Ciklider.se

Författare Ämne:  Släppa ut yngel till stora fiskarna?  (läst 1015 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Goliatbagge

• Registrerad
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Släppa ut yngel till stora fiskarna?
« skrivet: 14 dec 2016, 19:55 »
När kan jag släppa ut mina malawiciklid-yngel bland de stora fiskarna utan att de blir kannibalmat?

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 782
    • Visa profil
SV: Släppa ut yngel till stora fiskarna?
« Svar #1 skrivet: 16 dec 2016, 14:32 »
3-4 cm skulle jag säga.
Titta den simmar!

Utloggad Goliatbagge

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 16 dec 2016, 18:30 »
Tack!

Utloggad Chelsea64

• Medlem
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 13 apr 2017, 17:19 »
Ursäkta för att jag lånar ämnet lite. Har två honor som jag tror munruvar? Vad göra? Antar att det bli yngel och vad gör jag då? Lyfter upp dem i ett nytt kar? Eller yngelkar?

Utloggad Goliatbagge

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 16 apr 2017, 07:52 »
Har relativt nyligen börjat ta vara på mina yngel och det har krävts en del "trial and error" för att få dem att överleva. Om du vill spara ynglen får du se till att de inte släpps i akvariet med de stora cikliderna för då kommer de att ätas upp. När honorna ruvat i ca 20 dagar kan man håva in dem och klämma lätt på kinderna för att få dem att släppa ynglen i ett separat kar.

Man kan ha ett litet yngelkar i det stora akvariet, men för mig fungerade inte det. Testade först ett yngelnät, men de stora fiskarna ger sig på ynglen genom nätet. Testade sedan ett i hårdplast, men även i det försvann ynglen spårlöst så på något sätt föll de offer för övriga fiskar. Vet inte om de lyckades hoppa ut eller vad som kan ha hänt.

Till slut tröttnade jag och köpte ett separat akvarium för ynglen och nu lever och frodas de.

Kan bara lägga till att i en ruvning är det ca 10 yngel, så det blir ju trångt i ett litet yngelkar när de växer och blir stora. Jag har ett 54-literskar till mina och där är det kanske 25 yngel nu och det går utan problem.
« Senast ändrad: 16 apr 2017, 07:55 av Goliatbagge »

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 782
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 16 apr 2017, 19:36 »
Jag kör med ett 20 liters Aquael akvarium för mina yngel. Fungerar mycket bra.
Titta den simmar!

Utloggad Fridsam

• Registrerad
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 09 jul 2017, 11:07 »
Hej
Tänker ställa samma fråga hur stora yngling bör vara, men då fick jag svar på det. Tack.
Min fundering är att en fick munruvar igen. HenneS yngel är i ett litet akvarium på sidan av. Min fundering är om vi kan släppa dit honan nu och låta henne vara där med sina tidigare yngel medan hon munruvare dessa? Vad säger ni om det? Äter hon upp sina tidigare avkommor?  :huh:

Utloggad TommyLarsson

• Registrerad
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 17 aug 2017, 13:47 »
Fick själv under natten ett 30-tal Seudotropheus sp. "acei" yngel. Dessa och hona går just nu i ett 15 liters akvarium. Där kommer honan få gå med ynglen i ca 3 dagar sedan flyttar jag henne till det stora akvariumet igen. Funderingen jag har är hur länge jag ska ha mina yngel i detta lilla akvarium (15 liters) innan jag flyttar över dem till ett tomt 100 liters akvarium. Jag har 2st 100 liters akvarium som står i beredskap hela tiden. och lär behöva det lilla 15 liters till ytterligare en hona inom någon vecka då även en Metriaclima mbenji just nu ruvar i mitt andra sällskaps akvarium.