp men har sakta men säkert minskat hos handlaren en efter en(gått trångt). Två är fint färgade medan den tredje är brun och klart lägst i rang. Det som uppenbart är alfahannen bjuder ofta upp till lek, och då med nr 2 i rang. Han leder henne till en plats i karet och det ser exakt ut som en lek, men det kommer inga ägg. Honan(om så är fallet) står mest och tittar och följer hanen lite halvhjärtat.

Har jag fel på vattenvärdena(byter 1/3 varje v) eller kan det vara så att alla är hannar? De två som "leker"  slåss ibland så det står härliga till.

MVH

Christian H

Utloggad Bosse G

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 225
  • A. compressiceps VF
    • Visa profil
SV: Ingen lek av mina Tropheus
« Svar #1 skrivet: 03 sep 2014, 10:25 »
Ta fram ett förstoringsglas http://www.clasohlson.com/se/Förstoringsglas/Pr347928000 eller ändå hellre en lupp och vänd dom upp och ner och könsbestäm dom. Det allra säkraste sättet för könsbestämning är dock att vända på fisken och kontrollera könsöppningens storlek. Hanens är mindre och mer avgränsad. Skillnaden kan vara mycket svår att se om fisken aldrig har lekt. Men det går om man jämför. Förutsätter dock att dom är könsmogna. Annars är det ändå svårare

Utloggad Christian H

• Registrerad
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 03 sep 2014, 11:24 »
Tack för tipset!
Jo då, de är fullvuxna.

MVH

C

Utloggad Yokkiey

• Registrerad
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 22 jul 2015, 11:49 »
I will try to take advantage of this once would have been better.