Ciklider.se

Författare Ämne:  Västafrika strömkar  (läst 3095 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jodo

• Medlem
  • Antal inlägg: 1204
    • Visa profil
Västafrika strömkar
« skrivet: 10 okt 2013, 00:11 »
Jag har länge drömt om att få prova på detta, nu blir det en liten smygstart i ett 200L kar

Mått 110x40x45
Pumpar:
2x aquael 1000l/h pumphuvud
1 Eheim 2228 1050l/h
1 fluval 3 600l/h

Besättning

Stimfiskar:
10st Kongotetror (Phenacogrammus interruptus)
6st Arnoldi tetra (Arnoldichthys spilopterus)
6st Kopparnos barber (raiamas christyi)

Ciklider:
4x Lamprologus Mocquardi
4x Steatocranus sp. 'red eye'

Malar:
4x Synodontis Eruptus
2x Synodontis Nigriventis
2x Synodontis Multipunctatus
1x Amarginops Ornatus

Övriga:
2-3 Ancistrus
5-6 Kuhli ålar

Tanken är att allt eftersom fisken växer kommer karet få växa, ska ev. iväg och titta på ett 200x60x50 kar som kan bli nästa steg sen.

Utloggad Trafter

• Registrerad
  • Antal inlägg: 51
  • 525l Malawi
    • Visa profil
SV: Västafrika strömkar
« Svar #1 skrivet: 10 okt 2013, 00:58 »
Har du startat burken ännu eller är det fortfarande i planeringsstadiet? Ser intressant ut!

Om du startat: BILDER!  :)

Utloggad Jodo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 10 okt 2013, 08:33 »
Det kommer bilder, fisken kom så sent igår kväll att jag inte hann filma/fota efter att jag koppat in dem för det var för mörkt :)

Utloggad Jodo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 11 okt 2013, 16:37 »
Här kommer lite bilder, dom är dock inte de mest lättfotade fiskarna tyvärr :P

Utloggad Jodo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 11 okt 2013, 17:36 »
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=TS1EWU4oP1s" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=TS1EWU4oP1s</a>

Utloggad Jodo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 18 okt 2013, 01:01 »
Var orolig för att kopparnosbarberna skulle vara för veka då de var så små men ack så fel man hade, sjukligt glupska och stor mun, riktigt duktiga på att äta.
Arnolditetrorna trodde jag skulle käka växter, även där har jag fått på fingrarna, växterna är fina och växer på.
Ornatus malen har jag inte sett sen dag 2, är dock helt övertygad om att den är nattaktiv.

Gällande cikliderna är lamprologusarna betydligt aktivare och verkar försvara reviret rätt aggressivt. Dom är också större än red eye men slåss inte utan tar till tjuvnyp och jakt snarare.

Utloggad Jodo

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 27 okt 2013, 20:29 »
Liten uppdatering
Jag är rätt säker på att jag bara har en reddeye kvar :/
Dom andra har troligast blivit jagade ur karet av lamprologusarna eller den kvarvarande fisken. Hittat 2st på golvet och ser bara en nu, gudarna vet vars den sista tagit vägen...
Har satt in en wavemaker på 12000l/h nu för att få ännu mer simulerat vattenrörelse. Så nu är det totalt nästan 16000l/h, vallisneriorna klarar sig fint, och enchidoran verkar anpassa sig genom att skjuta nya smalare blad.
Algerna börjar ta sig riktigt fint, på nån vecka till kommer det se mer naturligt ut.
Jag är fortfarande osäker på könen på mina lamprologus, men de är 3st som tagit mer eller mindre permanenta revir och en som befinner sig lite var stanns, misstänker den sista är en hona, osäker om den andra mindre också kan vara en hona.