Ciklider.se

Författare Ämne:  Väl högt PH ?  (läst 384 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chelsea64

• Medlem
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Väl högt PH ?
« skrivet: 07 mar 2017, 22:21 »
Har precis startat upp ett nytt 900L Malawi kar. Dock inte skaffat några fiskar än.

För att få rätt PH fick jag tips om att köpa en hel del kalksten / vita stenar och ha i Bikarbonat. Sanen i sig är nog relativt kalkfattig (köp på Hornbach och är deras Beige'a).
Sagt och köpt en hel del sten (dock inte jättemycket).

Oerfaren nog hade jag inte kollat vilket PH kommunen hade. Det visar sig att kommunen levererar ett PH mellan 8 och 8.3.
Jag hade i ca 1 DL bikarbonat precis vid starten och det har varit igång ett par dagar nu.

Jag gjorde en PH test och hade en PH på 9

Vad är er erfarenhet av detta? Kommer det att sjunka något om ett par dagar, eller blir det att hitta någon lösning för att sänka mitt PH.

För vad jag läst gäller generellt ett PH mellan 7.5 och 8.5 för Malawi, och kanske 9 inte än någon fara ändå?

Tacksam för all hjälp

Utloggad Tulle89

• Medlem
  • Antal inlägg: 655
    • Visa profil
SV: Väl högt PH ?
« Svar #1 skrivet: 09 mar 2017, 19:50 »
1 dl bikarbonat på 900 liter låter rätt ofarligt. Men visst, 9 ph låter lite högt kanske.

Gör några vattenbyten och se om det går ner då =)

Vad är det för test du använder dig av? Inte det som ljuger lite kanske?
Med Vänliga Hälsningar Tulle! :D

Projekt -> 310 liter malawi

Utloggad Chelsea64

• Medlem
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 09 mar 2017, 20:48 »
Jag använde Tetra Test pH.

Jag skall göra en ny test i morgon och se, om det inte gott ner då, skall jag göra vattenbyte.

Fråga är om jag behöver ha i något innan jag trycker ned lite fisk, eftersom jag gjort vattenbyte. I de andra har jag alltid haft AquaSafe vid varje vattenbyte.

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 783
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 12 mar 2017, 10:09 »
Min erfarenhet är att bästa sättet att döda ciklider är att hälla i en massa bikarbonat och liknande. PH förändringen blir för snabb och för häftig.
Titta den simmar!