Ciklider.se

Författare Ämne:  Månadens akvarium 2009  (läst 12777 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8177
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
SV: Månadens akvarium 2009
« Svar #30 skrivet: 02 dec 2009, 18:58 »
Alltså det behöver inte vara det snyggaste akvariet utan om det är ovanliga fiskar i det så kan det också vinna :)
Nja, som jag sa i ett tidigare inlägg så är helheten viktig för mig, både inredning och akvarieinvånare vägs in. Har man ett biotopriktigt inrett kar med unika fiskar så har man kommit ganska långt mot en bra helhet som jag ser det.

Jag har kanske varit dålig på att informera om vad jag tittat på när jag gjort mina val.
Som jag sa i ett tidigare inlägg så är helheten viktig för mig, både inredning och akvarieinvånare vägs in. Andra saker är unika lösningar, som tex himmas skifferbakgrund i april månads akvarium. Eller en välbalanserad
fisksammansättning som i Magnus m's kar förra månaden.

Sen tål det väl att poängteras igen, det finns många fantastiskt fina kar som inte valts ut. Jag har bara kunnat välja ett per månad. Det är väldigt kul att så många presenterar sina fina kar, det ger otroligt fin inspriration.

Förhoppningsvis kan vi fortsätta med detta.

Hoppas du vinner hela faderullen med  :) ;)
Vad tänker du på? Det har inte varit tal om någon omröstning i år.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Mattias

• Medlem
  • Antal inlägg: 2078
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 02 dec 2009, 20:31 »

Vad tänker du på? Det har inte varit tal om någon omröstning i år.

Ok, hoppa du inte känner dig förolämpad av mig Micke =) Ja, jag trodde det skulle bli omröstning av de akvarium som vunnit varje månad men så är inte fallet kanske? Minns att det var priser med förra året :)

Nu förstår jag hur du tänker när du väljer akvarium Micke..... Då klarnar det lite i det i grumlet ;)
« Senast ändrad: 02 dec 2009, 20:35 av Mattias »

Utloggad Micke

• Administratör
  • Antal inlägg: 8177
  • Michael Persson
    • Visa profil
    • http://www.ciklider.se
« Svar #32 skrivet: 02 dec 2009, 21:09 »
Det har aldrig varit meningen att "Månadens akvarium" ska vara en tävling utan ett sätt att uppmuntra och lyfta fram de många snygga akvarierna som presenteras.

När jag förra åets fick en fråga om det fanns intresse för lite priser till en tävling från ett par sponsorer tackade jag ja, eftersom jag tyckte att det gynnade forumets medlemmar.
Erbjudandet kom sent på året och idéen om att på något sett stimulera intresset för inredning dök upp. Därför valde jag priserna skulle användas till en omröstning där forumets medlemmar fick rösta fram de finaste akvarierna.

Personligen tyckte jag att det föll ut väl med mycket kunstruktiva kommertarer på de deltagande akvarierna. Uppfattningen är även att inredningstrådarna i forumet fick ett uppsving.

Men det var en engångsgrej eftersom det skänktes priser.
Mvh Micke

www.ciklider.se - www.riftlakes.com
Afrikanska Ciklider: Malawi - Tanganyika - Viktoria - Västafrika

www.kullafotografen.se
Blogg - fotogalleri

Utloggad Classe

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 3001
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 02 dec 2009, 21:13 »
Det är inte lätt uppgift, Micke har! Att välja "Månadens akvarium" är rätt svårt, ty som Micke säger: " det finns flers andra...etc." Både HåE´s akvarium och många andra är verkligen snygga, men Jossan´s och Endymion´s kar är på något sätt unikt och spännande. Personligen, så tycker jag att det är Micke som borde fortsätta med att välja "månadens akvarium". Han är kompetent  och dessutom obiektiv (Micke har absolut ingen relation till oss medlemmar). Jag tror att om vi som är medlemmar, skulle nominera kar till hedrande "månadens", skulle vi bortse just från det unika, sällsynta etc. Dem flesta styrs mer av subiektiva upplevelser, så det kan vara svårt att se det som är speciellt! Sedan det är ju bra att alla har olika smak. Friska åsikter är alltid bra och dessa stimulerar till att bli ännu bättre. Det finns alltid chans till att bli nominerad! Ha det gott Vänner! Men....vi behöver inte vara otrevliga mot varandra! Livet är tillräcklig hårt ändå! Jag har uppfattning att vi som är medlemmar här, är trevliga "prickar" och hittills har jag inte upplevd otrevlig atmosfär och det vill jag gärna fortsätta att uppleva.
I all vänlighrt,
Andrej.
hej på dig.. du har varit besökt hos mig där o sett min akvariefiskar där och den är du tycker om den kanonsnyggt där och den är inte samma bild som min fotograft där digitalkamera tycker jag själv..
kanske annan dom kan komma o se min fiskar där så ser skit kanonsnyggt där o fina har jag gjort min bakgrund där .. har bevis av dig andrej "andhoff"..
inte samma som den bilder på min malawiciklider 375 o 222liter där.. mkt skillnad..  inte skämtar med det..
klart jag tycker den är snyggast ser bild av Håe nu i månad .. men det är försent..
« Senast ändrad: 02 dec 2009, 21:20 av Classe »
375 LITER Malawi arter..
74 LITER Malawi yngel...

Utloggad endymion

• Medlem
  • Antal inlägg: 937
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: 03 dec 2009, 01:35 »
Jag får tacka för uppmärksamheten. Många madagaskarciklider är inte så tilltalande vid första anblicken utan man måste titta en stund för att inse tjusningen. Så det är trevligt att fyra nyanser av brunt med lite grönt uppskattades.

För de som inte visste det har Imazo inne Paretroplus maculatus och Paretroplus menarambo just nu. Dock är de löjligt små. Deesa fiskar är suveräna på att utrota malaysisk sandsnäcka eftersom de lever av Melanoides snäckor i naturen. De biter av spetsen på snäckan och vänder den sedan om för att suga ut innehållet. En grävande menarambo är förövrigt bland det mest harmoniska man kan titta på ungefär som att titta på en brasa.

Utloggad andhoff

• Sponsor
  • *
  • Antal inlägg: 872
  • "Navigare necesse est, vivere est non necesse..."
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 03 dec 2009, 11:49 »
hej på dig.. du har varit besökt hos mig där o sett min akvariefiskar där och den är du tycker om den kanonsnyggt där och den är inte samma bild som min fotograft där digitalkamera tycker jag själv..
kanske annan dom kan komma o se min fiskar där så ser skit kanonsnyggt där o fina har jag gjort min bakgrund där .. har bevis av dig andrej "andhoff"..
inte samma som den bilder på min malawiciklider 375 o 222liter där.. mkt skillnad..  inte skämtar med det..
klart jag tycker den är snyggast ser bild av Håe nu i månad .. men det är försent..
Hej Klas.
Ja, jag tycker verkligen om Dina kar och håller med Dig att det är inte lätt att "fånga" akvariets skönhet på en bild. Jag är ju ingen fotograf (inte mer än en glad amatör, som lånar ibland frus kompakt...) Nu kan man dessutom förfina bilder med hjälp av Photoshop, så att det syns inte "snö", blixtar i rutan etc. Men.. det måste man kunna och man måste ha ett sådant program i dator. Så...det är mycket kan man göra med foto! Jag hoppas klas att någon gång lyckas Du komma med i den "hedrande gäng- månadens akvarium", vilket jag önskar Dig och alla andra! Ha det gott Klas och lycka till med Dina bakgrunder! (Jag läste att Du funderar p att skaffa moduler!).
Vänligen, Andrej.
Diver