Ciklider.se

Författare Ämne:  Planerar inför mitt första Malawi kar...hjälp...  (läst 4097 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasP

• Registrerad
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Planerar inför mitt första Malawi kar...hjälp...
« skrivet: 01 apr 2013, 17:48 »
Brainstormar inför mitt första Malawi akvarium :eek:
Planerar, läser böcker/ciklidforum och skriver inköpslista.

Jag behöver nu ER hjälp med att fylla i den så att den blir komplett!
Förslag och kommentarer tas emot med öppna armar!

Utrustning:
Akvarium: Diversa 160x60x60 576L 12mm (borde vara okej storlek?) http://www.diversa.info.pl/en/prod_41_aquarium_160x60x60.html
Möbel: Diversa Comfort vit
http://www.diversa.info.pl/en/prod_226_cabinet_comfort_160x60x67.html
Ljusramp: Diversa Heltäckande vit 2x80W T5 (är det lagom med 2st T5 el. kanske till och med byta ner till 2x36W T8?) http://www.diversa.info.pl/en/prod_170_aluminium_lighting_hood_t5_160x60_2x80w.html
Lysrör: Förslag ??? och ???
Filter: 2st Eheim 2076 pro3e vilket blir ca. 3300L/h (ett insug och ett utblås i vardera hörnorna bak där ena utblåset riktas mot ytan för syresättning och andra utblåset riktas snett mot framrutans mitt för cirkulation)
Värmare: Eheim Jäger 250W
UV-ljus: Kanske!?! (ev. Eheim reeflex UV500 9W)
Kolfilter: Vid vattenbyte (typ. Clas Ohlson)
Sand: Ciklidsand vit 0,3-0,8mm
Bakgrund: Svart alt. mörkblå plansch + moduler (försöka skapa en illusion att karet har ett oändligt djup)
Inredning: Stenar/moduler som bildar grottor men samtidigt ha fria sim ytor. Helst ett par hörnmoduler så jag kan dölja teknik (insug, utblås och värmare)

Fiskar: Här behöver jag mest hjälp! Kom gärna med förslag på hela uppsättningar och antal (med fördelning hona/hane) som skulle kunna fungera tillsammans och med den planerade tekniska lösningen och inredningen?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?
  • ?

Växter: Fruns önskemål. "Ska vi ha akvarium ska det finnas växter i"
  • Anubias ?
  • Vallisneria ?
  • Cryptocoryne ?
  • Crinumlökar ?
  • ?
Nu är jag ju inte intresserad av att skapa ett växtakvarium men någon växt borde väl funka (för husfridens skull)?

Som sagt, jag ser fram mot alla era förslag/kommentarer på kompletteringar och förändringar!!!!

Mvh Jonas

Utloggad Kapten Zoom

• Medlem
  • Antal inlägg: 783
    • Visa profil
SV: Planerar inför mitt första Malawi kar...hjälp...
« Svar #1 skrivet: 01 apr 2013, 17:59 »
En snabb kommentar, satsa på "Modern" eller "Solid" bänk. "Comfort" är så-där i snygghetsgrad.

Jag skulle gå på T8 till Malawi. Jag har ett Akvastabil mark II med T5-rör. Först hade jag 2 st 80-watts med reflektorer. Efter att ha fått alghysteri tog jag ur reflektorerna. Därefter tog jag bort ett lysrör. Nu har jag endast ett T5 som dessutom är folierat på kanske halva ytan fördelad på 2 breda rullningar. Så T8 skulle säkert bli perfekt.

Vad gäller filter låter dubbla 2076 bra. Själv har jag ett 2080 och ett 2075. Till 2080 har jag ett 4 sektioners förfilter i akvariet och till 2075 har jag en ytrengörare kopplad. Båda har diffusorer för max vattentryck. Den bakre blåser längs med baksidan och den främre längs med framsidan åt andra hållet.

Värmaren skulle jag välja annat märke än Jäger (av egen erfarenhet).

Inredningen med moduler mm låter toppen! Ska bli kul att se sen.

OBS på att Akvarielagret, där jag antar att du ska köpa grejorna, alltid försöker sälja butiksexemplaren i första hand. Av någon anledning packar de upp allt de får från Polen i butiken. Kolla därför extra noga efter skrap eller repor. Det går att beställa obrutna förpackningar också, men väntetiden är då upp till 3 månader.

Lycka till! Mvh
« Senast ändrad: 01 apr 2013, 18:04 av Kapten Zoom »
Titta den simmar!

Utloggad Tulle89

• Medlem
  • Antal inlägg: 655
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 01 apr 2013, 18:38 »
Vad kul! Välkommen till forumet också :)

576 liter är alldeles perfekt att starta med. Inte så stort att det blir en börda att byta vatten men stort nog för att kunna kombinera ihop fiskarter, både gällande storlek på fisk och antal individer.

Jag hade kört på 2x80 watt, just för att ha möjligheten att ha mer ljus. Tar du 2x36 blir det svårt att uppgradera om du vill ha mer ljus i framtiden. Men och sidan, är det malawi du ska ha är ljusmängden inte den viktiga.
För att räkna lite på det; ska du ha växtkar bör du ligga på 0,5w/l medan malawi inte har någon direkt siffra utan ljus så man blir nöjd.
Med 160w/576 = 0,27 w/l.
Med 72w/576 = 0,125 w/l.
Väljer du att konvertera till växtkar i framtiden kommer absolut en uppgradering behövas om du tar t8:an, men det "problemet" kan man förvisso lämna tills då.

Lysrör har jag nyligen kollat runt lite vad folk tycker och kommit fram till Sylvania Aquastar och Grolux ska vara en bra kombo. Nu är detta dock t8 och finns kanske inte till t5? Lämnar det till andra lysexperter!

3300 liter i ett ytterfilter blir sällan angiven summa när det väl kommit filtermedia i också. Ett suveränt ytterfilter men jag hade nog försökt trycka in en streamer också just för att få upp l/h vatten som flyttas.
Doppvärmare är alltid bra att ha, om det är så att vattnet blir för kallt. Utan ligger mitt på 27 grader så så finns en möjlighet att du slipper en sådan. Står karet i rumstemperatur, sen värmer lyset upp, så brukar det landa högt ändå. Ska du ändå ha doppvärmare för säkerhetsskull så rekommenderar jag två mindre (wattstyrka då) för skulle en 250 watts få fnatt kan den koka akvariet med dyr fiskdöd som resultat. Har läst rent för många tråkiga historier på sistone då kvalitén på dagens doppvärmare försämrats.

UV-lyse ser jag som overkill om det inte är så att man har jätteproblem med infusior eller andra partiklar i vattnet. Går alltid att komplettera med!

Bakgrunder och moduler är helt tycke och smak, och framförallt en kostnadssak. Kollar man på BTN (BackToNature) drar dessa iväg i pris men är ack så snygga. Fördelen är, som du skriver, att man kan dölja all teknik!

Fiskar från malawi kan man dela upp i några underkategorier där mbuna är den som flest börjar med. Mbuna finns i de flesta färger och man kan få ihop en riktigt färgkalas där de flesta går att hålla med varandra. Det finns vissa riktiga snyggingar (läs; auratus, demasoni m.fl.) som är aningen mer aggressiva och bör hållas i större kolonier, minst 15 typ. Det går att lyckas med färre men oftast slutar det med att man har kvar en då denna tagit död på resten.

Skriver ner lite arter som du kan söka på som är bra startfiskar, och inte alltför svåra att få tag på.
* Golden
* Rödzebra
* Socolofi
* Solousi
* Acei

De sorter jag testat på som inte innebär bekymmer.

Mbunas lever i harem, så fler honor än hanar så funkar det. Man ska även tänka på att försöka undvika två hanar. Så en eller tre+ för att dela ut aggressionen. 10-12 fiskar per grupp och ett riktmärke på ungefär 10 liter vatten per fisk (utgår från mbunas som ungefär 10 cm). Så en 55 fiskar skulle inte vara en omöjlighet i ditt kar. Enligt mina erfarenheter fungerar mbunas dessutom bättre med fler individer då de inte blir lika fega utan vågar komma fram och aggressiviteten delas på flera individer. Men det märker man ganska snabbt om där finns utrymme till fler eller om någon tar så pass stort revir att det inte får plats så många.

Växterna du skriver funkar bra allesammans. Hade valt anubias och crinumlökar om jag skulle haft växter så malawi är grymma på att äta grönt. Båda lite tjockare och tåligare växter. Anubias planteras på stenar så snygga att få upp i ett sten rös medan crinium placeras i sanden med löken ovan sand så denna inte ruttnar.
Finns inte sådär jättemånga gröna mbunas så det gröna gör så oftast väldigt bra med alla färger på fiskarna. Är dessutom bra att gömma rasterna med genom att ställa växten framför :)

Stort lycka till!   
Med Vänliga Hälsningar Tulle! :D

Projekt -> 310 liter malawi

Utloggad JonasP

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 06 apr 2013, 18:42 »
Tittat runt och försöker få ihop mitt blivande Malawi bestånd.
Hittat tre st som jag tycker verkar väldigt intressanta.
  • fire fish (röd)
  • golden (gul)
  • demasoni (blå/svart)
Vad tror ni om dessa tre, går de att ha ihop?
Hur många av respektive och fördelning hanar/honor?

Gärna förslag på en el. två arter till som skulle funka i denna grupp (om föreslagen grupp i sig funkar), kanske auratus, kanske någon rent blå?

Utloggad slarvid

• Medlem
  • Antal inlägg: 1487
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 06 apr 2013, 18:48 »
Bor du i hus eller lägenhet? Lägenhet så behöver du nog ngen värmare, har aldrig kört med värmare.

Utloggad JonasP

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 06 apr 2013, 18:54 »
Bor du i hus eller lägenhet? Lägenhet så behöver du nog ngen värmare, har aldrig kört med värmare.
Bor i hus.

Ojoj, hittade precis dessa: P. saulosi
De verkar ju spännande med blå/svarta hanar och gula honor.
Men det blir kanske kaka på kaka om jag bestämmer mig för demasoni och golden?

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 06 apr 2013, 19:24 »
kör på saulosi. demasoni kan va lite svåra (åsikter om varför skiljer sig), men enligt mina erfarenheter måste du ha ganska många för att få en fungerande grupp. typ helst 1-2 hanar samt 20 honor. Helst alltså. Demasoni är grymt snygg och tyvärr ganska dyr tycker jag. Nästa skola för att få demasonis att funka är käket som verkar va en egen saga när det gäller denna arten. Jag körde med tropical white tror jag och OSI vivid color. En del kör med andra foder, hur som helst tror jag att de är väldigt känsliga för foderbyte.

Om du funkar som mig, så kommer du köpa lite fisk nu, sen hittar du en ny dröm-art som du måste ha, så håller det förmodligen på ett tag innan du vet exakt vad du vill ha. Vid det laget är du rutinerad. Då kan du förmodligen hålla vilken art du vill.

Utloggad JonasP

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 06 apr 2013, 20:25 »
Mmm slarvid, lutar väl åt att jag börjar med ett par sorter och sedan fyller på efter hand.

Vad tror ni om att börja med:
  • fire fish
  • saulosi
Funkar dessa två ihop?
Och om de funkar, antal på respektive och fördelning hanar/honor?

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 06 apr 2013, 20:42 »
firefish är fina, aldrig haft.
Personligen så håller jag helst bara fiskar där även honorna är snygga.
Ditt kar är ganska stort. Det är coolt med stora fiskar! Kadango red fin har jag, de är fina både hannar och honor.
Socolofi är oxå fin!!!

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 06 apr 2013, 20:57 »
ifall du inte hittar saulosi finns det lite andra som kör samma tema (blå¨och gula typ)
http://www.ciklider.se/malawi/melanochromis_auratus.shtml
http://www.ciklider.se/malawi/melanochromis_johannii.shtml

och lite coola!
(tycker det är snyggt med de fläckiga! Bryter av lite i karet!
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=624
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=745

Utloggad JonasP

• Registrerad
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 07 apr 2013, 20:30 »
Har nu ögnat igenom div. forum, googlat och kollat youtube.
Sammanställt en lista. Titta på den och kommentera gärna, både ang. vilka arter jag valt och fördelningen hanar/honor:

• 3+8 Pseudotropheus saulosi
  • 2+4 Pseudotropheus sp. 'acei (Mary gold)
  • 2+4 Placidochromis phenochilus (White lips)
  • 2+4 Pseudotropheus crabro
och senare ev. fylla på med:
  • 2+4 Metriaclima estherae (Rödzebra)
  • 1+2 Copadichromis borleyi, Kadango
och till slut ett par st av någon Synodontis

Så kommentera gärna min lista på individer till mitt blivande kar.
Någon som inte funkar i denna grupp? Någon grupp som behöver bli större/mindre?

Bra, tveksamt el. dåligt, alla kommentarer tas gladeligen emot.

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 07 apr 2013, 20:45 »
Saulosi är grymt snygg! Skulle tagit några mer och hoppat crabro! Sen är en ancistrus aldrig fel att ha! De håller ordning på endel alger åt dig!!!!

Utloggad anderss

• Medlem
  • Antal inlägg: 216
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 07 apr 2013, 20:48 »
Lura inte för mycket på fisken. Du kommer ändra det 100 gånger ändå. Lägg all fokus på att få ett snyggt och väl  planerat akvarium. Planera filtrationen så behöver du bara byta vatten och mata. Mitt tips angående fiskarna är att försöka få tag i en privat oldare och åk och fynda fina fiskar.

Utloggad mpe71

• Medlem
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 07 apr 2013, 22:30 »
Jag har alltid fått lära mig att två hannar medför en risk att den ena åker på stryk...alltså, 1+5 eller 3+3. Annars håller jag med Slarvid om att Saulosi är snyggt, och att skippa Crabron för att kunna öka den gruppen lite mer. Många Saulosi ger ett ännu snyggare intryck!!!

Lycka till med karet!

Utloggad slarvid

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 07 apr 2013, 22:52 »
Jo, en hane kanske är bättre än två. Jag brukar tycka det är bra ned en extra, de kan maskera sig sm honor ibland så blir det inget problem!!